Seat Ibiza 1.4 16V 85pk 25 Edition I (2008)

autoreview

Seat Ibiza 1.4 16V 85pk 25 Edition I (2008)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.4 16V 85pk 25 Edition I
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst138.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

The story so far

  • 94.000 km

Na twee en een half jaar tuffen staat de eerste 90.000 km al weer op de teller. Op naar de 180.000 km want het karretje rijdt nog steeds super. De enige tussenstops waren voor regulier onderhoud en zomer/winterbandenwissels.

In het begin is de bediening een tikkie licht, maar als je er aan gewend bent wil je niets meer anders. Tijdens mijn laatste vakantie heb ik 3 weken in 2 Peugeot 207's gereden. Allebei schakelden ze vervelend hakerig. Tijdens een andere vakantie in een Renault Clio had ik betere ervaringen. Thuis weer terug in de Ibiza geniet je in ieder geval van het spreekwoordelijke mes door de boter. Ook het sturen van de Ibiza is aangenaam scherp en direct.

De cruise-control en airco die standaard bij deze actie-uitvoering zaten wil je voortaan niet meer missen.

Met de ruimte in de auto kun je best veel.
Naar de wintersport met de achterbank plat en ski's over de achterbankrand tussen de voorstoelen is voor 2 personen geen probleem.
Ook met 2 volwassenen, 1 baby, een full-size kinderwagen en een maxi-cosi kun je zonder imperiaal makkelijk een weekje naar het buitenland.
Een fiets achterin naar de fietsenherstelboer kan alleen niet zonder open achterklep, dus daar houdt het op.

Mijn ervaring met VAG auto's is dat ze traditioneel slurpers zijn. Ook bij deze auto lijkt het benzineverbruik aan de hoge kant. Met alleen snelweg en het nieuwe rijden kom ik niet boven de 1:16 / onder de 6.30 liter per 100 km. Ik hoor van anderen dat de concurrentie dit beter kan.
Maar ja, had ik ook maar een dieseltje moeten kopen. Een groene bijteller met traktorgeluid was er in 2008 nog niet dus de toenmalige 4000 euro hogere prijs en hogere wegenbelasting moest je er nog wel effe bijleggen...

Ander minpuntje vind ik de slotbeveiling. 1x drukken op de afstandbediening is alleen de bestuurderdeur open, 2x drukken is alle deuren incl. achterklep open. Ook slaat alles automatisch op slot als je wegrijdt. Als je parkeert moet je eerst het sleuteltje uit het contactslot halen en daarna apart op ontgrendelen drukken.
In de praktijk sta je vaak aan een dichte achterklep te trekken.
Mijn wens zou zijn:
1- Bij uitstappen en open doen van de bestuurderportier gaan alle andere deuren automatisch van het slot.
2- Op de afstandbediening 2 aparte opendoen knoppen. 1 voor alleen de bestuurderdeur en 1 voor alle deuren.

Heel stom van deze jaargang/uitvoering: Er was geen in delen neerklapbare achterbank te koop. Dit mis je wel.

Tecnische problemen tot nu toe: GEEN. Was alles maar zo betrouwbaar :-)
Al kom ik nu in de buurt van het moment dat de beruchte EGR klep te barsten kan gaan, dus ik ben benieuwd hoe dit bij de BXW motor is.
Verder rijd ik wel voornamelijk lange ritten. De auto wordt altijd warm gereden en dat scheelt natuurlijk wel.
Op deze manier had ik bij mijn vorige Ibiza na 6 jaar en 200.000 km nog steeds de originele uitlaat eronder en dat is zeker niet slecht. Eens kijken of dat met deze auto ook lukt.

Toch afscheid genomen, snik.

  • 138.000 km

Vorige week heb ik helaas toch afscheid genomen van mijn trouwe Ibiza.
Met de komst van een 2e kind was de roep om een grotere auto toch te groot.

Het kan erin, 1 Maxi-Cosi Cabriofix op de voorstoel, 1 Tobi op de achterbank, ik achter het stuur en het vrouwtje strategisch op grijpafstand tussen de kleintjes. Hoedeplank eruit, bandje eraf van de kinderwagen, dubbelvouwen, kap van de bak, proppen, bluhhh, genoeg van dit alles.

Ik heb de auto 42 maanden en 138.000 km gereden en hij heeft nooit ook maar 1 keer een storing gehad of mij laten staan.
Met de winterbanden heb ik 33.000 km gereden en daar zat nog meer dan 4,5 mm profiel op. De zomerbanden hebben het 105.000 km volgehouden maar die waren nu toch wel op met 2 tot 3,5 mm profiel. Ze begonnen ook last van cuppen te krijgen, mar ja wat wil je met zoveel kilometers in het rubber.

De verhalen uit het verleden van de omlaag vallende ramen hoor je niet meer vaak en ik heb hier ook geen last van gehad.
De perikelen met de EGR-klep zoals ik die met mijn vorige Ibiza, motorcode AUA, had lijken ook onder controle. De toerenteller naald heeft tot het eind altijd stabiel gestaan bij stationair draaien.

Kortom: de auto noem ik echt top en had hem eigenlijk niet willen inruilen, maar voor een gezin met 2 kinderen is tie toch te krap.

Mijn ervaringen met SEAT's zijn zo constant dat ik de Ibiza heb ingeruild voor jawel: een Altea XL 1.2 TSI Copa Business.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.