Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect (2017) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 70.739 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
Take a Seat in Mii very first car
- 71.091 km
Na lang twijfelen heb ik eindelijk mijn eerste auto gekocht. Dit eerste bericht gaat vooral over mijn eerste ervaringen met de auto, aangezien ik deze nog niet lang heb. In de toekomst zou ik deze ervaringen up-to-date houden.
Ik zal proberen zo kritisch mogelijk deze auto te beoordelen. Ikzelf heb helaas niet al te veel rijervaring. De enige rijervaring die ik heb opgedaan is in een Citroen C4 Cactus met 82pk benzinemotor, en enkele korte ritjes in verschillende auto's. Ik zal de auto dan ook veel met deze Cactus vergelijken, al moet natuurlijk wel in het achterhoofd gehouden worden dat de Cactus in een duurder segment opereert.
Mijn redenen om een auto te kopen:
- Studenten-OV houdt er binnenkort mee op.
- Geen gezeur meer binnen het gezin wie de auto nodig heeft.
- Het leek mij gewoon leuk :).
----- Zoeken occasion -----
Ik ben op zoek gegaan naar een occasion met de volgende eisen (+) en wensen (-):
+ Tweedehands rond €7000,-
+ Maximaal €300,- wegenbelasting per jaar
+ (BOVAG-)garantie en bewezen kilometerstand
+ Niet teveel kilometers (Max 100.000)
+ Minimaal bouwjaar 2014
+ Zuinig (Rond 1:19)
+ Airconditioning en Cruise-control
+ Een vorm van audio-in (Aux of Bluetooth)
+ 5-deurs
- Mooi uiterlijk, liefst rood
- 100%-onderhouden
- Parkeersensoren
- Op te halen binnen een straal van 75KM
Dit zijn voornamelijk eisen die invloed hebben op kosten (Lage wegenbelasting, zuinig) en zekerheid (Garantie, redelijk nieuw bouwjaar). Er zijn ook enkele comfort-eisen (Airco, cruise-control) omdat ik lichtelijk verwend ben door de Citroen C4 Cactus. Merk-voorkeuren heb ik niet, al wil ik wel een auto die er leuk uit ziet. Dit is natuurlijk volledig subjectief.
Ik heb enkele maanden lang occasion-vergelijkingssites (Autowereld.nl) gemonitord en de ANWB-koerslijst gebruikt om te bepalen welke occasions prijstechnisch interessant zijn. Het is mij opgevallen dat de volgende modellen het meest aan mijn eisen voldoen:
- Opel Karl
- Volkswagen Up drieling
De volgende A-segment modellen vielen helaas buiten de boot:
- Toyota aygo drieling. Alhoewel ik het design van de Toyota Aygo fantastisch vindt, zijn er vrijwel geen varianten met cruise-control te vinden.
- Suzuki Celerio en Alto. Ik werd geprikkeld door hun lage verbruik, maar helaas zijn er weinig met cruise-control.
- Kia Picanto en Hyundai i10. Deze zijn vaak te duur.
- Renault Twingo en Smart Forfour. Deze auto's vind ik simpelweg niet mooi.
Uiteindelijk heb ik een rode SEAT Mii gekozen in de Sport Connect uitvoering met 60 PK motor en handbak. Deze uitvoering heeft cruise-control, airco, parkeersensoren en licht-metalen velgen. De auto komt uit bouwjaar 2017 en had ongeveer 70.000 KM op de teller. De auto werd geleverd met nieuwe APK en BOVAG-garantie. Daarnaast was de auto 100% onderhouden. De vraagprijs was €7500,-.
----- De aankoop -----
Ik heb de auto gekocht bij 'Honda de Bois - Amersfoort'. Ik ben vriendelijk ontvangen en kreeg gelijk de sleutel voor een proefrit. Tijdens de proefrit heb ik alles gecontroleerd (Airco, Cruise-control, alle lampjes, et cetera) en daarna ben ik met de verkoper gaan discussiëren over de prijs. Uiteindelijk heb ik de auto gekocht voor €7000,- zonder extra pakketten. Deze is klaargemaakt en ik heb hem de week erna mee kunnen nemen.
