Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect (2016)

autoreview

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect (2016)

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Sport Connect
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf9.370 km
KM-stand laatst109.000 km
Lezerswaardering: 39%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinige, stille en comfortabele auto

  • 58.000 km

Ik heb deze Mii bijna 2 jaar geleden gekocht bij de dealer. Als inruil had ik een Opel Corsa 1.2 benzine uit 2012 waardoor ik de auto tegen een relatief gunstige prijs kon kopen. De auto was toen ingezet als demo en bijna een jaar oud. De algehele staat was daarom ook erg goed.

Het is een Mii met de meest gangbare opties waaronder cruise control, Seat Sound system (met subwoofer achterin en wat betere audio dan normaal), parkeersensoren, lichtmetalen velgen, elektrische ramen, etc. Een mooie complete auto dus. Met name de cruise control en het audio systeem zijn dingen waar ik op de dag van vandaag nog erg tevreden mee ben en eigenlijk altijd gebruik.

Het verbruik van de auto is goed. Gemiddeld rij ik 1 op 22 met de auto, in de zomer vaak nog zuiniger (1 keer heb ik zelfs 1 op 26 gehaald).

Het comfort is erg hoog naar mijn mening. Ik heb hiervoor eerder kleinere auto's gehad waarvan deze auto het meeste comfort heeft. Stoelen zitten goed en kunnen tevens in hoogte versteld worden. Ik ben zelf 1.92 meter dus geen overbodige luxe. Verder is de zit erg goed en met lange ritten uitstekend te doen.

De volgende auto wordt waarschijnlijk weer een Mii of een van haar familieleden: de Citigo of Up.

1 ton op de teller (vlekkeloos)

  • 109.000 km

Inmiddels ben ik de ton gepasseerd qua KM stand. Persoonlijk had ik niet verwacht dat ik nog in de auto zou rijden gezien ik deze normaal gesproken inruil rond de 60 a 70 duizend KM. Echter bevalt de Mii zo goed dat ik me er eigenlijk niet druk over maak, ook omdat de auto zo rijkelijk gevuld is. Zo nu en dan betrap ik mijzelf er wel op dat ik sites als mobile.de en autotraders aan het bekijken ben. Zal wel een stukje gezonde nieuwsgierigheid zijn denk ik.

Het onderhoud voer ik inmiddels zelf uit. Rond de 70.000 KM heb ik een interieurfilter vervangen waardoor (ongemerkt) mijn mobiliteitsgarantie bij Seat verviel. Op zich geen ramp maar wel iets om even bij stil te staan. Immers, mijn Seat Mii heeft standaard geen reserve wiel. Mocht ik dus een lekker band krijgen dan zal ik iets of iemand moeten bellen. Ik heb daarbij gekozen voor de Roadgard van Centraal Beheer. Je betaald wellicht eenmalig een bedrag maar je zit nergens aan vast. Voor de een een nachtmerrie maar ik lig er eerlijk gezegd niet wakker van. Als zoiets je overkomt, overkomt het je.

Over het onderhoud gesproken, ik ververs inmiddels elke 15 dkm de olie en filters. Ook vervang ik dan het interieurfilter. De bougies heb ik reeds vervangen bij 65 dkm. Viel mij enorm mee qua moeilijkheid. Hiervoor ook eigen auto's onderhouden (wat gewoon leuk is) maar daarbij is de Mii toch wel de meest handige en makkelijke. Verder is de remvloeistof inmiddels een keer vervangen (ik geloof rond de 55 dkm) en zijn alle banden inmiddels vervangen. De voorste bij 60 dkm en de achterste bij 85 dkm.

Qua comfort is de auto er eigenlijk niks op achteruit gegaan. Het Seat Sound Systeem en cruise control zijn accessoires waar ik inmiddels niet meer zonder kan. Wellicht maakt dit de overstap naar een andere auto (Mii) ook wel moeilijker. Weinig Mii's hebben namelijk een soortgelijke configuratie en doch betaalbaar. Verder is het geen overbodige luxe gebleken dat het een 5 deurs is. Met name met jonge kinderen (inmiddels 8 en 5 jaar oud) is dit ideaal. Geen gedoe met voorover klappen van stoelen en gehannes met ruimte. In dat opzicht is de Mii ruim te noemen voor het segment waar de auto in valt.

Kosten vallen dus enorm mee sinds ik het onderhoud zelf doe. Ook het feit dat ik tot nu toe weinig nadeel en ellende heb ervaren met deze auto helpt natuurlijk mee. Wegenbelasting zit op zo'n 20 euro per maand en brandstof rond de 250 euro. Verzekering is all-risk wat zo uit mijn hoofd neerkomt op 350 a 400 euro per jaar.

Voor alsnog dus nog steeds een goede en betrouwbare auto gebleken welke zijn segment eer aan doet.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens