Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 26.800 km |
Keuze & eerste ervaringen
- 1.581 km
Als zeer tevreden rijder van een Renault Modus diesel met bijna alle opties was ik nog lang niet in de markt voor een nieuwe auto. Maar als ondernemer kon ik het fiscale voordeel niet aan me voorbij laten gaan: in twee jaar tijd 20.000 euro afschrijven & een kleinschaligheidsaftrek van 28% van dit bedrag (jawel, u leest het goed: een groter fiscale aftrekpost dan de nieuwwaarde van de auto!).
Gekeken naar de Polo, Ibiza en Fabia. Laatste viel snel af, ondanks eerder Fabia type 1 te hebben gehad als 2e auto vind ik de auto niet mooi, reed niet echt strak en belangrijkste argument: met 1,90 m zit ik met het rechterbeen tegen de middenconsole en dat gaat irriteren. Polo stuurde aardig, maar toch liever een wat grotere achterbak, ook hier zat ik niet echt lekker. Dus bleef er nog maar 1 over die meteen goed zat en -in mijn optiek- diegene met het mooiste uiterlijk (altijd een voorliefde voor stations gehad) en strakke wegligging.
Vervolgens alle opties aangekruist met een drietal belangrijke uitzonderingen:
Vanwege compatibiliteit smartphone gekozen voor parrot carkit en niet de fabrieksinbouw. Wel loopt bediening parrot via die van de radio (en zie je ook dat er gebeld wordt op het display van de radio), volume is eenvoudig met de handjes aan het stuur aan te passen.
De in principe niet meer leverbare Ibia velgen gekozen voor de zomerbanden en voor de winterbanden de Rial flair velg met Seat naafdoppen.
Om te kunnen profiteren van én leer én het designpakket gekozen voor leerinbouw achteraf. Zelfde kosten als fabrieksinbouw, helaas geen verwarmde stoelen en geen koplampsproeiers. Maar wel keuze uit 30 soorten leder (rood leer, kleurt geweldig bij Nayarablauw) en niet de sportstoelen (als je wat breder bent zit dat niet zo lekker, dus nu helemaal top).
Ook nog wat glimmertjes (chromenaccenten op front bij mistlampen en onder de kentekenplaat, instaplijsten en ventilatieroosters in de auto en op de achterklep) en nuttige zaken als bagagerek en rubberenmat aangeschaft.
OK en dan het rijden: na twee weken sturen nagenoeg lyrisch over de auto. Wat nu gebrek aan power? Wanneer het nodig is gewoon terugschakelen en altijd nog 10 pk meer dan in mijn Modus. Lekker zuinig: eerste tank 1 op 21, tweede 1 op 23. Nog niet ingereden, dus zal nog beter worden. Geluidsniveau top (zeker in vergelijking met onze tweede auto, Saab 9-5 2.2 tid), wegligging waanzinnig: bij rotondes geen gas los, stuur naar rechts, links en weer naar rechts en de rotonde ligt achter je. Toch twee puntjes van krtiek: strakke wegligging gaat gepaard met relatief stugge demping, 5 verkeersdrempels achter elkaar (in onze straat) is niet leuk om te nemen. Daarnaast een keer de 1e sleutel kwijt, met de reservesleutel kun je alleen de bestuurdersdeur openen, de andere portieren blijven gesloten, raar verhaal.
Standkachel & nog zuiniger
- 4.873 km
Laat de titel u niet op het verkeerde been zetten, het een heeft niets te maken met het ander. Aangezien mijn vrouw in haar Saab een standkachel heeft en ik gewoon vond dat ik het verdiende, heb ik eind december, dus nog tijdens de vorstperiode een Webasto standkachel in laten bouwen. Wat is dat lekker, niet meer krabben en een aangenaam warm interieur: op deze manier merk ik er ook niks meer van dat ik geen stoelverwarming heb.
