Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2010)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst223.123 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het wachten werd beloond

  • 450 km

Voorjaar 2010 werd het tijd voor een andere auto, die beduidend lager in de maandelijkse kosten moest zijn als de huidige VW transporter 2,5TDI uit 2004.
We wilden perse een MRB vrije auto en aangezien er weinig station-diesel keuze was is het de Seat geworden aangezien we deze mooier vonden dan de Skoda en wat luxer uit te rusten. Auto is besteld in april zonder proefrit of wat dan ook.

Het werd het Style model met als extra's een technikpakket (regen- achteruitrijsensoren), climatronic, speedblauw, design pakket. Standaard heeft deze al cruise control, afstanbediening, elektrische ramen e.d. Al met al is deze dus best luxe geworden maar toch lage maandlasten met een zuinige TDI, ideale combinatie.
Op de faktuur stond een totaalbedrag met afleveringskosten etc. van 21000EUR. Qua onderhoud moet deze om de 15.000km, wat ik vreemd vind want ik meen dat de Polo om de 30.000 mag. Er gaat wel longlife olie in. De distributieriem/ketting hoeft pas na 210.000km vervangen te worden.

De bagageruimte vind ik groter uitvallen dan gedacht en mooi afgewerkt zonder kaal staal, ook de lage tildrempel zorgt er voor dat je je buggy makkelijk achterin kan leggen. Er zijn diverse haakjes en netjes om je spullen te verankeren. Onderin is ruimte voor het reservewiel alleen is dat vervangen (gewichtsbesparing)door een spuitbus voordeel is wel dat je nog meer bergruimte hebt. Of je gebruikt 1 van je wintervelgen om als reserveband te dienen. (denk dan wel aan een krik kopen)

Op de achterbank is het voor kleintjes goed toeven maar ben je boven 1,80m kom je al bijna tegen het dak. Voorin kun je goed zitten, de bestuurderstoel kun je in hoogte verstellen en het stuur ook nog in de diepte. Altijd goed zitten, al geven ze niet heel veel zijdelingse steun in snel genomen bochten. De armsteun is wel lekker en multi-instelbaar.

De 1.2 tdi met 75 pk en 180 NM is geen strepentrekker maar als je in het toerengebied 2000-3000 blijft kun je vlot genoeg optrekken. De schakelindicator zou ik in levendig verkeer niet aanhouden omdat de motor dan onder zn toeren moet werken. Het start/stop systeem werkt goed voor mij, in z'n vrij op de rem voor het stoplicht en de motor stopt. Zodra je de koppeling aanraakt komt hij weer tot leven. Het geluid van de driecilinder vind ik absoluut niet storend.

Mijn Ibiza is uitgerust met 17 inch velgen waar 15 standaard is en er zitten 215/40 banden op. Dit vind ik er mooi uit zien en hij kleeft aan het asfalt in bochten.

De standaardradio is wel even lastig om te leren kennen maar is daarna wel fijn, hij gaat bijv. vanzelf harder als je meer snelheid maakt. De boardcomputer is ook even wennen ondanks dat ik VW gewend ben. Volgens Tomtom is de teller 4 kmh positiever als de GPS. Er zit overigens ook een digitale snelheidsmeter op met dezelfde afwijking. De tankinhoud is officeel 45L maar als je het ontluchtingsnippeltje indrukt kun je er bijna 60 liter in kwijt (in elk geval 58,5). Over het verbruik kan ik nog weinig zeggen maar dat houdt ik doorgaans wel heel precies bij. Ik ga er vanuit dat ik na verloop van tijd op 1:24 kan komen.

Minpuntjes: Startstop computer onder voorstoel niet netjes weggewerkt waardoor opbergvakjes vervallen zijn, geen reservewiel aanwezig, stuur trilt bij 80-100kmh (slecht uitgebalanceerde banden??), gordel kort voor kinderstoel achterbank, derde versnelling niet soepel in te leggen vanuit 2e. Lampje bandenspanning brand, komt waarschijnlijk door mijn nieuwe velgen.

Al met al is het het wachten waard geweest en heeft Seat mij verrast met dit compacte maar toch praktische model. Dankzij Den Haag is deze ook nog enigszinds te betalen.

In de loop van de tijd zal ik een foto plaatsen en het verbruik bijhouden zoals ik ook doe voor mijn woon- werkverkeer auto: http://www.autoweek.nl/autoreview/21373/Volkswagen-Polo-14-TDI

Kleine update met foto's

  • 3.280 km

Na ruim 3000km sturen een kleine update;
De wielen zijn opnieuw uitgebalanceerd en dat rijdt een stuk fijner, geen gehobbel meer. Het lampje dat een lampje het niet meer doet laat zich niet meer zien. Het opschakelen van 2 naar drie gaat ook steeds gemakkelijker. In zn drie over de rotonde gaat nu ook wat soepeler, het verbruik echter is nog niet echt geweldig ik heb 3 keer getankt: 4,9 ; 5,1 en 4,6 op 100km.

