Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150pk FR Launch Edition (2021) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150pk FR Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 12.200 km |
Weer een fijne Seat Leon!
- 1.000 km
Eind zomer 2020 was het weer tijd om een nieuwe leaseauto uit te zoeken.
De auto die ik helaas moest laten gaan was een Passat Variant GTE die erg goed in z'n opties zat (Highline, full option) en ik heb nog 2 jaar van de prettige 7% bijtelling mogen profiteren.
Voor de GTE kreeg ik de mogelijkheid direct een nieuwe leaseauto te kiezen, dit werd de Leon ST 1.4 Xcellence.
Na 2 jaar deze ingeleverd voor de GTE vanwege lagere maandlasten voor een meer complete en ruimere auto.
Bij eerdere werkgevers al 2x een Leon ST 1.6 TDI Style Business gereden.
Bij mijn keuzes gaat het om value for money, ruimte en dynamische rijeigenschappen.
Binnen mijn nieuwe leasebudget en met de kennis van de net gelanceerde Leon Sportstourer FR Launch Editon wist ik eigenlijk al dat dit de nieuwe leaseauto zou worden, zeker na een lange proefrit.
Toch heb ik nog als vergelijking de Ford Focus Wagon STline er naast gezet. Mede ook door de Trio test en de 1 op 1 test eerder in 2020 door Roy Kleijwegt.
Na ook een lange proefrit met de Ford kwam ik tot dezelfde conclusie en wist het zeker, weer een Seat Leon!
Binnen het budget gelukkig alle opties kunnen aanvinken op de lijst, trekhaak weggelaten, gebruik deze nooit.
- Seat Leon Sportstourer 1.5 eTsi FR launch Edition DSG
- Midnight Black
- Technology Pack (FR Launch Edition)
- Dinamica stoelpakket
- Beats Audio™ incl. 10 speakers
- Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control)
- Panorama schuif/kanteldak
De eerste 1000km
Het rijgedrag is lekker dynamisch en sportief, rijmodus sport staat standaard aan en in S is de wagen erg vlot van z'n plek. Dit is de beste Seat Leon die ik gereden heb tot nu toe.
Interieur
Prima afwerking naar mijn mening, en de stoelen zitten met mijn 2 meter lengte erg prettig en bieden meer dan voldoende ondersteuning.
Geheugenfunctie erg prettig ook voor m'n vriendin die een stuk kleiner is.
Prettig is ook de extra beenruimte op de achterbank, de kinderen in kinderstoeltjes kunnen hun beentjes goed kwijt zonder tegen m'n stoel te trappen wat een ritje nog fijner maakt. Laadruimte achterin is met 620 liter meer dan voldoende.
Stuur ligt erg lekker in de hand en virtual cockpit met meer dan voldoende instellingen maakt het erg compleet.
De slimme sfeerverlichting is een mooie gimmick en werkt erg goed, dode hoek sensor en bij het uitstappen erg prettig support.
Veiligheid en Techniek
Alle snufjes doen wat ze moeten doen en werken prettig.
Multimedia systeem
Hier is al veel over gezegd en geschreven in video's en in andere reviews of de reactie daarop.
Eerlijk gezegd, ik ervaar echt geen problemen.
Het ziet er mooi uit, de verdeling in 3 vlakken vind ik innovatief en handig. Eenmaal ingesteld verander je dit toch niet snel en al helemaal niet tijdens het rijden.
Daarnaast gebruik ik vaak Android Auto wat draadloos zonder problemen werkt. Fijn is dat je nog steeds de snelkeuze voor temperatuur / stoelverwarming of auto instellingen hebt.
Gezeur over volume aanpassen middels swipen snap ik echt niet, die functie zit ook op het stuur.
Ook een graadje warmer of kouder kan met een simpele aanraking onder het scherm.
Kortom erg blij met m'n keuze!
Later meer.
5000 kilometers
- 5.100 km
We zijn inmiddels 3 maanden verder en 5000 km gepasseerd en daarom een korte toevoeging op de eerste review.
Verbruik is iets waar ik niet echt op let echter voor de statistieken de app geraadpleegd en deze geeft bijna 1:14 aan wat me eigenlijk verbaast gezien de sportieve rijstijl die ik er op na houd. Zou inhouden dat met bewuster rijgedrag en een wat minder zware rechtervoet die 1:20 echt wel haalbaar is als je dat wil.
Verder erg veel plezier in het rijden! Het weggedrag en de lekkere zitpositie bevallen erg goed. De verschillende rij modi vaker en langer geprobeerd waarbij Sport toch mijn voorkeur heeft.
