Seat Ibiza SC 1.2 TDI Ecomotive Style (2012)

autoreview

Seat Ibiza SC 1.2 TDI Ecomotive Style (2012)

Signalement

UitvoeringIbiza SC 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf5.425 km
KM-stand laatst10.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 8.242 km

Intro

Na driekwart jaar een VW Polo Bluemotion te hebben gereden, gaf mijn werkgever me de kans om over te stappen op deze Seat Ibiza Ecomotive. De Seat is luxer uitgevoerd dan de Polo, en is pas net ingereden in plaats van bijna 100.000 km te hebben gelopen. De keuze was snel gemaakt: het werd de Ibiza. Deze had toen ik de auto kreeg 5400 kilometer gereden. Ik heb de auto niet helemaal zelf uitgekozen, het was kiezen tussen een VW of een Seat.

De uitvoering is de Businessline High, dus met alles erop en eraan. Niet echt alles natuurlijk (bijvoorbeeld geen parkeersensoren), maar voor deze klasse is de uitrusting uitstekend. Bijvoorbeeld: automatische verlichting en ruitenwissers, elektrische ramen voor en achter, cruise control, radio/cd-speler met mp3-functie, aux- en usb-aansluiting, automatisch dimmende binnenspiegel en 16 inch lichtmetalen velgen.

De motor is dezelfde als de VW Polo Bluemotion: een 1.2 liter driecilinder TDI-dieselmotor met 75 pk. Deze is gemaakt om zuinig te rijden, en niet voor snelheid. Deze doet wat het belooft, daar kom ik later op terug.

De buitenkant van de auto ziet er netjes uit, de voorkant ziet er sportief uit. Het is spannender design dan de VW Polo, maar weer niet zo spannend als bijvoorbeeld de Peugeot 208 of de nieuwe Renault Clio. De binnenkant is een grote lading zwart plastic. Dit is wel anders dan de buitenkant, al zijn de ronde ventilatieroosters wel leuk. De tellers zijn eenvoudig gehouden, opvallend genoeg wijst de nul in de snelheidsmeter en de toerenteller recht naar beneden. Dit hoort bij de sportieve looks van een Seat, dus dat is wel aardig gedaan. Het infoschermpje tussen de tellers in hoort thuis in een auto van 10 jaar geleden, en aflegruimte zoek je tevergeefs. Er zijn alleen twee bekerhouders in de middenconsole, en in de deuren zitten redelijke vakken. Even snel je zonnebril of het kaartje van de parkeergarage neerleggen, het kan in de praktijk alleen in de bekerhouders. Ook in het dashboardkastje passen niet veel spullen. Die is niet hoog, maar wel erg diep. Als je er een cd in legt, moet je met je halve arm graaien om hem weer te vinden. Tijdens het rijden wil je niks uit het vak pakken, want dat is gewoon gevaarlijk.

De binnenruimte is goed voor elkaar. Het is een compacte auto, maar je kunt toch een goede zitpositie vinden. Het stuur en de stoel is goed verstelbaar. Ook heb je voldoende ruimte om je heen, het zal nooit te klein zijn. Achterin kan ik redelijk goed achter mezelf zitten (ik ben 1.80 meter lang). Als je veel langer bent, dan wordt het lastiger om achterin te zitten. Hoofdruimte is er zowel voor- als achterin altijd genoeg. De kofferbak is prima. De bak is vrij diep (naar beneden toe), en niet zo lang. Er passen makkelijk drie of vier grote boodschappentassen in, en dan is er nog ruimte over voor klein grut. De diepte zorgt wel voor een grote tildrempel, ook is de bak niet verdeeld met een tussenvloer zoals in de Polo. De achterlichten zitten wel in de weg voor het inladen van grote spullen. De bak is veel breder dan de klep, je moet lange spullen soms in bochten wringen om het er doorheen te krijgen. Het past makkelijk in de kofferbak, alleen de toegang is een stuk smaller. Lange spullen gaan er prima in als je de achterbank naar beneden klapt. Daarvoor moet je wel stoeien met de hoofdsteunen, die kunnen er alleen af als de bank een beetje voorover is geklapt. De zittingen klappen naar voren weg, en de leuning valt daar bovenop. De laadvloer is daardoor niet helemaal vlak, maar wel vlak genoeg.

Rijden

Zoals gezegd heeft deze auto een kleine dieselmotor. 75 pk is niet veel, maar genoeg om rustig met het verkeer mee te komen. De schakelindicator geeft vroeg aan dat je moet doorschakelen, al bij 2100 toeren. Als je dat doet, dan rijd je inderdaad zuinig, maar de motor bromt dat het een lieve lust is. Je stuur trilt mee, en ook gaat de auto niet erg hard vooruit. Tussen 2100 en 3000 toeren zit er de meeste pit in de motor, dan kun je wel behoorlijk opschieten. Je zult dit ook moeten doen als de auto vol zit (4 man plus bagage), dan is 75 pk echt niet veel meer. Het verbruik en de herrie schieten dan ook omhoog. Al met al maakt de auto een vrij onrustige indruk, alleen bij constante snelheid is de auto nog een beetje stil. Een rustige rijstijl en vroeg doorschakelen levert een verbruik van gemiddeld 1 op 20 op in stadsverkeer, dus dat is erg netjes. Zie mijn verbruiksmonitor van deze auto. Ik haal ongeveer 750-800 kilometer op 1 tank, maar ik tank al als het brandstoflampje gaat branden en rijd de tank dus nooit leeg. 900 kilometer moet er wel in zitten.