Over de Bois heb ik weinig te klagen. De verkoper bleef ten allen tijden beleeft en duidelijk. Er waren wat rommelige dingetjes (Niet gemonteerde radio-antenne, matige bandenspanning, etc) maar dat is uiteindelijk opgelost.
----- Exterieur -----
De auto heeft een vrij uniek design. Met uniek bedoel ik dat er weinig automodellen zijn die een vergelijkbaar design hebben. Ik bedoel niet dat je zulke modellen nooit ziet rondrijden, want een auto van de Volkswagen Up drieling kom je in vrijwel elke straat tegen.
Het voelt alsof Volkswagen dacht: 'Een kubus is de efficientste vorm kwa ruimte'. Toen hebben ze de kubus 'om-armt' en er wielen onder gezet. Het gehele design heeft strakke lijnen, zoals de strakke ramen en deuren. Mij spreekt dit erg aan, maar ik heb genoeg mensen horen zeggen dat het op een rijdende doos lijkt.
De neus van de SEAT Mii vind ik mooier dan die van de Volkswagen-broertjes. Het lijkt alsof de auto boos kijkt, maar op een schattige manier. De rode kleur staat de SEAT Mii goed, al heb ik de neiging om er zwarte velgen onder te plaatsen. Niet omdat ik de originele velgen lelijk vindt, maar omdat ik zwart met rood een mooie combinatie vind. Gelukkig had SEAT dezelfde mening waardoor ze zwart privacy glas op de achterste ramen hebben geplaatst, wat er naar mijn mening mooi uitziet.
Over het algemeen is het design van deze auto een kwestie van smaak. Je smult ervan of je vindt het foeilelijk, maar uniek is het zeker.
----- Interieur en comfort -----
Het eerste wat mij opviel is het strakke interieur. Het dashboard en het paneel voor de airconditioning en radio maken gebruik van rechte lijnen, wat past bij het strakke exterieur. De kleur (Lichtgrijs) en het materiaal van het dashboard vind ik minder. Dit is glossy-plastic en je ziet alle vuiltjes en vingerafdrukken erop. Daarnaast reflecteert het dashboard flink in de voorruit.
Een leuk detail is dat de deuren aan de binnenkant voor een gedeelte niet bedekt zijn met plastic. Hierdoor komt er wat rood van de carrosserie in het interieur. Ik ben wel bang dat deze gedeeltes gevoelig zijn voor krassen. De deuren gaan ook wijd open, al zijn de deuren wel vrij smal.
De stoelen in de auto zitten prettig. Ze geven goede steun aan de zijkanten, maar zijn niet te 'bodyhugging'. Ik kan, met mijn lengte van 184 cm, prima achter het stuur zitten. Mijn vader kan dit met zijn lengte van 2 m ook, maar de stoel moet dan wel in zijn uiterste standen gezet worden. Over de verstelbaarheid van de stoelen ben ik ook tevreden aangezien ik een prettige zitpositie heb gevonden. De hoofdsteunen voor zijn niet verstelbaar, want deze zijn in de stoel geïntegreerd. Toch heb ik hier geen problemen mee ondervonden. Wanneer de bestuurdersstoel op mijn zitpositie (1,84 m) staat ingesteld en ik op de achterbank ga zitten, is er genoeg ruimte beschikbaar. Achter mijn vader (~2 m) is er te weinig beenruimte.
Het stuur heeft, in de huidige uitvoering, geen knoppen op het stuur beschikbaar. Dit is vervelend omdat er dan gezocht moet worden naar bijvoorbeeld de volumeregelaar tijdens het rijden. Helaas is er ook geen mogelijkheid ingebouwd voor handsfree bellen, al zijn er duurdere SEAT Mii modellen die dit wel hebben. Nog een puntje van kritiek is de verstelbaarheid van het stuur. Deze is alleen verstelbaar in hoogte en je kan het zicht op het instrumentarium ermee blokkeren.
