Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2002)

autoreview

Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2002)

Signalement

UitvoeringLeon 1.8 20VT Topsport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst73.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie opvolger voor de Ibiza

  • 56.000 km

Na 1,5 jaar gereden te hebben in de Ibiza Cupra (zie andere review) op zoek gegaan naar een slag groter. Daarnaast was de wens om een turbo-blok onder de motorkap te hebben voor de extra duw in de rug.
Gezien het budget kwam de volgende shortlist tot stand:
- Honda Accord type R
- Volvo S40 T-4
- Subaru Impreza GT
- Seat Leon Topsport

De honda viel af door de schaarste en het missen van een turbo. De volvo was toch te burgelijk en alleen met hoge km-stand te vinden.
De Subaru was mij te spartaans en met een relatief hoog verbruik t.o.v. de overige.

Uiteindelijk via de dealer (Auto-Home Leiderdorp) een Leon Topsport kunnen vinden bij een concurrent. Na een top service van de dealer kon ik gaan rijden.

Positief:
Nu na ruim een maand sturen heb ik niks meer dan lof voor de Seat. De bekende problemen (bobines, lekkages in de deuren) zijn voor aflevering verholpen. De auto is lekker stug geveerd (niet overdreven) en laat zich zeer makkelijk bedienen.
De climate control en regensensoren zijn een openbaring voor mij. Verder valt op dat de motor zich goed gedraagt. Bij rustig rijden (onder de 2500 toeren) is het allemaal zeer soepel. Door de 6-bak is de auto schakellui te rijden. Vraag je echter het uiterste van het blok, dan stelt deze je niet teleur. Netjes warm rijden is dan wel een vereiste, zoals bij elke auto.

Verbeterpuntjes:
Natuurlijk is het niet allemaal lof voor de leeuw. Zo is er een kraakje rechtsachter bij de achterklep en weigert de cv zo af en toe. Daarom altijd even dubbel checken of de auto écht op slot is.
Echter het meest irritant vind ik het feit dat de airco onder de 5 graden niet ingeschakeld kan worden. Juist dan is het noodzakelijk om de ruiten goed te ontwasemen. Tevens een puntje voor de ruitenwissers: Het rechterblad is bij maximale uitslag recht voor de bestuurder. Aangezien deze op het raam daar een streep achterlaat met het koude weer, zit je als bestuurder dus constant tegen een streep aan te kijken.

Conclusie:
Uiteindelijk zijn het bovenstaande slechts kleine puntjes. De auto is een heerlijke reisauto waar je moeiteloos lange afstanden mee kan rijden (met een verbruik van 1:13). Anderzijds is het een echte leeuw die meestal als snelste weg is bij de stoplichten en niet stopt totdat je écht goed vna je gas af gaat (met een gem. verbruik van 1:8).

Gezien de km stand ben ik van plan nog vele jaren met de Leon te rijden.

Wintersport

  • 62.000 km

Inmiddels zijn we alweer bijna een half jaar verder. Wat mij opvalt is dat de auto doet wat ie moet doen; een smile op je gezicht tekenen. Zeker de juiste keuze gemaakt vanuit mijn shortlist aan auto's!

Afgelopen tijd slecht 1 klein probleem gekend; Na het monteren van winterbanden hoorde ik bij weinig belasting een rammel/kraak van de voortrein afkomen. Een bezoek bij de dealer leverde uiteindelijk geen noemenswaardige problemen op. Dagje achtergelaten, alles losgehaald en weer vastgezet en ik kon zonder factuur en zonder verder gerammel/gekraak weer gaan. Moet gezegd: wat een topservice!

Verder heb ik inmiddels een paar kleine aanpassingen gedaan ter vergroting van de fun-factor:
- Usb aansluiting in dashboardvakje op de originele fabrieksradio;
- led achterlichten (gestyled zoals origineel, zie foto);
- Uitneembare telefoonhouder (geklemd om middenconsole);
- Skoda fabia achterruitenwisser;
- Audi tt velgen + winterbanden;

