Seat Leon ST 1.8 TSI Xcellence Business Intense (2018)

autoreview

Seat Leon ST 1.8 TSI Xcellence Business Intense (2018)

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.8 TSI Xcellence Business Intense
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf55 km
KM-stand laatst17.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Snel en comfortabel

  • 4.400 km

In het verleden al een tijdje in Seat Leon ST 1.4 TSI ACT met 150pk in Style Business uitvoering gereden, dus toen ik op zoek kon naar een nieuwe bedrijfsauto (koop, dus geen lease), was de Seat Leon 1 van de top 3 op de short-list, omdat die vorige ook zeer goed beviel.

Ik heb 1,5 jaar in een Kia Niro in Business uitvoering (leuk aangeklede uitvoering dus) rond gereden, maar niet geheel tevreden over deze auto en aandrijflijn in het bijzonder. Ook de dealer (Tinholt Velserbroek) heeft me geen positief gevoel gegeven na diverse malen er te zijn geweest. Toen zich dus afgelopen november de mogelijkheid voordeed een andere auto te kiezen (nieuwe collega heeft de Kia in de maag gesplitst gekregen) wist ik wel dat het geen Kia meer zou gaan worden.

Ik moest echter wel op korte termijn een auto hebben, dus het belangrijkste was een auto die uit voorraad leverbaar zou zijn en uiterlijk 1 december geleverd zou kunnen worden.

De Seat Leon ST stond samen met de Honda Civic Sport+ op de short-list van beschikbare auto's in de buurt (Kop van Noord Holland). Na de proefrit met de Honda (ook een hele fijne auto) bij de Seat wezen kijken bij Heron Auto te Zwaag. De Seat stond in de showroom. Bij het plaatsnemen in de alcantara sportstoelen van de Seat was het voor mij duidelijk; die moet het gaan worden.
Mooie auto om te zien, zit als gegoten, mooi panaromadak, allerlei hulpsystemen, genoeg ruimte voor als we op vakantie gaan... en als klap op de vuurpijl: een 1.8 TSI met 180pk en 7-traps DSG-automaat. Kortom: de deal was gauw gesloten! Want als totaalpakket kwam de Seat toch al gauw beter uit de bus dan de Honda.

Ondertussen ruim 4.000 km erop zitten sinds half november, dus 2 maanden in totaal. Dagelijkse woon-werk is 110 km per dag, dus kan hem redelijk goed beoordelen op de middellange ritten, na ook een enkele langere rit her-en-der.

1e dat opvalt is dat de auto, ondanks dat het geen FR maar Xcellence uitvoering betreft, strak geveerd is.
Niet oncomfortabel, maar wel strakker dan de oudere versie (1.4 150pk Style Business) waar ik in gereden heb.
De 1.8 tsi in combinatie met de DSG is heerlijk en een hele fijne aandrijflijn. Wat is dit een goeie combinatie!
Geen bijzonder hoog koppel (zelfde als bij de 1.5 tsi), maar het hogere topvermogen is wel duidelijk. In de hogere toeren blijft de motor aan de auto sleuren en klinkt erg lekker voor een 4-pitter. Echt een genot!
In de manuele schakel stand is de auto duidelijk nog iets sneller. (1 punt van aandacht is wel dat er bij "vlot" wegtrekken vanuit stilstand de auto soms moeite heeft met wegkomen in de 1e versnelling. Niet altijd, maar wel regelmatig. Dat is nog een puntje die ik mogelijk met de dealer nog ga bespreken, want ik ben het nog niet eerder tegengekomen bij andere auto's.)
Verder is het interieur vrij sober te noemen, maar wel vrij strak zodat je ook wel een stuk rust ervaart achter het stuur. Geen onnodige opsmuk en lawaaierige knoppen of lampjes etc.
De stoelen zijn echt heerlijk te noemen. Alcantara sportstoelen zijn per direct mijn nieuwe favoriet te noemen (voorheen vooral full-leather gehad). Goed stevig en veel ondersteuning, ver genoeg achteruit te zetten (lange benen), verstelbare lendensteun en door de alcantara blijf je goed op je plek zitten bij het nemen van bochten. Bovengemiddeld goed dus, al is dat mogelijk toch wat persoonlijk.

Het grote panoramadak is een verademing, want je hebt zo veel meer licht in de auto. Mijn zoontje zit er ook regelmatig van te genieten achterin. Ik ben ook erg benieuwd hoe het is om met open dak te rijden in de lente/zomer, want dat heb ik nog niet echt gedaan, gezien het weer van de laatste tijd...

ACC is ook wel handig (soms). Vooral bij saaie 80 km wegen of files is het een welkome aanvulling in het optie-pakket.

Gezien de motorisering (en mijn vlotte rijstijl), vind ik het gemiddelde verbruik van 1:12 / 1:13 niet heel slecht.
De Kia Niro waar ik mee reed was met moeite op 1:20 te krijgen, en dat is een hybride. De Seat is een hele andere auto. Zeker met deze motorisering is het verbruik ondergeschikt en hoor je van tevoren er wel rekening mee te houden dat je hier geen zuinigheidsmonster mee rijdt...

Ik heb over de betrouwbaarheid nog geen meldingen.
Ik heb naast het kleine puntje van de 1e versnelling (wat minder aanwezig is in de manuele schakel stand) geen punten om over te zeuren.

Nog steeds fijn!

  • 17.000 km

Ondertussen wat kilometertjes en ervaringen rijker in de tussentijd.
De auto heeft ondertussen even ruim 17.000 kilometer op de teller staan, dus een kleine update omtrent mijn ervaring:

- Het probleem vanuit de 1e versnelling bestaat nog steeds, MAAR: bij het uitzetten van ESC (heel omslachtig via het auto-menu), is het probleem afwezig. Blijkbaar is het te wijten aan een te snel ingrijpende traction-control oid. Bij snel optrekken vanuit stilstand, met ESC uitgeschakeld, is de auto bloedsnel vertrokken, ZEKER als je daarbij manueel opschakelt.

- Verbruik van de auto is licht verbeterd. Lijkt vooral met inslijten te maken te hebben, vermoed ik. Zit nu tussen de 1:13,5 bij sportief en 1:15,5 bij rustig rijden. Gemiddeld geeft de actieradius na tanken aan dat ik 650 km op de volle tank zou kunnen rijden.

- De Excellence uitvoering heeft achterin voor de passagiers nog zonneschermen in de deurpanelen weggewerkt zitten. Het is een klein detail, maar voor mijn zoontje die regelmatig achterin zit, is het toch wel fijn dat het er in zit (plus dat ik niet aan van die verschrikkelijke Woezel&Pip (bijv.) plakdingen hoef.

- Navigatie is hopeloos verouderd, dus onbruikbaar voor mij.
Apple Carplay werkt echter wel uitstekend, zeker na de nieuwe update van de TomTom app voor iPhone, die nu ook voor Carplay geschikt is. Echt een verademing.

- Auto Hold is een functie die ik verrassend vaak gebruik momenteel. In de "drive" laten staan bij een stoplicht, zonder dat je je voet op de rem hoeft te houden is toch wel erg lekker. (Plus dat je eerder kunt reageren op het groene stoplicht).

Verder voelt de auto gewoon zeer solide aan en is de 1.8 turbo nog steeds mijn favoriete onderdeel aan deze auto. Zeker in combinatie met de DSG, hoewel ik deze auto met manuele schakeling ook graag had gereden.

Augustus krijgt de Leon een vakantie richting Duitsland voor de kiezen, dus ben benieuwd hoe deze zich houdt. Ik heb er alle vertrouwen in...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens