Seat Ibiza 1.9 TDi 110pk GT Sport (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 110pk GT Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 202.000 km |
KM-stand laatst | 350.000 km |
ERVARINGEN
Voordat ik deze auto kocht heb ik uitgebreid onderzocht wat interessant zou zijn. Mijn afweging was gericht op aanschafprijs, vaste lasten, verbruik, sportiviteit en betrouwbaarheid. Mijn jaarlijkse kilometrage ligt rond de 45000km.
Omdat ik voor mijn werk dagelijks contact heb met veel dealers had ik iets meer ’inside information’ over verschillende modellen. Dit type was ’genomineerd’ door de Seat dealer.
Het werd dus de Ibiza GT Sport: Een zeer rappe diesel (110 pk), een korte versnellingsbak, erg licht (1035kg) en een Cupra onderstel zorgen voor indrukwekkende sprintcapaciteiten. Maar ook 200 over de Duitse autobaan is prima mogelijk.
Ik ben van nature een rustig rijder, en dat is ook wel nodig wil je het verbruik laag houden. Vanwege de korte overbrenginsverhoudingen van de transmissie kom je vrij snel boven de 2600 toeren. En dat lijkt een soort keerpunt te zijn. In de praktijk betekent dit dat je makkelijk 1:22 kan rijden tot een snelheid van zo’n 110 km/u. Ga je boven de 125, dan wordt 1:19 al lastig. En bij 170 constant kom je uit op ca 1:16. De rechtervoet is dus van flinke invloed.
Naast de financiele zaken en de prestaties ben ik ook erg gecharmeerd van de uitrusting: Alles zit erop en aan, met uitzonderling van airco. Maar met een electrisch schuif-/kanteldak en (electrische) ramen is het ook prima uit te houden.
PROBLEMEN
Van het grootste probleem is nog onduidelijk of het werkelijk een probleem is: Een piepend geluid bij stationair, veroorzaakt door een licht slippende multisnaar en een jutterende krukaspoelie. In deze toestand rijd ik er al mee sinds aanschaf (dus >50.000 km) en van verschillende ’specialisten’ heb ik hierover tegenstrijdige adviezen gehoord. Niet echt zorgelijk naar mijn mening.
Verder is een bekende zwakte de luchtmassameter. Die heb ik dus ook moeten vervangen.
Tenslotte begint er nu wat roest te ontstaan aan de achterklep, is er nogal wat steenslag op de motorkap en zo nog wat kleine zaken.
Deze auto start wel altijd, rijdt bijzonder plezierig en snel en is bovendien een zeer mooie wolf in schaapskleren.
Een absolute aanrader als (goedkoper) alternatief voor een Polo/Golf/Vento/Bora.
Verkocht - update van de problemen en een motorwis
- 350.000 km
Inmiddels al weer 2 jaar geleden dat ik afscheid heb genomen van de Ibiza. Ik denk nog steeds met weemoed terug.
In het kort: De problematische krukaspoelie was al eerder genoemd. Het probleem verergerde en uiteindelijk was de distributie van zijn timing af. Dit is in eerste instantie door de dealer gemaakt, naar tevredenheid, maar kon naar hun zeggen geen tweede keer gerepareerd worden (er was een nieuwe passing op geslepen, en meer materiaal zou er niet een tweede keer weggehaald kunnen worden). Deze reparatie kostte ongeveer EUR 600. Wel meteen de distributieriem vervangen natuurlijk.
Helaas begon het gedonder weer na zo'n 60000 km. Omdat een nieuwe krukas nodig was bleek een flinke rekening onafwendbaar. Via via kon ik toen een vrijwel nieuw blok kopen voor weinig geld, inclusief nieuwe lagers, krukas en overige toebehoren. Die motor had nooit in een auto gezeten, maar had alleen in een proefopstelling gedraaid. Was werkelijk nog als nieuw. Daarom besloten het blok te wisselen. Dus direct ook de koppeling en het twee-delig massavliegwiel vervangen. LUK leverde echter een verkeerde set, wat mij 2 versnellingsbakken heeft gekost. En die rtansmissies zijn nogal speciale types, gezien de korte overbrenging en hoge koppels. Dus uiteindelijk gekozen voor een massief massavliegwiel, wat in combinatie met de derde bak prima werkte. Eerlijk gezegd nooit een nadelig verschil gemerkt (een massief wiel zou minder comfortabel schakelen).
Het hele verhaal heeft me zeker zo'n EUR 3000 gekost (ik heb het nooit aangedurft om het tot op de Euro nauwkeurig uit te rekenen). Wel heeft LUK uit coulance zo'n EUR 1200 vergoed.
Uiteindelijk heb ik met deze nieuwe motor nog zo'n 50000 km probleemloos gereden. De motor was weliswaar zo goed als nieuw, maar omdat ik echt een grotere auto nodig was ik toe aan wat anders. Uiteindelijk is hij dan in november 2008 verkocht (voor een prikkie). Volgens de RDW is hij afgelopen december (na ruim 2 jaar dus) weer van eigenaar gewisseld, en hij rijdt dus nog altijd rond. Hij zal nu wel zo'n 5 ton op de teller hebben staan. Merk je overigens niet, want om een onduidelijke reden springt de teller bij een stand van 300000 weer op nul!
Na een Passat gereden te hebben rijd ik nu weer in een sportiever model, een mooie 3-serie Touring. Ondanks het plezier van een sportieve achteraandrijver mis ik nog af en toe de enorme duw in je rug waarmee deze Ibiza mij, mijn passagiers en overige weggebruikers telkens weer wist te verassen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.