Seat Ibiza 1.4 16V S (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 150.354 km |
KM-stand laatst | 162.577 km |
Eerste indrukken
- 151.000 km
Deze auto heb ik nu vier dagen in bezit. Ten opzichte van mijn vorige auto is dit een flinke verbetering.
Optrekken met deze auto is even wennen, de combinatie gas en koppeling luistert erg nauw. Maar eenmaal in de tweede versnelling rijdt het lekker. Ik schakel over het algemeen wel onder de 3000 toeren, maar tussen de 3000 en 5000 toeren vind ik dit best een vlotte kar. Voor mijn gevoel dan.
De vering is wel wat matig, maar nu is dit dan ook een relatief korte auto. Putten die iets lager in de weg liggen zijn best vervelend, ik probeer er dan ook zo min mogelijk overheen (lees doorheen) te rijden.
Verder is het interieur redelijk standaard. Bewust gekozen voor de uitvoering zonder SSS (Seat Sound System) omdat deze vrijwel allemaal problemen hebben. Airco ontbreekt ook, maar dat neem ik voor lief.
Ik heb al wel een aantal dingen die ik wil aanpakken. Het onderste deel van de voorbumper is verweerd. Dit moet weer zwart worden. En aan de binnenkant wik ik de armsteunen aan de deuren beplakken met carbonfolie, want die zien er echt niet uit. Helemaal bekrast en de plastic folie laat los. Dit is een probleem dat vrijwel alle Ibiza's van dit model hebben.
Binnenkort meer!
Pech onderweg!
- 162.577 km
De Ibiza bevalt me nog steeds goed. Ik ben er nog niet echt mee bezig geweest door tijdgebrek. Maar dat komt nog wel.
Ik heb wel 4 nieuwe banden laten monteren. Gekozen voor de Uniroyal Rainsport 3 in de maat 195/50/15. Bij de volgende wissel wil ik ook andere velgen. Oja, de kosten waren 4 maal 70 euro. Totaal €280,- wat ik niet duur vind.
Laatst ging het motorstoring-lampje branden. Raar, dacht ik. Hup, direct naar de garage om uit te lezen. Helaas zonder resultaat. Er was een storing in de lambdasensor. Maar nadat deze gewist was en een proefrit was gemaakt door de monteur kwam de storing niet terug. Niks aan de hand, dat zei hij letterlijk.
Echter, een week of drie later ging hij weer branden. De dag erna kwam zelfs de EPC er bij. Volgens het boekje is dat een storing in het elektronische gedeelte van de aandrijving. Ik besloot om later die week even bij de garage aan te gaan.
Helaas, zover ben ik niet gekomen. Tijdens de koude ochtenduren kon ik na te zijn gestopt voor een verkeerslicht wel optrekken, schakelen naar de tweede versnelling en het stuur omdraaien om een bocht te maken. Maar daarna kon ik niet meer gas geven. Ik trapte hem helemaal onderin maar er kwam niets. Auto geparkeerd en gewacht op hulp. Ik heb me laten slepen naar de garage en die hebben de auto weer uitgelezen.
Er bleek een hele waslijst aan storingen te zijn. Maar opvallend was dat er 6 keer een melding over het gaspedaal kwam. Deze hebben ze in overleg dan ook maar vervangen voor een andere, gebruikte.
Bovendien bleek de uitlaat niet in de daarvoor bestemde klemmen te zitten. Die stonden op andere plekken dan waar de uitlaat zat. Dit is ook aangepast.
De auto opgehaald en hij rijdt weer als een zonnetje.
Totale kosten diagnose + onderdeel + arbeid = €246,-
Nu hopen dat dit de eerste en de laatste keer met pech was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.