Over het instrumentarium gesproken, deze bevat zowaar een toerenteller (Iets wat veel A-segment auto's en de Cactus niet hebben). Helaas is deze toerenteller klein, waardoor je soms flink moet turen om het aantal toeren te kunnen zien. Naast de toerenteller is er een klokje voor de hoeveelheid brandstof, wat controlelampjes waaronder informatielampjes voor de cruise-control en het start/stop-systeem, en een informatie-venster waarop je het gereden kilometers, huidige verbruik, et-cetera op kan weergeven.
De speakers in de auto klinken, na de geluidsinstellingen getuned te hebben, prima. Er is een AUX-ingang beschikbaar om van eigen muziek te genieten. Helaas kan ik niet zo goed van de radio genieten, want de verbinding met radiostations is soms matig. Daarnaast vereist de menu-structuur van de radio enige gewenning.
De airconditioning functioneert goed, maar doet er langer dan de Cactus over om de auto op temperatuur te krijgen. De uitvoering heeft helaas geen automatische verlichting, maar gelukkig gaat er een alarm-toon af als je de deur open doet zonder de lampen uit te doen.
----- Rij-kwaliteit -----
In veel reviews wordt gezegd dat de 60 PK motor 'te traag' zou zijn voor de snelweg. Dit is onzin, al is deze auto zeker geen scheurijzer. Om snel naar 100 km/u te accelereren is het verstandig om zo lang mogelijk in de derde versnelling op te trekken, aangezien deze versnelling het vlotst is. Om goed mee te kunnen komen met het verkeer moet het pedaal flink ingetrapt worden, maar er is in de 5de versnelling genoeg trekkracht om iemand op de snelweg in te halen. Accelereren naar 120 km/u had van mij wel sneller gemogen en duurt een eeuwigheid.
Wat opvalt is dat de motor opvallend stil is. Zelfs rond de 100 km/u komt er weinig motorgeluid de cabine binnen en ook rond de 120 km/u is het geluid binnen de perken. Wel is er rond die snelheid band- en windgeruis aanwezig, maar ook dit geluid valt mee. De stille motor heeft zelfs zijn nadelen, want bij de Cactus kon ik aan het motorgeluid horen wanneer ik uit stilstand fatsoenlijk kon optrekken. Bij de Mii hoor ik de motor een lange tijd niet, waardoor ik soms sneller optrek dan dat ik wil met een flinke 'klunk' als gevolg. Dit is een kwestie van gewenning en de toerenteller in de gaten houden, maar dat betekend niet dat deze auto vlot is vanuit stilstand. Integendeel, deze auto trekt vrij langzaam op vanuit stilstand.
De cruise-control is een fijne toevoeging en werkt in elke versnelling, terwijl deze in de Cactus pas vanaf versnelling vier werkt. Waar de Cactus een cruise-control en snelheidsbegrenzer in één combineert, is dit bij de SEAT Mii niet het geval. Het betreft alleen een cruise-control.
Wat ook erg fijn is, is de schakelbak. De schakelbank is erg 'vergeefs'. Waar ik bij de Cactus soms in de verkeerde versnelling sta, is mij dit bij de Mii nog niet gebeurd. Hetzelfde geld voor de koppeling, deze geeft een stuk beter feedback dan de Cactus en afslaan is nog nooit gebeurd.
Het onderstel van de Mii is redelijk comfortabel geveerd. Slecht wegdek wordt er aardig uitgefilterd, al moet ik zeggen dat de Cactus dit wel beter doet.
Het stuur stuurt scherp en inparkeren is kinderspel met de kleine draaicirkel. Het goede zicht helpt hierbij. Alle ramen zijn groot en de dode hoeken zijn klein, wat echt een verademing is vergeleken met de grote dode hoeken van de Cactus. Dit model heeft ook parkeersensoren. Alhoewel deze parkeersensoren handig kunnen zijn, beginnen ze wel erg vroeg met piepen. In de radio-instellingen kan je instellen hoe luid het volume van de muziek moet als je gaat inparkeren, zodat je de piepjes beter kan horen.
