Seat Leon 1.9 TDi 110pk Sport (2002)

autoreview

Seat Leon 1.9 TDi 110pk Sport (2002)

Signalement

UitvoeringLeon 1.9 TDi 110pk Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf195.000 km
KM-stand laatst258.500 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 195.000 km

Na een aantal maanden een auto gedeeld te hebben met m'n vrouw begon de behoefte te ontstaan om toch weer een tweede auto aan te schaffen. Twee banen in combinatie met kleine kinderen zorgt ervoor dat het lastig is om alles met één auto te doen.

Anderszijds is auto rijden een dure hobby, dus die tweede auto zou wel een slimme investering moeten zijn. M'n vorige tweede auto, een KIA Shuma werd zo min mogelijk gebruikt. Dat was maar goed ook, omdat deze auto behoorlijk dorstig was. De opvolger zou een zo goed mogelijke aanvulling moeten worden op onze andere auto, een Skoda Fabia. Voor mezelf heb ik de volgende eisen vastgesteld:
1) Goede combinatie van veel ruimte en weinig gewicht;
2) Betrouwbare techniek;
3) Zuinig met de brandstof;
4) Airco (heeft de Fabia niet)
5) Trekhaak (heeft de Fabia niet)
6) Voldoende power om zware aanhangwagens te trekken (IVM verhuizing + inrichting tuin);

Een auto die goed in de buurt komt van al m'n eisen is de Rover 25 / Streetwise. Deze auto's zijn relatief licht, redelijk ruim en zijn geleverd met zuinige diesels. Met andere woorden: bijna 100% match. De zoektocht was echter weinig succesvol: mooie dieselexemplaren met vijf deuren en alle opties die ik wil zijn zo goed als niet te vinden.

M'n volgende 'slachtoffer' werd de laatste generatie Mazda 626; voor zover ik weet zeer betrouwbare auto's die ook aan al m'n eisen voldoen. Hoewel dit wellicht rationeel gezien de beste keuze zou zijn, kan ik niet enthousiast worden over het uiterlijk (en dan met name aan de binnenkant). Het doet me allemaal iets te veel denken aan m'n KIA Shuma en daar was ik een beetje op uitgekeken...

Net toen ik een aantal eisen wilde laten vallen, kwam een collega met de mededeling dat hij van een Seat Leon 1.9 TDI af wilde. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat deze auto eigenlijk prima aan m'n eisen zou voldoen. Bovendien was deze Leon af-fabriek voorzien van een ABT chip (132 PK /270 Nm) , dus voldoende trekkracht. Verder valt de Leon qua gewicht net onder de bovengrens van 1250 kg die ik had gesteld. Een setje winterbanden, een trekhaak en sportstoelen maakten me nog enthousiaster. Op forums blijkt het ASV blok ook behoorlijk robuust, dus besloot ik om de knoop door te hakken.

Wordt vervolgd!

De beoordeling

  • 200.000 km

Aandrijflijn

De Leon is uitgerust met een Tdi met een zogenaamde verdelerpomp, Leons met een iets recenter bouwjaar zijn vaak al uitgerust met pompverstuiver. De reden dat de verdelerpomp niet meer wordt toegepast heeft te maken met de uitstoot, het is dan ook een Euro 3 motor, geen Euro 4. Hoe dan ook, zodra de motor warm is functioneert die perfect. Wel is het zo dat de motor wat rauw klinkt als die koud wordt gestart, maar dat is na een paar minuten over. Qua karakteristiek heeft de motor een beetje een dubbel karakter. Aan de ene kant leent die zich prima om rustig te toeren (schakelen bij 2000 tpm), maar aan de andere kant zit er behoorlijk wat ´porrie´ in, vanaf circa 2000 tpm. In hoeverre de motor beter is dan de standaard motor weet ik niet (ik heb de auto gechipt gekregen). Al met al ben ik dik tevreden.

Rijden

De Leon staat op brede 205/55-R16 banden en in combinatie met het sportonderstel en de sportstoelen is het de perfecte auto om mee over bochtige bergweggetjes te scheuren. Het sturen gaat wat te zwaar naar m'n zin, maar dat went snel, er zit wel veel gevoel in. De versnellingsbak mist gevoelsmatig de zesde versnelling: op snelwegsnelheid maakt de motor redelijk veel toeren. Anderszijds is het nooit nodig om terug te schakelen bij inhalen, wat ook wel z'n charmes heeft.

