Seat Leon 1.9 TDi 130pk Topsport (2005)

autoreview

Seat Leon 1.9 TDi 130pk Topsport (2005)

Signalement

UitvoeringLeon 1.9 TDi 130pk Topsport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst276.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leon Topsport

  • 138.000 km

Na 3 jaar zonder problemen in een Peugeot 206 2.0HDI XS te hebben gereden, werd het tijd voor wat anders. Na lang zoeken op Autotrader liep ik tegen een kanariegele Seat Leon 1.9TDI 96kW Topsport aan. De kleur is niet ieders smaak, maar ik vind deze kleur het model erg goed doen (cupra geel). De Topsport is in 2 dieseluitvoeringen geleverd, namelijk een 96kW versie en eentje met 110kW. Na mijn idee is de 96kW versie sterk genoeg voor deze auto, vooral op de snelweg kun je erg gemakkelijk meekomen en de tussensprintjes werken erg verslavend. Het enige dat mist op en in de 96kW versie zijn de witte wijzerplaten en de meegespoten deurstrips (makkelijk op te lossen natuurlijk).

Ik rijd deze auto nu sinds mei 2009 en heb er momenteel zo'n 23000km mee gereden. Het is de bedoeling om deze review regelmatig te updaten. Hieronder een kort verslag van de auto, zoals wegligging, verbruik, prestaties enz.

Wegligging:

De wegligging van deze auto is super. Het is erg strak sturen, wat mede komt door het sperdiffentieel en de 17 inch velgen met 225mm brede banden. De auto blijft in bochten erg koersvast, de grens van wegglijden over de voorwielen is ver weg (komt mede door het sperdif). De sportstoelen (helaas geen leer) zitten erg goed en houden je goed op je plek.

Prestaties:

De prestaties van dit 1.9TDI 96kW blok vind ik erg goed. Vooral in vergelijking met mijn vorige auto, een 206 2.0HDI. Dit blok had 66kW en de duw in de rug kwam veel geleidelijker dan de TDI. Vanaf ongeveer 1800/1900 rpm klapt de turbo erin en trekt de motor erg goed door. Had ik bij de Peugeot een verbruik van ongeveer 1 op 17, bij normale rijstijl, met de Seat heb ik bij gelijke rijstijl een verbruik van ongeveer 1 op 19. Op de snelweg is het erg relaxed rijden met deze auto, in elke versnelling is er genoeg kracht/koppel om snel te kunnen versnellen. Afgelopen zomer met de auto naar Italie geweest en op de heen en terugreis constant 160/170 op de teller gereden, dit ging allemaal moeiteloos.

Uitrusting:

De uitrusting is erg compleet te noemen. Alles zit er zo ongeveer wel op, behalve leder. Als er op Marktplaats nog een keer een setje te koop staat voor een goede prijs, kan daar nog verandering in komen. Het anti-carjaggingsysteem vind ik vrij lastig. Dit systeem vergrendeld alle portieren wanneer er harder wordt gereden dan 10km per uur. Het is al regelmatig voorgekomen dat passagiers aan de deur lopen te trekken als ze willen uitstappen. De deuren ontgrendelen vanzelf wanneer de sleutel weer uit het contact worden getrokken of wanneer er 2 maal aan de klink getrokken wordt. Ik ben er nog niet achter of dit systeem uit te schakelen is, maar het is wel erg lastig zo.

Onderhoud:

Vorige week heeft de auto een grote onderhoudsbeurt gehad. Hierbij zijn er geen schokkende dingen aan het licht gekomen. Auto zag er nog erg goed uit, zowel technisch als optisch. Het betreft een ex-lease auto, dus het onderhoud is meestal wel goed gebeurt. Kosten van deze grote beurt inclusief winterbanden montage was 302 euro.

-Grote beurt inclusief montage winterbanden: 302 euro

Ik zal proberen om deze review regelmatig aan te vullen en tevens al het komende onderhoud hier bij te houden.