Intussen heb ik besloten om de dichte grille te vervangen door een grille die hetzelfde honingraat motief heeft als de luchthappers aan de onderkant van de bumper. Eveneens ben ik over lederen bekleding aan het nadenken i.v.m. het schoonhouden van de bekleding met een hond en kind van 1,5 jaar. dit had ik al bij bestellen willen doen alleen dit ging niet ivm een ander pakket wat ik belangrijjker vond dan het leerpakket. Tegenwoordig met modeljaar 2011 schijnt het wel samen te kunnen worden besteld.

Al met al ben ik de ST steeds meer gaan waarderen vanwege zn all-round karakter en semi-sportieve uiterlijk. Ik rij voorlopig nog lekker door, zeker nu blijkt dat het nieuwe kabinet voorlopg niet aan de MRB vrijstelling te willen komen.

Nieuwe fotootjes

  • 9.589 km

Zoals beloofd weer een update met de nieuwste fotootjes (grille en lederen bekleding). Na bijna 10K doet de Ibiza nog steeds goed waar ik hem voor gekocht heb. Of het verbruik minder wordt weet ik niet want het was winter en ik tank maar ca. 1 keer maand. Voor mijn gevoel gaat het wel beter, zeker met het huidige lenteweer. Ik heb inmiddels een volwaardig wiel achterin liggen ipv de bijgeleverde spuitbus met compressor.
Ik heb verder geen last van storingen gehad, hij doet het gewoon prima. Ook gedurende de winter was het geen probleem om hem warm te krijgen, zelfs niet met de open grille.
Klein minpunt vind ik dat deze lakkleur niet zo mooi blijft, je ziet als het ware een soort van spinneweb-draden op de lak. Volgens de dealer heb je dat met de huidige waterbasis-lakken. Ondanks dat ik met de hand was. Ik poets hem in het voorjaar nog een keer goed en anders ga ik toch nog een keer terug om te informeren.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 31.459 km

Na ruim 1,5 jaar sturen was het dan zover; de allereerste onderhoudsbeurt na 30.000km rijden. Hoewel de service interval variabel is telde hij bij mij precies af naar 30.000km, wat ook de max is, of twee jaar.
Behalve een halve liter olie na 3K had ik niets aan onderhoud hoeven doen. De Ibiza stelde mij niet teleur, de lokale garage bracht mij ook slechts 250,- in rekening voor het wisselen van de olie en wat ander regulier spul. Geen slecht resultaat, de dealer vraagt voor een dergelijke beurt geloof ik 360,-
Ik moet er wel bij vermelden dat ik tussendoor wel een software update heb laten doen bij de dealer. De 1.2 tokkelde wat en met de voorinjectie was dat opgelost.

2e onderhoudsbeurt 60K

  • 60.000 km

De eerste 30K deed ik in bijna 2 jaar. de tweede 30K gingen door omstandigheden in 4 maanden doorheen. Momenteel zit ik op 90K per jaar!!
Maar het was dus tijd voor zn tweede onderhoudsbeurt. Bij een Skoda dealer laten doen. Voor een tarief van 355,- was het weer klaar. 1 Bijzonderheid was dat ze het brandstoffilter niet konden vervangen via de snelkoppeling. Het kon wel als ze de hele brandstofleiding zou demonteren maar dat was dan weer duurder. Ze kenden het probleem van de snelkoppeling bij de greenline ook maar konden het dan onder coulance doen. Maar aangezien ze geen Seat dealer zijn konden ze geen uitspraak doen over mogelijke coulance. Ik moet dus nog een keer naar de Seat toe.

In de tussentijd dus rond de 7,5K per maand aan het rijden en dat bevalt me nog steeds heel goed met de Ecomotive. De grote actieradius (met nippeltje!!) is hierbij heel prettig. Ook met de winterbandjes erom kun je veilig door de sneeuw komen. De auto is redelijk snel warm (ondanks open grille)en ook wat vlotter doorrijden gaat prima.