Uitrusting

De Leon is niet voorzien van automatische verlichting, automatische ruitenwissers, lane-departure-warning, verwarmd stuur en dat soort rommel, maar heeft wel een aantal nuttige opties. Zoals: cruise control, handmatige airco, een trekhaak en een boordcomputer. Het enige wat ik wel eens mis, is de dodehoekspiegel die bijvoorbeeld de Skoda Fabia wel heeft, maar dat went snel. Al met al heb ik weinig te wensen over.

Ruimte

Op dit punt scoort de Leon wat minder. Het is allemaal prima te doen, maar daar is ook alles mee gezegd. Voor op vakantie gaat de dakkoffer mee, waardoor met dit nadeel prima te leven is. Bijvoorbeeld de beenruimte voor de passagiers is niet heel riant.

Interieur

Het dashboard doorstaat de tand des tijds prima, al komen de rode dashboardverlichting op mij wat gedateerd over. Verder valt me op de de portiergrepen aan de binnenkant lelijk beginnen te worden. Deze zijn voorzien van een soort rubberachtig materiaal en dat kan mooier. Maar voor de rest blijft alles er perfect uitzien, ook de bekleding.

Veiligheid

Voor een auto uit 2002 is de Leon erg goed voorzien van veiligheidssnufjes. Zo heeft de auto zij-airbags, ESP, een sperdifferentieel en (uitschakelbare) tractiecontrole. Voor mij is dit ruim voldoende, omdat ik van mening ben dat de veiligheid vooral afhankelijk is van de bestuurder.

De kosten

  • 213.000 km

Na ruim 18.000 kilometer te hebben gereden heeft het zin om iets te zeggen over de kosten.

Los van de aanschaf heeft de auto € 3052 euro gekost.

Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

Brandstof: € 1333 --> gemiddeld 1 op 18,9
Onderhoud: € € 786
Belasting: € 735
Verzekering: € 198

Afschrijving reken ik niet mee, de auto is nog net zoveel waard als toen ik hem kocht, ik heb er niet teveel voor betaald.

Per kilometer ziet het plaatje er als volgt uit:

Brandstof: 7,4 cent
Onderhoud: 4,4 cent
Belasting: 4,1 cent
Verzekering: 1,1 cent

Alles bij elkaar dus € 0,17 per kilometer, dat valt me niet tegen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik ongeveer 1 op de 3 kilometers zakelijk rij, wat inkomsten met zich meebrengt.

Dit komt erop neer dat ik over de eerste 18.000 kilometer netto inkomsten heb van circa € 2500.-

Uiteindelijk kost de auto me dus € 550 over 18.000 kilometer, wat neerkomt op € 0,03 per kilometer...er zijn maar weinig mensen die me dat nadoen :-)

Het onderhoud

  • 213.000 km

Toen ik de auto kreeg waren een aantal zaken niet in orde. Zo startte de auto bij vorst wat moeilijk, de motor slaat wel aan, maar dat gaat gepaard met een grote rookwolk. Behalve dat dit niet echt sociaal is voor de buurt, is het ook niet echt bevordelijk voor de levensduur van bijvoorbeeld de EGR klep. Verder was goed te zien dat de auto altijd maar door één persoon was gebruikt. De verstelling van de stoel ging moeizaam, de binnenspiegel zat bijna vast en de vergrendelingsknop van de achterportierbediening zat vast. Dit leken me geen zaken om me direct zorgen over te maken, dus ik heb er maar even niets aan gedaan.

Bij de APK bleek dat het rechterachterportier niet van binnenuit te openen was. Omdat het reglement voorschijft dat 'het passagierscompartiment ten alle tijden van binnen te openen moet zijn' was dit een afkeurpunt. In hoeverre dit terecht is weet ik niet (er zitten nog drie deuren in het 'passagierscompartiment' die wel te gebruiken zijn), maar het leek me toch beter om dit te repareren. Alles bij elkaar kostte dit me € 134.-.

Na 18.000 gereden kilometers was het 25.000 kilometer geleden dat de auto voor een (kleine) beurt was geweest, dus het leek me tijd worden om de Leon naar de garage te sturen voor onderhoud. Daar komt nog bij dat een forse regenbui ervoor zorgde dat de vloer bij het voetencompartiment van de bestuurder doorweekt was. De dichtsbijzijnde Seat dealer is ook aangesloten bij de Vakgarege keten en die combinatie bevalt me wel. Uiteindelijk werkt er dan een monteur aan je auto die veel ervaring heeft met dat type, maar dan zonder de bijbehorende dealer tarieven.

