Seat Exeo ST 2.0 TDI 143pk BusinessLine High (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Exeo ST 2.0 TDI 143pk BusinessLine High |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 23 km |
KM-stand laatst | 63.500 km |
Fijne auto
- 1.500 km
Nu is het echt afgelopen met deze auto. Ik heb er genoeg van. Naast het heerlijke sturen, het iets wat rauwe vermogen van de v6 en het volle interieur van de Audi zijn er toch ook de onverwachte herstelkosten. Bij aanschaf ben je je bewust van de operationele kosten van een dergelijke bak, maar de herstellingen van de afgelopen 2 jaar en de defecten, die zich nu al aankondigen, rijzen de pan uit en hebben mij doen besluiten naar iets anders te gaan kijken. Helaas, wat ik heb er altijd met veel plezier ingereden en had gehoopt er zeker nog 4 jaar in te rijden. Tijd voor een nieuwe
Als voorwaarden voor de nieuwe heilige koe golden de volgende zaken:
1. Het moet een nieuwe zijn. Ik heb mijn buik vol van gebruikte auto’s met een onduidelijk verleden.
2. Europees. Bij voorkeur Duits, liever geen Frans.
3. Geschikt voor een familie. Dus station in mijn geval.
4. Geschikt voor lange reizen en snelweg. Ik rij 45k per jaar.
5. Brandstofverbruik moet meer dan concurrerend zijn dan van de Audi. Dat kan niet te moeilijk zijn!
Zoeken, zoeken, zoeken! Of toch een jong gebruikte? En deze in Duitsland halen? Wat te doen met de Audi? Wat wil ik aan inruilwaarde hebben? Proefritje hier, proefritje daar! Laat ik eens gek doen…… een Mini, maar dan wel een hele coole. Nee, nee, nee. Blijf bij je voorwaarden!
Uiteindelijk is er een dan een lijst van potentiële auto’s naar voren gekomen.
1. Citroën C5 Tourer 2.0HDi
2. Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi
3. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi
4. Audi A4 Avant 2.0TDI
5. Seat Exeo ST 2.0TDI 143pk
6. BMW 318d Touring
Na een diepgaand warenonderzoek van achter mijn laptop, waarin zaken heb vergeleken als uitrustingsniveau, brandstofverbruik, prestaties, aanschafprijs en operationele kosten bleek de Exeo het beste bij mij te passen. Most Value for Money, een Duitse achtergrond, vertrouwd uiterlijk en interieur en een scherpe prijs. Zeker met de grote korting op de 143pk diesel met BusinessLine High! Dus actie, naar de dealer!
Inderdaad, daar staat de A4.…., Exeo bedoel ik. Mooi kar, goed interieur. Vertrouwd gevoel. Prima proefrit. Nieuwe motoren met een verbeterde emissie (nu met C-label). Ik ben verkocht. Doen!
Jawel hoor, daar komt de aap uit de mouw! Ze kunnen de korting op de BusinessLine High alleen aanbieding als er niet wordt ingeruild of ze nemen je auto over voor een handelaarprijs van een handelaar, die zij toevallig kennen en bellen. Vooruit, bel maar even dan! Eerste bod is 50% van de inruil, die ik in mijn hoofd had. Dus mooi niet! Dat gaat niet gebeuren! No deal! Doe je huiswerk op nieuw! Met deze inruil is de mooie concurrentiepositie van de Exeo ten opzichte van de andere auto’s uit de short list volledig verdampt. Gelukkig heb ik daar de verkoper goed van kunnen overtuigen en hij heeft inderdaad zijn huiswerk opnieuw gedaan.
Na het gebruikelijk getouwtrek met boze gezichten, weglopen en andere onderhandelingsspelletjes zijn we er toch uitgekomen. Ik heb mijn zin gekregen. De verkoper heeft het initiële bod op de Audi verdubbeld. En voor iedereen, die een auto wil kopen: diegene achter het bureau is minimaal net zo gebrand om de deal te maken, dan dat jij een nieuwe auto wilt! Hou vast aan JOU voorwaarden en gewenste inruil voor je auto en laat je niet van de wijs brengen.
Dus, Exeo ST is besteld. Levertijd is 10 verschrikkelijke weken. Eind september is het dan zover!
Details van de nieuwe heilige koe:
• 2.0 TDI 143 pk BusinessLine High
• Magic Black
• 17” wielen
• Blue Tooth
• Sportuitlaat
Eindelijk is hij dan binnengekomen. Vol ongeduld in mijn agenda gekeken wanneer ik tijd had om hem op te halen. Nog een klein weekje wachten. Heeft de dealer mooi tijd om hem goed te poetsen. Bij de aflevering is alles goed gegaan. Een paar kleine dingetjes niet geregeld (jammer, kost mij weer tijd), maar het is allemaal netjes opgelost.