Seat staat erom bekend dat het een sportief merk is. Deze Ibiza is niet opvallend sportief. Okee, het is geen FR, maar hij is meer op comfort afgesteld dan ik had verwacht. De stoelen geven behoorlijke ondersteuning, en ze zijn vrij hard, dat mag je sportief noemen. De vering daarentegen is net te zacht, terwijl de demping erg hard is. Dit is niet goed in balans. Hierdoor voel je korte hobbels flink (op een klinkerweg wordt geklaagd vanaf de achterbank), maar je merkt niet dat je ongekend hard door de bocht kunt. De wegligging is vooral veilig, niet zozeer uitdagend. Dit past ook meer bij het karakter van een spaardiesel, dus ik ben wel blij met de keuze van Seat. Ik ben zelf meer fan van comfortabel cruisen dan hard door de bocht racen, en vind ook dat ik netjes rustig rijd. Dit past dus wel bij elkaar. Toch: als ik zelf zou mogen kiezen, dan zou ik een comfortabelere auto uitkiezen.

Kosten

Over kosten kan ik weinig zeggen, omdat het een leaseauto is. Ook is de auto nog veel te nieuw om nu al kuren te gaan vertonen. Gelukkig start hij elke dag en werkt alles gewoon goed. Toch is het al voorgekomen dat de brandstofmeter niet werkte, en ook de boordcomputer. Het verbruik werd bijvoorbeeld niet getoond. De auto uitzetten en weer starten hielp, daarna is het niet meer voorgekomen. Met mijn vorige VW Polo had ik een vergelijkbaar elektronicakwaaltje, laten we hopen dat het niet meer terugkomt.

Wel zijn de brandstofkosten erg laag. Gemiddeld 1 op 20 in stadsverkeer is een uitstekende score, met snelwegverkeer en vooral provinciale wegen waar je een constante snelheid kunt rijden zal het verbruik nog verder omlaag kunnen. Tachtig rijden in 5 levert een verbruik van ongeveer 1 op 25 op, dus dat is gewoon erg zuinig.

Conclusie

De Seat Ibiza Ecomotive is vooral een zuinige auto waarmee je prima van A naar B kunt komen, zonder veel poespas. Snel zul je nooit zijn, de auto nodigt uit om rustig te rijden. Erg stil is de auto niet, het comfort is acceptabel. De auto heeft ruimte genoeg, je kunt altijd meer spullen meenemen dan je denkt. En het verbruik is bijzonder laag. Het is dus een auto met een aantal erg positieve punten, maar je merkt ook dat het model alweer wat ouder wordt. De onrustige rij-eigenschappen zijn daar debet aan.

Lees ook mijn review van de VW Polo Bluemotion (http://www.autoweek.nl/autoreview/35254/volkswagen-polo-12-tdi-bluemotion-comfortline), de conclusie daarvan is ook van toepassing op deze auto.

10000 km

  • 10.000 km

De auto heeft 10000 km gereden! Het is tijd voor een kleine update.

Aan de auto is niets veranderd: hij rijdt nog steeds goed en het verbruik schommelt mooi rond 1 op 20. De stoelen blijven hard, ook na een periode van gewenning. Ook het algemene rijcomfort is niet veranderd.

Ik heb het idee dat de motor iets feller is geworden. Hij trekt iets makkelijker door in de toeren, je komt dus iets sneller vooruit. Dat is wel prettig natuurlijk. Je moet het nog steeds uit je hoofd laten om "even snel" iemand in te halen bij het invoegen bijvoorbeeld, maar gewoon meer doorrijden gaat makkelijker dan voorheen. Dus: een ster voor prestaties erbij.

Ik ben de cd-speler meer gaan gebruiken. De speakerset is volgens mij gewoon standaard, er is voor zover ik weet geen optie om een betere set erin te stoppen. Maar dat hoeft ook niet, want standaard komt er puik geluid uit. Er zitten 6 speakers in; vier in de deuren (voor en achter uiteraard) en twee tweeters in de A-stijlen. Juist die tweeters maken dat het geluid sprankelend helder klinkt. Je mist het echt als je in een auto stapt die alleen speakers in de deuren heeft. Wel ontbreekt de bass goeddeels, de speakers zijn niet geschikt om een stevige beat te laten horen dan wel voelen. Je moet het maar net belangrijk vinden, maar deze speakerset zal niet teleurstellen.

Ten slotte vallen een paar kleine ergernissen op. De knopjes van de cruise control (om harder of langzamer te gaan rijden) gaan erg zwaar. Je moet de knoppen ongeveer door de stengel van de richtingaanwijzer heen drukken, waardoor je soms niet zo soepel versnelt of vertraagt.
Tweede kleine ergernis is het feit dat je nog steeds niet tegen een modern dashboard aan kijkt. Vooral de tellers zijn niet geweldig afleesbaar, en het schermpje van de boordcomputer was 10 jaar geleden al niet modern meer (zie foto).

Het rijden is nog steeds goed, dus de twee kleine ergernissen vallen in het niet.

Afscheid

  • 10.700 km

Nu al afscheid! De auto is net ingereden!

Klopt. Sinds dinsdag 22 juli ben ik in het trotse bezit van een Toyota Auris HSD Lease Pro. Een totaal andere auto, die veel beter bij mijn rijstijl en dagelijkse route past dan deze Seat. De Toyota is compleet anders dan de Seat, binnenkort zal ik daarvan ook een review schrijven.

Ik heb een goede tijd gehad met de Seat Ibiza. Hij heeft me altijd overal probleemloos naartoe gebracht, op een klein elektronicafoutje na. Rijcomfort vond ik niet geweldig, maar het ruimtegebruik en het verbruik waren uitstekend. De Ibiza is uitstekend geweest als shortleaseauto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.