Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 16.707 km |
1000 km / tank
- 3.712 km
Sinds een kleine 4 weken ben ik ook de trotse bezitter van een zakelijke Ibiza ST ecomotive Style met volautomatische airco.
Het is een zeer prettig rijdende auto welke bij lage toeren een donkere brom laat horen. Veel ervaringen van medeeigenaren gelezen, veel dingen komen overeen. Weinig opbergruimte, weinig trekkracht bij lage toeren, stoelen zitten heerlijk, stuurt lekker strak en scherp. Kun je een beetje zuinig met deze diesel rijden? JA! Na alle tegenvallende berichten dacht ik rond de 1:20 uit te komen. Echter met een beetje fluwelen rechtervoet, en vlot opschakelen, is 1:25 gemiddeld goed haalbaar. 1.oookm per tankbeurt is dus ook realistisch. Met de huidige tank, veel snelwegen, heb ik 820 km gereden en kan volgens teller nog 480 km rijden (gemiddeld 3,5l/100km)
1.200 km is haalbaar
- 5.934 km
Nu staat er bijna 6.000km op te teller, ben nog steeds zeer te vreden met mijn Ibiza. Bij snelheden tussen de 90-105km /uur is deze auto echt wel zuinig. Afgelopen weekend in Duitsland geweest, lekkere cruisesnelheid aangehouden van 100 km/uur. Gisteren getankt nadat ik bij de vorige tankbeurt de tank tot de nok aan toe heb gevuld, 42,2 liter. Totaal verreden km op deze tank 1.202km. Niet gek toch? Heb zelfs heuvelafwaarts even een tijdje 160km per uur gereden, de auto blijft hierbij solide aanvoelen. En ja, ik rij inderdaad veel op de snelwegen.
Zuinige rijstijl Ibiza ST
- 8.330 km
Naar aanleiding van de reacties aangaande de actieradius van mijn Ibiza ST kan ik het volgende melden.
Standaard staat de start/stop installatie geactiveerd, alleen bij filevorming wordt de knop ingedrukt. Files heb ik tot op heden gelukkig nauwelijks gehad. De verlichtingschakelaar staat altijd op automatisch en de airco wordt alleen geactiveerd als hier echt behoefte aan is.
Uiteraard rij ik met een ECO gedachte. Optrekken doe ik dan ook zonder het gaspedaal diep in te drukken. Ook hou ik me aan de voorgeschreven snelheid. Bij 50km/uur rij ik in de 4e versnelling waarbij het toerental rond de 1.300rpm zit. Gemiddeld is het verbruik dan 2,5-2,8 l/100km. Vanaf 65 km/uur wordt de 5e versnelling ingezet, hierbij is het verbruik 2,7-3,0 l/100km. Gelijkdelijk loopt het verbruik tot 100km/uur op tot 3,3-3,7 l/100km. Vanaf 70 km/uur bepaalt de luchtweerstand het grootste deel van het verbruik. Windkracht 5-6 mee/tegen kan een verschil van 0,5-0,8 l /100km opleveren. Wat positief bijdraagt aan het algehele verbruik is dat ik 80% alleen in de auto zit en dat in mijn omgeving relatief veel 70km/uur zones aanwezig zijn.
Vandaag heb ik ook weer getankt, toch weer dik 1.100km op 40 liter diesel. Overigens kon ik volgens me verbruiksmeter nog 210km afleggen.
Beat the spec's. 1.334 km => 3,26l/100 km
- 9.664 km
Toch nog een nieuw record, 1.334km met 43,43 liter diesel. Met een gemiddelde van 3,26l/100km toch de fabrieksspecificaties weten te verslaan.
Veel kilometers gemaakt in het weekend, klein deel met 3 personen en 2 honden. Structureel niet boven de 95km/uur gereden en daar waar mogelijk in de slipstream (25-30m)van het overige (vracht)verkeer.
Bijna 1.600km op een tank
- 16.707 km
Seat bevalt nog steeds, wordt al iets zuiniger.
Gisteren getankt na 1.581km, kon toen nog 45km volgens boardcomputer.
Met de ontluchtingsnippel wordt de actieradius toch weer een stukje groter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.