Update 4 december 2010:

Nadat de auto steeds slechter begon te starten, vanmiddag toch maar even langs de garage gegaan. De accu was overleden en daarom maar een nieuwe laten plaatsen. De accu die vervangen is heeft er 4 jaar en ruim 160000km ingezeten dus het mocht ook een keer. Kosten inclusief montage plus minus 100 euro.

Update 16 januari 2010:

Sinds begin november rijd ik op winterbanden van het merk Tyfoon. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het verschil in grip vergeleken met zomerbanden is toch erg groot. Door de vele sneeuw die er de laatste tijd is gevallen toch wel de voordelen van dit soort banden ontdekt. Waar anderen op een parkeerplek vast kwamen te zitten in de diepe sneeuw, kon ik redelijk eenvoudig wegrijden. Nog een paar maandjes en dan kunnen de zomerbanden er weer onder, wat ik persoonlijk toch een stuk beter vindt staan.

Groeten

Update 10 februari 2010

  • 164.000 km

Vandaag na werktijd stapte ik in de auto en wou de motor starten. Het viel mij direct op dat het starten langer duurde dan normaal (zo'n 3 seconden denk ik). Tevens brandde het lampje van het motormanagement en knipperde het gloeispiraallampje constant. Ik ben daarom langzaam naar de garage gereden, maar deze had op dat moment geen VAG-com beschikbaar. Morgenmiddag zal ik met de auto even langsgaan om de computer uit te laten lezen. Ik hoop dat het meevalt, volgens de garage kon het ook zijn dat de remlichtschakelaar stuk was, maar dit bleek niet het geval. Qua rijden merkte ik geen verschil, motor klinkt gewoon normaal en het vermogen is gewoon beschikbaar. Afwachten wat het zal zijn.
Uiteindelijk bleek het een temperatuursensor te zijn. De storing is gewist en tot heden gaat het goed, de melding is nog niet weer teruggekomen.

Update 22 maart 2010

  • 167.000 km

Eindelijk de zomerbanden erweer onder gezet! Nu alleen nog 2 nieuwe banden, weer Continentals of toch maar weer Michelin.. moeilijk moeilijk.

Updat 2 april 2010

  • 168.000 km

Vrijdag 2 april 2 banden via Marktplaats gekocht en opgehaald. 2x Michelin Premacy 225x45x17 voor 75 euro. De banden hebben nog 6mm profiel, dus vergeleken met 2 nieuwe bandjes scheelt dit te veel. Reden van aanschaf is dat de auto voor 29 april apk gekeurd moet worden en de achterbanden tot op de slijtnokjes versleten zijn en de auto hiermee niet door de keuring komt.

Verder geen bijzonderheden gehad, alleen dat ik zelf de eerste 30000km met deze auto gereden heb ;p. Tevens ben ik hard aan het twijfelen om een andere chip te laten plaatsen bij JD tuning in Lochem (iemand hier ervaringen mee). Het vermogen gaat van 130pk naar 160 pk en het koppel van 310Nm naar 385Nm, dit zou volgens mij goed te merken moeten zijn. Toch maar een keer een bezoekje brengen dan.

Update 7 november 2010

  • 189.000 km

Het is alweer een half jaar geleden sinds mijn laatste update, dus het werd weer een keer tijd. De laatste 20000km geen problemen gehad. Het enige kleine ding is dat het relais van de knipperlichthendel soms blijft hangen. Nadat de hendel weer in zijn ruststand terugkomt, blijft het relais een aantal keer doortikken. Als het niet erger wordt laat ik het even zo. Momenteel de winterbanden weer gemonteerd en kan goed merken dat het brandstofverbuik een stukje minder wordt door de lagere rolweerstand. Tot zover deze update.

Update 19 december 2010

  • 192.000 km

Het tikken van het knipperlichtrelais is spontaan verdwenen. De auto heeft vorige week een grote beurt gehad en hierbij zijn ook de 4 gloeispiralen vervangen. Bij temperaturen ver onder nul, startte de auto erg slecht. Nu start hij weer prima. Op naar de 200000km! Stiekem al wel aan het kijken naar wat anders...