De eerste 1500km
Na 10 dagen rijden zitten de eerste 1500km er alweer op. Ik kan dus alleen nog maar praten over mijn eerste indrukken en mijn beleving. Mijn algemene conclusie is dat hij prima rijdt en dat hij volledig aan de verwachtingen voldoet.
Rijgedrag
Het vermogen van de 143pk motor is voldoen. Ik vind de versnellingindicator voor het opschakelen wel handig. Het geeft rust in de wagen. De snelheid waarmee je echter volgens de indicator zou moeten opschakelen is te hoog. Je kunt al snel niet meer even (vanuit de gegeven versnelling) snel wat extra vermogen loskrijgen om bijvoorbeeld in te halen. Je moet regelmatig 2 versnellingen terug om de actie uit te kunnen voeren.
De wegligging vind ik goed. In snelle bochten ligt hij goed op de weg. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt goed en is dan voor mijn gevoel fijn strak. Bij lage snelheden is hij dan voor mijn gevoel weer iets te wiebelig, wat het rijden dan ook wat onrustig maakt. Veel kleine correcties.
Interieur
De zit is comfortabel en geeft voldoende zijsteun, ook in snel genomen bochten. De afwerking van de stoelen is goed, maar het leer voelt wel wat dun aan. Ben benieuwd hoe het zal gaan in de toekomst. De bediening van alle functies is zoals je het mag verwachten van een auto met deze achtergrond. De uitrusting is compleet en laat niets te wensen over. Niets kraakt en het meeste staat netjes op elkaar. Ik heb wel enkele lijnen in de dashboard gevonden, die niet helemaal mooi op elkaar aansluiten. Wat ik jammer vind is de hard plastik onderkant van het dashboard, net als in de deuren. Mist een stukje klasse.
De ruimte achter is voldoende voor mijn situatie, maar niet overdreven. Afwerking in de kofferbak is goed, maar ik stoor me aan twee zaken. De eerste is de afdekplaat voor het reservewiel, deze is iets te klein voor het gat. De tweede is het opbergvak voor de gevarendriehoek. Deze is leeg en de bijgeleverde gevarendriehoek past niet. Als ze het daarop moeten verdienen? Jammer!
Het is lekker stil in de auto. Weinig ruis van de wind (iets van de spiegels maar dat valt mee) en een stille motor. Zeker als je de versnellingsindicator volgt en snel opschakelt.
Exterieur
De spiegels zijn super. Mooi groot, scherp en helder beeld. Ook op het exterieur heb ik enkele lijnen ontdekt, die niet helemaal mooi aansluiten. De alu-strips rond de ramen verspringen licht en de deuren liggen niet overal strak aan. De naden zijn niet helemaal glad. Zit hier dan ook een nadeel van de oude productielijn van Audi of is het de montagekwaliteit van de Spanjaarden? Ik weet het niet, maar ik kan prima met dit feit leven. Verder is het gewoon een mooie wagen.
Cijfers
Verbruik: 6,3l/100km (moet nog beter kunnen)
kosten: nog niet gehad
Zo, dat waren mijn eerste bevindingen van de 143pk Exeo ST BusinessLine High.
10 weken en 10 duizend kilometer verder
- 10.545 km
Time flies when you are having fun.
Nu ik een kleine 150 uur in de Exeo heb doorgebracht, wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen.
Over de rijkwaliteiten heb ik eigenlijk niet zo veel te zeggen. De auto rijdt goed en voldoet volgens de verwachtingen. Na een lange rit stap ik zonder pijntjes en zonder vermoeiingsverschijnselen uit de wagen. De stoelen zitten prima. Het heeft wel even geduurd voordat ik de juiste stand van de stoel had bepaald. De ruimte achterin is daarmee echter wel beperkt, maar ja dat wisten we van te voren. De mat aan de bestuurders kant schuift iets, maar is niet vervelend. Wat ik wel jammer vind is de plastic deurbekleding. Deze is erg gevoelig voor beschadigingen, welke niet meer weg te poetsen zijn.
De navigatie is met zijn info systeem over files erg handig. Ik maak er veel gebruik van. De kwaliteit van de informatie is mij zeer meegevallen. Een test van de Exeo ST van Fifth Gear was er niet zo tevreden over, maar ik kan dat niet onderstrepen. Waar ik me wel aan stoor is de Nederlandse stem. De zinsopbouw is slecht en niet compleet. Zijn er updates beschikbaar?
Nu het winter is en ik de winterbanden heb laten opleggen valt me op dat de afrolkwaliteit van de standaardbanden op de Exeo niet zo goed is (Pirelli PZero). Veel geluid en minder stuurvast dan mijn winterbanden (Dunlop SP Wintersport 3D). Daarentegen is het weggedrag op gladde en besneeuwde wegen erg goed. Veel stabiliteit in het sporen van de auto. Dit had ik niet gedacht. Top!