Vorige week zijn we naar Zuid-Frankrijk op wintersport geweest. Wat een genot om achter het stuur te zitten of om in de bijrijdersstoel de nodige slaap te vatten. Met een gemiddelde snelheid van 109 kmpu, veel files, en 1100 km enkele reis heeft de auto zich bewezen. Heerlijk om bij de tolpoortjes telkens als eerste weg te zijn.
Positief:
- Geen olie verbruikt (regelmatig gechecked)
- De motor had het duidelijk nodig en is nu veel feller geworden en klinkt écht lekkerder.
- Comfort was uitermate goed te noemen
- laatste stukje bochie-bochie naar boven was een groot plezier!
Negatief: Brandstofverbruik gemiddeld 1:11 (2 personen, geen koffer op het dak) vind ik erg tegenvallen. Geen achterlijke snelheden gereden en mooi constant tempo (+-130 / 140)

Al met al dus zowel voor mij als voor de auto een prima test. Nu weer lekker in NL korte stukkies rijden.

Ouderdom en gebreken?

  • 70.000 km

Inmiddels alweer een paar maanden verder. Doordat mijn werk dicht bij huis is gaat het lekker rustig aan met de km’s.
Wel vallen me een aantal zaken steeds meer op die aandacht nodig hebben. De auto is immers alweer 11 jaar oud:

• Vacuüm slang gescheurd dit is een bekend probleem bij deze motoren. Inmiddels alle zwakke leidingen vervangen door silicone exemplaren.
• Irritante piep rechtsvoor bij licht sturen. Wordt met de beurt opgelost.
• Brommend geluid linksvoor bij belasting in bochten
• Sinds Augustus zoemend geluid linksvoor (alsof er iets aanloopt)

Tevens vind ik de auto nog wat schrokkerig rijden.

Volgende week gaat de auto naar de garage. Ik heb opdracht gegeven om de Topsport volledig na te lopen voordat de grote beurt, distributieriem en APK worden uitgevoerd.
Dan weet ik eindelijk zeker of de staat van de auto past bij de lage kilometerstand.

Leon kan er weer tegenaan

  • 71.000 km

De onderhoudsbeurt is inmiddels uitgevoerd.
- apk (kon alvast voor november)
- grote beurt incl. alle filters
- distributieriem + waterpomp wissel
- remblokken achter
Totale schade: +-1.100,-

Een hoop geld maar dan kan de auto weer vele jaren mee.

De aandachtspunten voor het komend jaar zijn de remschijf linksvoor (kosten 270,-) en de midden- en einddemper (kosten 350,- RVS catback via Ebay).

Het resonerend geluid en het gekraak van het onderstel heeft dus nog een onbekende oorzaak. Mogelijk dat de remschijf voor het geluid veroorzaakte.

Nu dat ik een aantal dagen in de Daihatsu Cuore van mijn vrouw rondtuf, kijk ik weer uit naar m'n snelle Leon! Gek hoe snel je daar eigenlijk aan gewend bent...

Distributieriem + Verkocht

  • 73.500 km

Na veel rekenen heb ik uiteindelijk besloten om eerder dan gepland afscheid te nemen van de Leon. Sinds de komst van onze zoon en aangezien we op korte termijn een huis wil gaan kopen moesten we kosten gaan besparen. De nieuwe eigenaar staat al te trappelen om de Leon in ontvangst te nemen.
Voor de particuliere verkoop nog de distributieriem + waterpomp laten vervangen (600,-).

Concluderend kan ik zeggen dat de Leon een heerlijke reisauto is die onverwacht snel weg is bij het stoplicht. De wegligging is bovengemiddeld met het sportonderstel en het disign is tijdloos. Verder is het Seat Sound Systeem wat standaard geleverd is in deze uitvoering noemenswaardig: 8 boxen met zeer heldere klank en een radio die het volume aanpast aan het omgevingsgeluid!

Tevens viel mij de verzekeringspremie voor deze auto reuze mee. Gemiddeld zat het verbruik op 1:9 waarbij 80% binnen de bebouwde kom werd gereden.

Aan onderhoud heb ik het afgelopen jaar (inclusief distributieriem) 1.300,- uitgegeven. Hierbij hebben geen gekke reparaties plaatsgevonden. Dit maakt de auto dan ook vrij duur om te rijden.

De vervanger voor de Leon is ook al gekocht; een Mazda 323 1.8 Fastbreak uit 2000. Duidelijk een grote stap achteruit ten opzichte van de Leon. Je kan nou eenmaal niet alle ballen in de lucht houden...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.