Update 13 februari 2011

  • 196.000 km

En we zijn weer 4000km verder. De afgelopen maanden eigenlijk geen problemen ondervonden. Alleen moest ik het remvloeistoftankje bijvullen, omdat het niveau onder het minimum was gedoken... eens even in de gaten houden waar dit vandaan komt (blokken zitten er net 10000km op).

Volgende maand mag de Leon weer op komen draven voor de APK. Ik ga ervan uit dat er geen bijzonderheden gevonden worden.

Ps. De zoektocht naar een andere auto toch even op een lager pitje gezet, omdat de inruilprijs toch wel erg laag is....

Udate 11 juni 2011

  • 206.000 km

Na 10000km wordt het weer tijd voor een kleine update. Over 2 maanden met de auto naar Zuid Frankrijk. Voor die tijd zal ik de auto nog een kleine beurt geven en moet ik nog op zoek naar 4 nieuwe banden, aangezien de huidige banden allemaal onder de 2 mm profiel zitten. Verder geen problemen gehad.

Updat 26 juli 2011

  • 209.000 km

Het is weer een paar duizend kilometer geleden sinds de laatste update, dus het werd weer eens tijd. De auto heeft vorige week een kleine beurt gehad. Tevens is de airco bijgevuld, omdat hier alleen nog maar lauwe lucht uit geblazen werd. Na het vullen is deze weer ijs en ijs koud. Aankomende zondag gaan we met de auto naar Italie en hij is er weer helemaal klaar voor. Verder geen bijzonderheden gehad de laatste tijd.

Terug van vakantie

  • 213.000 km

En de vakantie zit er weer op. In 2 weken tijd ruim 3000 kilometer gereden zonder problemen. Op de snelweg richting het Gardameer in Italie constant 150/160 km/h gereden op de cruise control. De airco voor vertrek nog even laten vullen omdat deze niet meer optimaal koelde.

12000 km verder

  • 225.000 km

Weer 12000 km verder zonder problemen. Alleen het wiellager rechtsachter begint te zingen, maar dat wordt volgende maand tijdens de grote beurt verholpen.

100000 km met dezelde auto

  • 245.000 km

En we zijn weer terug van vakantie. 2 weken naar Italie geweest en in totaal 3000km gereden zonder problemen. Voor de vakantie heeft de auto een apk gehad. Om de auto door de apk te krijgen moest er een wiellager vervangen worden rechtsvoor, verder geen rare dingen. Auto bevalt nog goed, alleen ben ik wel aan het kijken naar iets anders. Ik heb nu 107000 km met deze auto gereden en zou graag weer eens iets anders willen.

Ik ben serieus aan het kijken naar een Fiat Grande Punto 1.3 jtd vanaf bouwjaar 2009, aangezien deze nog tot 2014 wegenbelastingvrij zijn.

  • 255.000 km

Vandaag de 255000km bereikt. Verder geen gekke dingen gehad, op naar de 300000km!

Apk keuring

  • 259.000 km

Vrijdag 19 april is de auto voor de apk keuring naar de garage geweest. Er kwamen een aantal dingen naar boven. De rechterachterband moest vervangen worden, er zat een beschadiging aan de zijkant van het loopvlak waardoor het canvas zichtbaar was. Tevens moesten de voorste remblokken vervangen worden omdat deze op waren. Verder bevalt de auto eigelijk nog prima en blijf ik er nog wel een tijdje mee doorrijden.

Update 24 augustus

  • 270.000 km

En we rijden nog steeds rond met de Leon. Na een aantal pogingen gedaan te hebben om de auto in te ruilen, besloten om met de auto door te blijven rijden. De inruilwaarde is ongeveer 2000 euro, wat in mijn ogen iets te weinig is. Het plan is nu om nog een paar jaar in de leon te blijven rijden, totdat er echt grote kosten aan zitten te komen. Technisch/motorisch houdt ie het nog wel 100000 kilometer vol, hoop ik. Huidige kilometerstand 270k?

Auto ingeruild

  • 276.000 km

Toen was het zover, ik heb de auto ingeruild op een Fiat Grande Punto Evo 1.3 jtd multijet. De kosten voor de Seat werden te hoog. Van de Fiat zal ik ook een review bij gaan houden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.