Tanken is wel een verrassing, niet zozeer in verbruik, maar wel in het signaal dat de tank bijna leeg is. Bij het tanken gaat er slecht 50 tot 55 liter in, terwijl het lampje brandt. Ik had verwacht dat er dan zeker wel 60 tot 65 liter in zou gaan.
Het verbruik is nog steeds 6,3 liter per 100 kilometer. Hij is wel dalende, daar het na ongeveer 5000 kilometer op 6,5 liter per 100 kilometer stond. De laatste tijd zie ik per rit op de snelweg met een gemiddelde van rond de 100km/uur een verbruik van 5,9 liter op 100 kilometer. Dit zijn getallen, die mij goed aanspreken. Ik ben benieuwd hoe het verbruik zich gaat ontwikkelen de komende tijd.
Extra kosten: ongeveer Euro 20,- voor een liter olie. Hier was ik voor gewaarschuwd door de dealer.
Tot de volgende keer!
In 11 maanden 51000 km gereden
- 51.000 km
En nog steeds tevreden met de keus. De EXEO doet zoals je mag verwachten. Er zijn geen grote bijzonderheden te melden over de EXEO in het dagelijks gebruik. De auto stuurt prima, hoewel ik bij nat wegdek en een scherpe langzame bocht merk dat de wielen wel eens over zichzelf heen wegrollen en dat bij het sneller optrekken de pk’s moeilijk op de weg overgebracht kunnen worden. Jammer, maar ik moet toegeven dat het echt maar heel zelden nodig is om een dergelijke bocht te maken of om wat sneller op te trekken.
Het diesel verbruik per 100km is, zoals verwacht, behoorlijk gedaald. Gemiddeld 5.8 l/100km. En zelf 5.2 l/100km bij dagelijkse lange stukken op de snelweg. Niet slecht. Olie verbruik is nihil.
In de laatste 10 maanden is slechts één keer een waarschuwingslampje gaan branden. De nummerplaatverlichting zou kapot zijn, maar dat heb ik niet kunnen vaststellen. Het waarschuwingslampje is na een nieuwe start van de EXEO ook niet meer aangegaan. Verder is er niets stuk gegaan en is zelf het lampje voor de druk in de banden niet gaan branden. Slijtage van de banden is niet bijzonder te noemen en ik vermoed dat bij de volgende grote beurt de remblokken nog niet vervangen hoeven te worden.
Tijdens een vakantie in de Alpen is mij opgevallen hoe goed de wagen in de bergen op snelheid blijft als hij op cruise control staat. Blijft mooi en soepel lopen. Wat ook opvalt, is dat het stil is in de auto.
Het interieur houdt zich goed, ook het leer van stoelen blijft goed. Ik was een beetje bang dat het daar wel eens mis kon gaan. Maar goed, de EXEO is nog geen jaar oud. Ik houd het in de gaten, blijft een verdacht puntje voor me. De matten houden zich goed, geen slijtage te zien.
Al met al ben ik erg tevreden over deze auto. Jammer dat je hem zo weinig ziet. Je krijgt echt waar voor je geld. Bouwkwaliteit is ronduit goed, operationele kosten zijn laag en rijcomfort is prima.
Over drie maanden verwacht ik de grote beurt. Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Tot dan!
De eerste grote beurt
- 63.500 km
Zoals in de vorige review al aangegeven is het waarschuwingslampje van de nummerplaat verlichting weer enkele malen gaan branden. Ik heb daarbij ook gezien dat het rechterlampje daadwerkelijk niet deed. Navraag op verschillende fora leerde me dat het regelmatig voorkwam en gewoon een garantie gevalletje is. Ontwerpfoutje al uit de Audi-tijd. Ik heb er geen tussentijdsbezoek aan de garaga voorgemaakt, omdat de grote beurt er snel aankwam.
De 60.000km beurt is afgelopen week uitgevoerd. Zoals verwacht geen bijzonderheden. De lamphouders voor de nummerplaatverlichting zijn volgens een modificatie vervangen. Top, geen issue dus. Het profiel van de voorbanden was wel behoorlijk versleten. De standaard Pirelli P Zero’s staan ook niet bekend om hun slijtvastigheid. Gelukkig gaan volgende week de winterbanden er op en kunnen we de aanschaf van een setje nieuwe banden uitstellen naar het voorjaar. De kosten voor de beurt lagen rond de Eur 420,-, niet overdreven veel, maar toch. Ik kreeg er wel een gratis liter olie en een emmertje strooizout bij. Wordt altijd gewaardeerd.
Rij technisch is er nog steeds niet veel te melden. Comfortabel, betrouwbaar en behoorlijk zuinig (5,8l per 100km). Ik stap nog met veel plezier in de Exeo en ga er vanuit dat dit de komende jaren nog zo zal blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.