OK, terug naar de Seat zelf: met het stijgen van de temperatuur weet ik nu (op de winterbanden) moeiteloos op middellange afstanden (35 km) een verbruik van 3,8 l op de 100km (1 op 26) te bereiken. Denk dat ik nog verder terug kan, want bandenspanning bleek fors teruggelopen te zijn (was in 't verleden verwend door met stikstof gevulde banden, dan hoef je hooguuit 1 keer per jaar de spanning te checken). Auto zelf rijdt net zo lekker als voorheen, geen bijzonderheden, geen klachten.
Op speciaal verzoek foto's van chromen interieurset toegevoegd.
FR look en flink wat kilometers verder
- 11.836 km
Zoals in eerste verslag aangegeven was de aanschaf van de Ibiza vooral een rationele keuze. Om ook wat 'terug' te doen voor het gevoel de auto inmiddels wat verfraaid door een FR look mee te geven: anders spiegelkappen, FR grill en FR 17 inch velgen. Het doet echt wat met de auto, op de foto komt het volledige effect niet goed tot z'n recht.
Verder blijft de auto probleemloos functioneren. 1 op 25 gaat vrij gemakkelijk, de open grill en bredere banden kosten me afgaande op de verbruikscijfers ongeveer 0,2 l op de 100 KM. Gelet op mijn beheerste rijstijl vind ik dat dat moet kunnen, heb niet echt het idee het milieu tekort te doen, zeker niet afgaande op de verbruikscijfers die anderen laten noteren. Op naar de volgende 10.000 KM!
Schade en wellicht een nieuwe?
- 19.600 km
Tsja, met mijn geluk kon het niet uitblijven: na op 12 april van achteren aangetikt te zijn stak er precies (!) een maand later een vrachtwagen over terwijl ik de rotonde rondreed: voor- en zijkant flinke schade. Lang verhaal kort maken: ik ga waarschijnlijk voor een nieuwe Ibiza. Schade blijft weliswaar beperkt tot circa 3.000 euro, maar als ondernemer kan ik weer gebruik maken van een investeringsaftrek waardoor de netto afschrijving verwaarloosbaar klein is.
Terug naar de auto zelf: is zeer betrouwbaar gebleken. Heb je de auto gekocht voor het verbruik dan raad ik een open grill en 17inch velgen sterk af, de fraaie verbruikscijfers die ik eerst realiseerde lukken nu echt niet meer. Ook qua comfort is 17 inch wellicht een maatje te groot. Maar goed: het zegt genoeg dat ik nu ik de vrije keuze heb ondanks het aanbod van vele andere MRB-vrije auto's toch de Ibiza weer als nr1 op de lijst heb staan. Het is een degelijke auto, strak weggedrag en blijft vooralsnog enige stationcar in dit segment (naast Fabia natuurlijk).
Afscheid nemen valt (uiteindelijk) niet zwaar
- 26.800 km
Tsja, 't kan verkeren. Heb eerst offerte voor inruil op nieuwe Ibiza opgevraagd, maar het bleef knagen. Verleden jaar stond de DS3 van Citroën nr 1 op mijn lijst maar die kon niet in 2010 geleverd worden.
Om lang verhaal kort te maken: omdat ik de ruimte niet nodig heb en ik die DS3 echt te gek vind (en eerlijk is eerlijk: een 4 cylinder, zeker die van PSA rijdt wel ff wat prettiger dan de bromtor van VAG) besloten om € 4.000 meer bij te lappen en hier voor te gaan.
Terug naar de Seat, conclusie: fraaie auto, mooie combinatie van ruimte en degelijkheid. Auto bleef strak aanvoelen, enige twee minpuntjes:
1) verlies aan vermogen dat na een software update weg is gebleven
2) na verloop van tijd ben ik me toch gaan ergeren aan het gebrek aan vermogen, met name rond de 1.500 toeren.
Maar: al met al goed alternatief en dankzij de 89 gram CO2 uitstoot nog vrij lang wegenbelastingvrij vanaf heden. Wie niet hecht aan trekkracht en de buidel niet te ver open wil trekken is de Seat Ibiza een vrijwel perfect alternatief!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.