Seat Ibiza 1.9 TDi 90pk SE (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 90pk SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 385.000 km |
KM-stand laatst | 412.000 km |
Aanschaf
- 385.000 km
Deze tdi kocht ik bij 385000 km op de teller voor slechts 350 euro. De eigenaar vertelde me dat hij hem niet meer door de APK zou krijgen.
Minpunten:
- Het interieur was niet geweldig meer en zag er saai uit
- Knipperlichtschakelaar was stuk
- Remt slecht
- Geen radio aanwezig en vorige eigenaar had alle kabels verknipt
- Wegligging is dramatisch, gasveren zijn versleten
- Deuk in bestuurdersportier waardoor de deur bij 140km/u begint te fluiten
Na vervanging van de voorste remschijven, remblokken, draagarmrubbers en knipperlichtschakelaar is de ibiza door de apk gerold.
Update
- 400.000 km
De auto presteert nogsteeds boven verwachtingen, hij kostte immers maar 350 euro, dus ik heb besloten om er nog een aantal kilometers in door te rijden en de auto wat meer naar mijn smaak te maken.
Ik heb echter wel besloten om het aftermarket setje van de CV op afstand te verwijderen, wat een ellende met dat ding! Mijn auto leek soms een eigen leven te hebben wanneer ik hem van- of op slot deed en het alarm was niet meer uit te krijgen. Enige oplossing: de boel er uit trekken.
De auto wil alleen nog maar op- en van slot via de bijrijdersdeur.
O.a. vervangen / toegevoegd:
- Half lederen cupra 16v interieur
- Powerbox (bracht het vermogen naar van 90pk naar 115pk en 265Nm). Getest bij Autoweek Live op de rollerbank in 2014
- Embleemloze grill met TDI logo
- Schroefset van Sjaaks Autoservice
- 15 inch Rial Cobra RS velgen in het wit, later vervangen door een set 16 inch Dare RS velgen met BBS kappen en logo's.
Reparaties:
- Draagarmrubbers vervangen
- Ashoezen beide vervangen
- Nieuwe pitten in de achterlichten (gaan vaak stuk!)
Update 2
- 405.000 km
De auto wilde niet meer starten, elke keer als ik de sleutel omdraaide werd de accu in 1x leeg getrokken. Na het vervangen van de startmotor was dit probleem opgelost.
Ook heb ik preventief de accu maar vervangen omdat ik het idee had dat de startmotor te weinig stroom kreeg. Hierna sloeg de TDI nog eerder aan, altijd starten en lopen.
Distributieriem vervangen:
De garage had nog nooit zo'n versleten waterpomp gezien als op deze TDI. Hij liep inderdaad ook niet zo mooi meer.. rammelend geluid. Na het vervangen van de db-riem, spanrollen en waterpomp klonk hij weer super
Upgrade:
- Rechte pijp gemonteerd zonder dempers, klinkt heerlijk en de TDI heeft iets meer lucht lijkt het wel
Tripje naar Duitsland, tripje naar Limburg
- 405.000 km
De auto houd zich echt super. Een tijdje terug al met een auto vol naar Q-Base festival in Duitsland geweest. Een 1000km zonder problemen!
Daarna in de winter nog eens van Friesland naar Limburg gereden om voor m'n zwager naar een Audi 80 B2 2.0 5 cilinder te kijken. Het was helaas niks bijzonders (rot), maar de rit er heen ging prima!
Zeer veel auto's met pech gezien, maar mijn TDI'tje scheurde overal prima doorheen.
Verbruik was 1:18,5.. en dan te bedenken dat ik op 195 en 215 banden rijd. Top auto!
Verkocht
- 412.000 km
De auto is verkocht aan een liefhebber. Uiteraard met velgen en alle upgrades.
Ik moet er wel bij zeggen dat de auto door de upgrades een stuk prettiger is geworden dan in de review staat aangegeven, maar ach.. een review is gebaseerd op de fabrieksuitvoering.
Wat een oerdegelijke auto, oersterk en super betrouwbaar. Als ik ooit weer diesel moet rijden dan word het zeker weer een ibiza met een TDI motortje. Ik heb zinnen eerst gezet op een ibiza 1.8 20vt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.