Zoals eerder vermeldt is er ook een schakel-indicator, welke erg enthousiast is met doorschakelen. De indicator wil dat de bestuurder rond de 52 km/u al naar de 5de versnelling schakelt, waarbij de motor rond de 1000 RPM draait. Alhoewel de motor niet tegensputtert, halen deze schakelmomenten de snelheid uit de auto. Als je de snelweg op rijdt kan je de indicator beter negeren.
Naast de schakel-indicator is er ook start-stop beschikbaar om het verbruik te drukken. Deze werkt door de auto in vrij te zetten en de koppeling los te laten. Als de koppeling weer wordt ingetrapt slaat de motor erg vlot aan, waardoor dit start-stop systeem prettig in gebruik is bij vervelende stoplichten en Mac-drives.
Over het verbruik zelf valt momenteel weinig te zeggen. Volgens de boord-computer wordt er een gemiddeld verbruik van 1:20 gehaald. Echter, heb ik nog maar één keer aan de pomp gestaan, dus ik kan dit nog niet verifiëren met mijn eigen meting. Wat wel opviel tijdens tanken, is dat er een stuk meer benzine in de tank gaat dan de 35 liter die SEAT opgeeft. De echte tank-capaciteit zal ergens tussen de 40 en 45 liter bedragen.
----- Praktisch -----
De achteruitkijkspiegels kunnen elektrisch bediend worden en hebben verwarming. In mijn versie zitten er aan de bestuurderskant knopjes voor het linker- en rechterraam om ze omhoog en omlaag te schuiven, waarbij bij oudere modellen het knopje voor het rechterraam mist. Dit is prettig, maar helaas zijn de ramen niet automatisch en moet de knop ingedrukt gehouden worden om het raam volledig naar beneden te krijgen.
Verder valt het op dat de auto niet heel praktisch is voor mede-passagiers. Alhoewel de ruimte op de achterbank genoeg is, mist er een derde gordel. Dit is een gemiste kans, aangezien de auto best breed is voor een A-segmenter. Daarnaast moeten de mensen op de achterbank het doen met uitklapraampjes en moeten ze naar stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen kijken. Dit kan vervelend zijn voor passagiers die last hebben van wagenziekte, omdat ze slechter vooruit naar de weg kunnen kijken.
De kofferbak heeft een plateautje beschikbaar. Dit is een nuttige extra waarmee de diepte van de kofferbak versteld kan worden. Op het laagste niveau is er aardig wat ruimte beschikbaar en op het hoogste niveau is de kofferbak even hoog als de platgelegde bank, waardoor een gelijke laadvloer ontstaat. Onder het plateau is ook nog plek voor een reservewiel, al kreeg ik deze niet meegeleverd. Helaas is de kofferbak niet volledig bekleed, en is voor een groot deel het plaatstaal zichtbaar. Ik ben bang dat hier in de toekomst veel krassen op gaan komen. Wat wel prettig is, is dat de achterbank tweedelig omgeklapt kan worden. Ook zijn er twee haakjes beschikbaar in de kofferbak, samen met een hoedenplank. Oudere SEAT Mii modellen missen een touwtje voor de hoedenplank, de mijne heeft dit wel.
----- Epiloog -----
Hierbij een samenvatting van mijn positieve (+) en negatieve (-) ervaringen:
+ Uniek uiterlijk.
+ Rijdt lekker vanwege de prettige besturing.
+ Inparkeren is erg eenvoudig.
+ Kwa uitrusting vrij uitgebreid (Airco, cruise-control en parkeersensoren).
+ Redelijk ruim voor vier passagiers, ook de kofferbak is prima.
+ (Volgens de board-computer) een zuinig verbruik
- Trekkracht had iets meer gemogen.
- Geen knoppen op het stuur.
- Radiobereik is matig.
Dit waren mijn eerste ervaringen met de SEAT Mii. Zoals gezegd zal ik in de toekomst updates plaatsen als ik nieuwe ervaringen heb. Voor nu ben ik zeer tevreden. Op enkele kinderziektes na, heb ik weinig te klagen.
