Seat Leon 1.8 20VT Sport (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.8 20VT Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 183.500 km |
KM-stand laatst | 235.900 km |
Seat Leon 1.8 20vT
- 183.500 km
Op 12 januari 2013 deze auto aangeschaft, na lang te hebben gezocht naar een auto met een flink vermogen, maar ook vier cilinders om het verbruik en gewicht wat te drukken. Golf 4 vond ik iets te cliché, en aangezien mijn pa jarenlang zonder problemen in een Leon diesel heeft gereden, besloten er ook één te halen.
Na een testritje gelijk besloten deze auto aan te schaffen, aangezien ik aangenaam werd verrast door het comfort van deze auto met heerlijke 6-bak . Erg stil op de snelweg, fijne wegligging en meer dan genoeg vermogen.
Het verbruik heb je zelf in de hand, in de stad is 1:10 haalbaar, maar wanneer je een zware rechtervoet hebt kan dit zo naar 1 op 7,8 veranderen. Op de snelweg rijdt deze (zonder cruisecontrol) met 120 zo'n 1:13 afhankelijk van het rijgedrag.
Ook over de uitrusting van de auto niet klagen, al had alleen cruisecontrol een optie geweest die ik graag gezien had. Verder zit alles er in: voor- en zijairbags, ESP & ABS, traction control, regensensor, sportstoelen, airco, boordcomputer en uiteraard electrische ramen.
Onderhoud, kosten en defecten:
185.000: Olie ververst + luchtfilter. Ook 4 nieuwe Dotz velgen met banden met 5mm profiel aangeschaft. Helaas bleken deze te lang binnen gelegen te hebben en zijn de banden 'vierkant' geworden, deze volgende maand samen met de apk maar eens vervangen. Waarschijnlijk laat ik gelijk de distributieriem vervangen.
186.500: Eind maart 2013 in de sneeuw helaas een paaltje gepakt. Bumper was kapot en intercooler gebroken, aangezien deze toch eraf moesten was dit het ideale moment om de distributieriem te vervangen, spanrollen en waterpomp. Toch nog een gelukje bij een ongeluk. De riem hing ontzettend slap en zat al flink over zijn tijd heen, motor loopt weer erg mooi.
187.000: 25 juni 2013. Cruise control in laten bouwen, wat een groot gemis bleek dit te zijn, rijdt heerlijk en het verbruik is met zo'n 1,5 liter per 100km gedaald op de snelweg.
192.500: September 2013. Met de Seat naar Italië gereden, geen centje pijn en volbeladen met een verbruik van 1 op 12,5 was ik zeer tevreden. Een half litertje olie verbruikt in de ruim 3000 kilometer maar dit schijnen alle auto's te hebben die naar het zuiden vertrekken in de zomer.
1-10-2013
Knipperlichtrelais kapot, bekend probleem bij seat. Langs de sloop geweest en zelf gemakkelijk ingebouwd, €15,-.
1-02-2014
Na onderzoek op internet toch over gestapt op super98 brandstof. Toch een klein merkbaar verschil in het verbruik en trekkracht.
1-3-2015
207.000
Vele gelukkige kilometers verder heeft de Leon nog steeds geen kuren vertoond. In de wintermaanden is het zo nu en dan wat vochtig aan de binnenkant, maar dit is een bekende kwaal die bijna iedereen zal kennen die dit type Leon heeft gehad. Volgende week ga ik de met kit aan de slag om de achterportieren waterdicht te maken.
Met normale regelmaat wordt de olie wordt ververst, en het luchtfilter vervangen. Ook de bougies heb ik laatst vervangen wat tot een aanzienlijk feller reagerende auto leidde. Dit alles zorgt ervoor dat de vertrouwde lage brom op de snelweg klinkt alsof hij dit nog vele jaren zal volhouden.
Abs sensor
- 210.000 km
28-6-2015
Helaas, het ABS waarschuwingslampje blijft branden. Komende week maar eens op onderzoek uitgaan.
Na uitlezen bleek de sensor linksvoor stuk te zijn, een nieuwe kostte 50 euro en het lampje is uitgegaan na de (zelf uitgevoerde) montage.
Onderhoud
- 212.500 km
September 2015
Het koudemiddel van de airconditioning is aangevuld, nieuw pollenfilter en versnellingsbakolie ververst. Auto blijft verder nog lekker doorhobbelen zonder problemen.
Keuring en wat onderhoud
- 213.900 km
Olie verfrist, evenals luchtfilter. Met de auto naar de apk en gelukkig weer goedgekeurd.. Wel een scheurtje in één van de draagarmrubbers gevonden, een maand later zijn alle vier de rubbers (2 rechts voor & 2 links voor) vervangen.
Tijd voor meer vermogen
- 217.500 km
Afgelopen maandag een bredere turbo intake pipe (TIP) gemonteerd. De turbo spoelt wat makkelijker op en dat is logisch gezien het substaniële verschil in diameter van de twee leidingen. De brede originele luchtinlaat loopt heel smal af richting de turbo, met een nauwe bocht, waar de nieuwe TIP breed blijft tot aan de turbo.
Een half jaar zonder problemen gereden is prettig, en omdat de auto nog in prima staat lijkt is er ondanks zijn kilometerstand een afspraak bij vagtechniek gemaakt om hem te chippen eind deze maand!
Probleemloos
- 225.000 km
Het is weer tijd voor het jaarlijks onderhoud. Er is eigenlijk niets kapot gegaan en de auto rijdt nog steeds prima. Op de planning: achterremschijven en blokken, olie, oliefilter, grof oliefilter in het carter, luchtfilter, bougies en de apk.
230.000km
Nog steeds alles werkende, onlangs 4 bobines preventief vervangen omdat ze aan hun kilometers zaten en tevens een nieuwe accu.
Auto is verkocht
- 235.900 km
Erg weinig problemen gehad. Bij 233d km nog de distributieriem vervangen met v-riem. Dit keer zonder waterpomp en dergelijke, simpelweg omdat die nog niet veel kilometers gemaakt hadden, alleen de riemen zaten aan hun tijd (5 jaar).
Ook is de auto inmiddels volledig omgebouwd naar Leon Cupra uiterlijk (spoiler, zijskirts en bumpers)
Auto is, erg cliché, inmiddels verkocht met pijn in het hart, omdat ik hem te weinig gebruikte, helaas.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.