Al met al heel tevreden ST rijder!

eerste APK plus G-beurt en EGR klep

  • 90.000 km

Al een tijdje brandde het lampje van de motorstoring. Het was de inmiddels beruchtte EGR klep. Kinderziekte 1.2tdi.
Importeur kon gelukkig coulance geven waardoor deze vervanging "slechts" 130EUR kostte ipv 750EUR.
Het was ook weer tijd voor de eerste APK EN de 90dznd beurt. Al met al genoeg om een dagje in de garage mee te vullen.
Er kwamen behalve de ruitenwissers (50EUR !!) geen bijzonderheden naar voren en de auto mocht voor 475EUR (incl de EGR) de garage weer verlaten.

pech ??

  • 105.000 km

Of heeft VW toch de 1.2tdi niet goed doorontwikkeld?
Ik dacht na de EGR ellende wel verschoond te blijven van garage bezoek. toegegeven dat de EGR nog onder de coulance van Seat viel was de volgende rekening van bijna 3000 helemaal coulance vrij. Ik heb onderweg naar Frankrijk op vakantie panne gekregen en nadat de ANWB de auto gerepatrieerd heeft bleek in Nederland twee injectoren kapot EN de brandstofpomp. Eigenlijk 4000eur maar na beklag dus bijna 3000eur. Seat geeft niet thuis omdat ik de eerste onderhoudsbeurt door een SKODA dealer had gedaan ipv Seat dealer.

weer pech?

  • 125.001 km

In elk geval stond ik stil met een kokende motor nadat de waterpomp kapot was gegaan. Deze ecomotive heeft geen reservoirmetertje voor de koelvloeistof. ook geen temperatuurmeter. alleen een lampje op het dash board als het al te laat is. Ook gelijk de D-ketting vervangen etc. 600,- met een beetje olie. Mede ook door die laatste reparaties de vertrouwen in de 1.2 kwijtgeraakt, maar aangezien er geen geld is voor een andere moet ik er wel mee verder.

Kleine ongemakken

  • 143.000 km

Sinds december 2013 dus een kleine 20K afgelegd en helaas ook nu weer met wat onderhoudskosten buiten het normale om. Gelukkig niet zo groot als eerder hierboven geschreven zaken maar toch. Een druksensor van inlaat was defect wat een brandend lampje net als van de zomer veroorzaakte. In zak en as, met schadebedragen van dui8zenden euros in mijn gedachten.... wist de dealer me op te beuren door het bedrag van "slechts" 150,-EUR te noemen. Nog geen 2K later kon ik niet meer naar buiten komen door een defecte deurklink binnenzijde die weer keurig vervangen s voor 115,- EUR. Verder geen bijzonderheden, over twee maanden, na de autovakantie een APK op de agenda staan.

APK'tje verder

  • 149.000 km

Vakantie dit keer overleefd

Dit jaar heeft de Seat netjes de 2000KM heen en weer naar ons vakantie adres goed volbracht. Zelfs met aanhanger kon ik de gang er goed inhouden op de tolwegen, max 130KMH.
Aansluitend heb ik de APK laten doen met een beperkt beurtje.Er waren geen bijzonderheden maar toch was de rekening 237,-.
Op naar 2015! (?) of eerder bij bijzonderheden.

APK en 190K beurt

  • 195.000 km

Sinds de vorige APK en beurt weer probleemloos 44K gestuurd met de SEAT.
Het was weer tijd voor een beurt met vervroegde APK. Als extra de AIRCO laten reinigen en bijvullen want dat was in die 5 jaar en bijna 2 ton nog nooit gebeurd. De rekening leverde weinig verrassingen op behalve dat het toch weer 600,- was. Maar voor 44K sturen is dat niet veel. APK opmerking was dat er een soort van beschermkap voor je schokbreker aan het verslijten was, geen afkeur maar TIP. Kosten ca 70,- per kant.
Hopelijk weer een mooie vakantierit naar frankrijk met de aanhanger over twee weken, dan toch ook wel 200.000 op de klok zetten vermoed ik.

Weer een ton erbij

  • 200.000 km

De vakantierit van ca 2.000KM met aanhanger is weer naar tevredenheid verlopen.Bij terugkomst staat er, na 5 jaar sturen exact 2ton op de teller, een gemiddelde van 40K per jaar. Rond de 100K dure reparaties gehad maar al met al nog redelijk als je per KM gaat bekijken. Ca 5 ct onderhoud, 5ct diesel en 8 ct afschrijving en 2,5 ct wegenbelasting en 1,5 cent verzekering per km. Totaal ca 22,5 ct per KM.

Afscheid Seat

  • 223.123 km

Na ruim 220K afscheid van de Seat genomen en overgestapt naar een grotere en meer sportievere Renault Laguna 2.0DCI 180PK.
Nog altijd met originele uitlaat/remschijven/blokjes turbo etc etc. Buiten een hoop kinderziektes met soms bizar dure reparaties toch hoop plezier gehad van de Ecomotive.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.