Een Mii-terse update
- 71.665 km
Nu ik één benzinetank, 600KM en een hoop ervaring verder ben, vond ik het tijd voor een update.
----- Verbruik -----
Volgens de boordcomputer is, sinds het vorige tankmoment, een gemiddeld verbruik van 1:20.5 gerealiseerd. De pomp was helaas iets minder enthousiast. Na een berekening is gebleken dat de Mii gemiddeld 1:18.5 heeft gereden. Niet slecht voor de eerste tankbeurt, maar ik hoop dat ik dit nog wat kan laten zakken (Mijn doel is om de mentale barrière van 1:20 te verbreken ?).
Enige context hoe dit verbruik is gerealiseerd:
- 75% van de ritten is op snelwegen en een ritje duurt gemiddeld 30 minuten.
- Binnen dorpen en steden probeer ik de schakel-indicator te handhaven, op de snelweg trek ik langer door.
- De airco wordt veel gebruikt, start/stop zelden.
----- Rij-kwaliteit -----
Over de rij-kwaliteiten was ik in mijn eerste bericht vrij positief, en dat ben ik nog steeds. Het is een prettig wagentje om te besturen en ik durf zelfs te stellen dat ik met meer plezier in de Mii stap dan in de Cactus. De Mii geeft meer feedback en is door zijn kleine afmetingen en draaicirkel een stuk wendbaarder. De Cactus rijdt meer als een tank en walst overal overheen zonder dat je het door hebt. Ja, de Cactus is zeker comfortabeler maar blijkbaar gaat mijn voorkeur daar niet naar uit. Ik ben ook de remmen van de Mii meer gaan waarderen. Waar de Cactus bij een kleine tik op de rem al hard in de ankers gaat, doet de Mii dit meer geleidelijk.
Over het motortje ben ik positief. Deze is stil, redelijk zuinig en krijgt de auto snel zat naar de 100km/u. Inhalen op die snelheid gaat prima en daarnaast stribbelt de motor niet snel tegen bij lage toeren. Aan het begin was ik een beetje bang dat de 60PK variant misschien wat pit te kort zou komen op de snelweg, maar blijkbaar valt dat dus mee.
Rijdt de Mii in elk opzicht beter dan de Cactus? Nee. Het is mij opgevallen dat de Cactus beter met hobbeltjes en drempels omgaat. Met de Mii moeten die langzamer genomen worden. Daarnaast is het mij opgevallen dat remmen bij lage snelheid vrij rumoerig klinkt, terwijl mij dat bij de Cactus nooit is opgevallen. Nog een kleine klacht is het schakelen naar de eerste versnelling. Waar er naar de andere versnellingen soepel geschakeld kan worden, gaat het naar de eerste versnelling vaak stroever. Met nadruk op ‘vaak’, want het is vrij inconsistent. De ene keer kan de eerste versnelling soepel ingelegd worden, de andere keer moet er wat kracht gezet worden. Online lees ik dat dit normaal is en het went snel, maar het moet toch even benoemd worden.
----- Interieur en comfort -----
Hier zijn enkele nadeeltjes aan het licht gekomen. Ten eerste mis ik een usb-poortje om mijn telefoon op te laden, terwijl alle concurrenten dit wel hebben. Ik heb dit opgelost met een 12v naar usb-adapter. Ten tweede is het mij opgevallen dat de knoppen om de muziek te besturen (Volgende en vorige) niet werken als de radio via AUX is verbonden, terwijl dit technisch gezien wel mogelijk is. Als laatste de grootste klacht, namelijk het radiobereik. Het bereik van de radiozenders is inconsistent. Soms heb ik de hele rit nergens last van, de andere keer kraken alle zenders. Erg jammer, want de speakers zijn best indrukwekkend.
----- Epiloog -----
Er veranderd vrij weinig aan de eerder gegeven score. Ik ben nog steeds tevreden met de auto en ik hoop dat dit zo blijft. Er zijn wat kleine negatieve dingetjes aan het licht gekomen (Missend usb-poortje, rij-kwaliteit drempels), maar deze mogen geen naam hebben. Het enige wat ik echt jammer vind, is het radiobereik.