Uiteindelijk zijn de volgende zaken uitgevoerd:
- Verhelpen lekkage (had te maken met een afdichting in de paravaanbak);
- Grote beurt inclusief alle vier de filters (Lucht, Interieur, Brandstof en Olie);
- Vervangen alle 4 de gloeibougies (waarmee het startprobleem verholpen is);
- Wisselen zomer- naar winterbanden.

Alles bij elkaar een rekening betaald van € 650.- en dat lijkt me heel schappelijk.

De zaken die ik aan het begin van dit stukje noemde hebben zich overigens allemaal vanzelf opgelost (stoelverstelling en dergelijke).

Problemen met schakelaars

  • 228.000 km

Er zijn weer 15.000 kilometers verstreken, dus het is tijd voor een update van de Leon. Overigens zijn het geen volledig probleemloze kilometers geweest. Het eerste probleem deed zich voor met de mistlampen. Deze gaan normaliter branden op het moment dat de lichtschakelaar een stukje wordt uitgetrokken. Nu bleven ze echter continu branden. De enige remedie was het vervangen van de complete lichtschakelaar a € 162. Een paar weken later ging het lampje branden van de ‘motorstoring’. Op een Seat forum las ik dat dit waarschijnlijk te maken had met een defecte rempedaalschakelaar. Dit bleek ook het geval, deze schakelaar is ook vervangen tegen een bedrag van € 53.

Verder viel het me op dat de Leon op de (16 Inch) zomerbanden toch een stuk minder comfortabel rijdt dan op de (15 Inch) winterbanden. Omdat alle vier de banden toch redelijk versleten waren ben ik op zoek gegaan naar een setje 15 Inch velgen + banden. Ik vond een setje voor € 100 op marktplaats met ZGAN Barum Brillantis 2 banden. Deze vallen volgens de ANWB in de categorie ‘goed aan te raden’, dus die gok durfde ik wel te nemen. Inmiddels zijn deze velgen + banden gemonteerd en dat bevalt prima! Ik vind 15 Inch velgen overigens absoluut niet misstaan op een Leon.

De garage gaf bij de vorige beurt al aan dat de remblokken en remschijven eigenlijk vervangen zouden moeten worden. Ik ben er nog 15.000 kilometer mee doorgereden, maar het leek me nu toch wel tijd worden om dit ook te vervangen. Ook deze werkzaamheden zijn uitgevoerd en de Leon remt weer als een malle. De vorige remblokken hebben er overigens 140.000 kilometer opzitten, de remschijven waren allemaal origineel!
Verder valt er weinig te melden over de Leon. Het verbruik is altijd 1 op 19, als dit minder gunstig is, dan is daar altijd een oorzaak voor (sneeuw, file, dakkoffer, Autobahn, OID).

50.000 km gereden - dynamo + ingezakte stoel

  • 245.000 km

Inmiddels is het 50.000 kilometer geleden dat de Leon is aangeschaft. Deze afstand is in nog geen twee jaar behaald en daarmee heb ik wat meer kilometer gereden dan dat ik vooraf had gedacht.

Gedurende de laatste 15.000 kilometer heeft zich één probleempje voorgedaan: tijdens het nemen van een scherpe bocht 'knapte' er iets onder de motorkap. Bij de volgende bocht merkte ik dat de stuurbekrachtiging het niet meer deed. Het was vrijdagmiddag en ik had niet veel gepland, dus ik ben naar de dichtstbijzijnde vestiging van een Amerikaanse fastfoodketen gereden om daar de wegenwacht af te wachten. De monteur bevestigde wat ik al dacht: de dynamo was versleten (afgebroken poelie). Er was ruimte in de planning bij de ANWB garage, dus ze hebben een nieuwe (gereviseerde) dynamo geplaatst. Overigens heb ik een jaar eerder precies hetzelfde meegemaakt met m'n Skoda Fabia, dus dit lijkt een typisch VAG kwaaltje te zijn.

Verder valt me op dat de bestuurdersstoel inmiddels behoorlijk is 'ingezakt'. De stalen beugels die de vulling op z'n plaats zouden moeten houden zijn inmiddels goed voelbaar tijdens het rijden. Als iemand een tip heeft om dit op een goede en goedkope manier op te lossen dan hoor ik het graag. Ik hou overigens precies bij hoeveel de auto kost (en hoeveel hij oplevert), bij een volgende review zal ik dit nog eens op een rijtje zetten.