Het is niet alleen maar hosanna, het multimediasysteem had soms wat nukken waardoor het gast-account regelmatig primair actief was en ik handmatig moest wisselen naar hoofdgebruiker om mijn eigen instellingen actief te krijgen. Ook is het meerdere keren voor gekomen dat het systeem niet "connected" was.
Draadloze koppeling met mobiel en Android Auto werkt erg goed en prettig, soms werkte Spotify niet goed maar vorige week de eerste OTA update geïnstalleerd en tot op heden geen verstoringen meer.
Wel vreet die draadloze koppeling de batterij van je smartphone snel leeg, hier kan het QI systeem niet tegenop laden wat resulteert in toch weer een kabeltje op de lange ritten.
11000 km en een aanrijding
- 11.000 km
We hebben inmiddels 11000 op de teller staan, vakantie in eigen land en verminderde zakelijke ritten dragen niet bij aan veel km maken.
Medio augustus op een zonnige donderdagochtend had ik de overbuurman aan de deur met het vervelende nieuws dat hij met zijn auto mijn geparkeerde Spaanse schone stevig op de neus had gedrukt.
Gevalletje black-out en de D verwarren met de R......
Videobeelden lieten een behoorlijke klap zien, mijn auto deed toch wel een 1,5 mtr sprong naar achteren vanuit P stand. De buurman gelukkig geen letsel behalve een deuk in zijn ego en behoorlijk schade aan eigen Golf.
Eerste aanschouwing van de Seat was niet prettig echter oppervlakkige schade dus leek mee te vallen, auto startte nog maar direct allerlei lampjes aan in het dashboard waar onder ook motor storingslampje...
Enfin, sleepwagen, vervangend vervoer, schadeformulieren de hele rambam binnen een paar uurtjes geregeld.
De Seat onderweg naar Schadeherstelbedrijf en de leasemaatschappij en verzekering regelde de rest.... Want zo gaat dat in de lease, voorkeur van de bestuurder om herstel door de dealer te laten uitvoeren is ondergeschikt aan de keuze (vaak commercieel gedragen) van de leasemaatschappij en verzekeraar.
1,5 week later werd de Seat weer voor de deur omgeruild en zag er piekfijn uit. Onder het prachtige uiterlijk was er toch nog iets niet helemaal in orde want de ene na de andere foutmelding over het 48 volt systeem en het 12 volt systeem wisselden elkaar af met foutmeldingen over de mistlampen voor... Dan maar de merkdealer ingeschakeld en die ging het helemaal in orde maken.....
Een week later stond mijn Spaanse vriendin weer voor mijn neus en een paar dagen ging het helemaal goed tot de dag dat ik weg reed bij de school van m'n kiddo's en ik een spervuur van foutmeldingen over me heen kreeg, 48 volt systeem & 12 volt systeem, ho stop, zet de motor direct uit, gevolgd door een versnellingsbakstoring en toen viel alles uit..... en kon ik de wagen nog net een vrij parkeervak in rollen.
Nu staat de Leon weer bij de Seat Dealer en is het afwachten wat de oorzaak en schade gaat zijn. to be continued....
Weer storingen
- 12.000 km
En weer valt alles uit na diverse storingsmeldingen over het mildhybrid 48v systeem en de versnellingsbak.... Alleen nu op de snelweg tijdens inhalen van treintje vrachtwagens.
Verre van comfortabel als je binnen 5 sec geen power, aandrijving en remdruk meer hebt op de middelste rijbaan.
Veilig naar de kant gekomen en na 2uur bij de dealer gedropped.
Afwachten maar weer maar wel met een gloednieuwe Golf Variant als volwaardige leenauto wat het vergelijken mogelijk maakt.
Later meer.
Gefixed
- 12.200 km
Na 3 ruim weken van testen en maatwerk software is het probleem opgelost.
De Golf Variant goed kunnen vergelijken en kan concluderen dat ik m'n Seat echt hebt gemist!
Natuurlijk is de 1.0 eTSI van de Golf iets zuiniger en de stoel met zitvlak verlenging en massage functie bood meer comfort ;-)
Het kan alleen niet op tegen de rij dynamiek, het sportieve karakter en het mooiere silhouet van de Spaanse schone.
Blij dat ik haar weer terug heb!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon 1.4 TSI eHybrid PHEV FR | Navi | Camera | Keyless | Dealer Onderhouden
- 2021
- 97.063 km

Seat Leon FR Business Intense 1.4 TSI e-Hybrid 204pk DSG Automaat Panoramadak, Adaptive cruise control, Navigatie, Achteruitrijcamera, Stuurwiel verwarmd, Parkeersensoren, App connect
- 2023
- 18.632 km

Seat Leon 1.4 TSI eHybrid PHEV FR | Memory | Camera | Dealer Onderhouden |
- 2021
- 98.912 km