Ik verwacht bij de volgende tankbeurt weer een kleine update te doen, om te kijken of ik het verbruik daadwerkelijk nog wat heb kunnen laten zaken. Daarna zal ik jullie daar niet meer mee lastig vallen ?.
Mii-nder benzine
- 72.283 km
Het tweede tankbeurtje is uitgevoerd en het verbruik aan de pomp is met 1 op 20,5 onder de mentale barriere van 1 op 20 gedoken. Van dit verbruik wordt ik vrolijk.
In mijn vorige ervaring had ik vermeld dat hobbels erg rustig genomen moeten worden. Het is mij nu ook opgevallen dat de vering bij flinke hobbels aardig piept en het maakt niet uit met welke snelheid je eroverheen gaat. Bij normale hobbels is dit niet het geval, dus het zal vast geen probleem zijn.
Voor de rest heb ik niks te melden en dit is waarschijnlijk de laatste ervaring tot de eerste beurt. Tot nu toe ben ik dan ook zeer tevreden.
Aan de beurt
- 75.500 km
----- Beurt -----
De Mii heeft een grote beurt gehad. Enkele vloeistoffen zijn vernieuwd en er zijn twee nieuwe banden onder gegaan. Ze adviseerden ook een airco-beurt, maar aangezien de airco prima functioneert heb ik deze uitgesteld. Voor de beurt had ik zelf de ruitenwisserbladen vervangen want die waren versleten.
----- Ervaringen -----
Mijn ervaring met de auto is weinig veranderd. Het is nog steeds een simpel en lekker rijdend karretje. Ik rij de laatste tijd veel korte stukjes en op de snelweg 120 vanwege de nachturen, dus mijn gemiddelde verbruik van 1:19 is netjes.
Positieve noot, in mijn eerdere ervaring had ik het over een soms slecht inlegbare eerste versnelling. Hier heb ik al 6 maanden geen last van gehad. Geen idee waarom dit probleem opeens verdwenen is.
Negatieve noot, de stomme implementatie van het start / stop-systeem. Om deze te gebruiken moet de auto in zijn vrij staan en de rem ingedrukt worden. Als de rem losgelaten wordt, springt de motor weer aan. Dit laatste verpest het voor mij, want als ik een tijdje stil sta wil ik mijn voeten van de pedalen kunnen halen. Als gevolg gebruik ik dit systeem zelden en draai ik gewoon de sleutel om.
Conclusie, nog steeds zeer tevreden. :)
Stevige kont
- 81.000 km
----- Situatie wijziging -----
Tegenwoordig gebruik ik de Mii voor 5-daags woonwerk-verkeer. Dit betreft 13 kilometer heen, waarvan 95% (snel)weg.
Ik zet snel tussen haakjes omdat ik vaak file rij, waardoor het verbruik is gezakt naar 1:16.5 - 1:18. Desalniettemin functioneert de Mii prima als auto voor woon-werk, al moet gezegd worden dat de vering bij oneffenheden op de snelweg een beetje bonkig kan zijn. Duurdere auto's doen dit beter, maar dat is geen schande voor de Mii natuurlijk.
----- Botsing -----
Een tijdje geleden botste er een Nissan Micra op mijn achterbumper. Aardige tik, maar bijzonder genoeg mankeerde de achterkant van mijn auto niets. Ook even 'inwendig' gekeken, maar ik kon daar niets geks vinden. Ik moest alleen het plastic tussenstuk van mijn kenteken vervangen.
Veel meer heb ik niet te melden en de score blijft hetzelfde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Seat Mii 1.0 Style Chic Airco | LM velgen | Dealer onderhouden | NAP
- 2012
- 159.945 km

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive 5D Sport Dynamic| Stoelverwarming| Pano dak| Garmin Navi| Rijklaarprijs incl.12 mnd BOVAG garantie
- 2015
- 120.136 km

Seat Mii 1.0 5drs 1eEigenaar Navi PDC Airco Cruise Bluetooth BTW auto
- 2019
- 94.601 km