Zuinigheidsrit + Nieuwe distributie

  • 255.000 km

Sinds ik de auto heb aangeschaft heb ik het verbruik bijgehouden en dat schommelde de laatste 12 maanden tussen de 5,25 en de 5,75 l/100 kilometer. Toen ik echter besloot om met een dakkoffer + airco met een gangetje van 130 km/h naar huis te rijden vanuit Parijs steeg het verbruik naar 6,03l/100km, wat overeen komt met 1 op 16,6. Gezien de omstandigheden ben ik hier best tevreden over, maar mijn mooie reeks was wel doorbroken. Om het 'goed te maken' leek het me leuk om eens te proberen om zoveel mogelijk kilometers op één tank te rijden. Toevallig had ik ongeveer 1200 kilometer aan voornamelijk snelwegritten voor de boeg, dus dat kwam mooi uit. M'n tactiek binnen de bebouwde kom was om zoveel mogelijk te uit te rollen met de versnelling in z'n vrij, buiten de bebouwde kom was ik vooral te vinden tussen (en achter) de vrachtwagens. Volgens de boordcomputer resulteerde dit iedere rit in een verbruik van 3,9 / 4,0 liter / 100km. Na 1186 kilometer werd het toch echt tijd om een tankstation op te zoeken, hier bleek dat er uiteindelijk een verbruik was gerealiseerd van 4,33 / per 100 km, oftewel 1 op 23,1. Hiermee is naar mijn idee maar weer eens aangetoond dat diesels de laatste 10 jaar nauwelijks zuiniger zijn geworden (wel milieuvriendelijker!)

Daarnaast werd het tijd om m’n distributieriem te vervangen. Omdat dit een redelijk dure klus is (in vergelijking tot de waarde van de auto) leek het me goed om dit eens goed uit te zoeken. Wat blijkt? De Bovag garages in de omgeving zijn enkele tientallen euro’s duurder dan de dealer, om een beeld te geven:
- Seat Dealer = € 535.- (zonder waterpomp) / € 627,50 inclusief waterpomp
- BOVAG garagebedrijf = Vanaf circa € 700.-
- Vag Techniek = € 569 (inclusief waterpomp)

De beste aanbieding die ik kon vinden was bij de firma vagtechniek, maar dat is voor mij helaas niet naast de deur. Uiteindelijk besloten om de distributiewissel bij de dealer uit te laten voeren. Daarnaast leek het me verstandig om de airco een keer een servicebeurt te geven, dat was sinds 2007 niet meer gebeurd. Er moest een kleine 200 gram koelmiddel meer worden toegevoegd dan dat er was verwijderd, ik heb geen idee of dit veel of weinig is, maar hij functioneert (nog steeds) prima.
In een vorige review gaf ik aan nog even op de kosten terug te komen, maar dat bewaar ik even voor de volgende update.

Leon verkocht

  • 258.500 km

Na 28 maanden dienst heb ik de Leon verkocht. Hiervoor zijn meerdere redenen. In de eerste plaats is de auto nu eenmaal als gezinsauto niet de meest logische keuze: de ruimte op de achterbank is niet enorm. Ten tweede gebruik ik de auto steeds minder voor woon-werkverkeer omdat ik met de fiets kan. Ten derde wordt ik een beetje moe van de milieuzones die overal als paddestoelen uit de grond schieten. Ten vierde waren de belastingplannen vanaf 2017 waarbij oudere diesels duur worden geen reden om te verwachten dat de auto meer waard zou worden (bij wijze van spreken).
Hoe dan ook, de Leon is verkocht, voor hetzelfde bedrag als wat ik er voor heb betaald. In een eerdere review gaf ik aan dat ik nog een overzichtje zou geven van de kosten, is wellicht handig voor mensen die overwegen zo'n Leon aan te schaffen.
De Leon heeft in een periode van precies 28 maanden 63.200 kilometer gereden, dit vertaald zich in de volgende kosten:
Verzekering: € 27.- per maand, 1,2 cent/km
Belasting : € 103.- per maand, 4,6 cent/km
Onderhoud: € 111.- per maand, 5,0 cent/km
Brandstof: € 162.- per maand, 7,2 cent/km

Alles bij elkaar precies € 0,18 per kilometer en dat valt me eigenlijk wel mee. Wat me tegenvalt is het bedrag dat uiteindelijk aan onderhoud is uitgegeven.

Dit bedrag is te verklaren doordat ik de auto goed heb onderhouden, wat uiteindelijk resulteert in een mooie opbrengst bij verkoop (bijvoorbeeld distributie net vervangen).

Om een lang verhaal kort te maken: ben alles bij elkaar zeker tevreden over de Leon, ik hoop dat de volgende eigenaar er nog lang plezier van heeft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.