Seat Exeo ST 2.0 TDI 143pk Style (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Exeo ST 2.0 TDI 143pk Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Proven technology
- 210.000 km
AANSCHAF
Onze passat uit 2006 bleek een beruchte BKP (dank eerste reviewer voor verbetering) motor te hebben en er kwamen meer dan 4000 euro kosten aan (airco, turbo, balanspomp). Kortom we gingen op zoek naar een vervanger. De wensen waren een handgeschakelde, station, xenon, diesel met >120pk en max 50000 km, 2 jaar en 20000 euro. Op de diverse autosites (anno 2013) bleken renault megane’s en seat exeo’s aan deze wensen te voldoen. Renault had ik een slecht gevoel bij en zoals bekend is een seat exeo in feite een audi A4 B7 met nieuwe motoren dus ondanks ervaringen met de passat toch weer voor een VAG product gekozen. Uiteindelijk werd het een seat exeo style met een techpakket (xenon), 143 pk TDI 50.000 km en 15 maanden oud. Gelukkig gekozen voor de diesel dus de bekende issues met de 1.8 en 2.0 TSI motoren hebben we niet gehad. Er was wel fors met de auto gereden steenslag en er zaten ook banden onder met een N-codering.
PRESTATIES
De 2.0 143pk motor is gechipt door VVT naar >190pk en er is genoeg vermogen beschikbaar als je eenmaal rijdt, vooral de acceleratie van 100km naar 180km vind ik indrukwekkend. Het is geen stoplichtsprinter, met meer dan 1500 kg ga ik braaf in de rechterrij staan. Het verbruik is ongeveer 1:16/ 1:17 en we zijn over het algemeen rustige rijders. Als je doorrijdt (>150) gaat het naar 1:13 Verder gedraagt de auto zich als een audi, veel onderstuur, stug geveerd en op langere afstanden comfortabel.
COMFORT
De (lederen) voorstoelen zijn prima alleen de passagiers hebben het minder het is geen echte familieauto de bagageruimte is ongeveer 400 liter en de achterbank is oncomfortabel. Als je uit een passat komt is dat wel wennen.
Het eerder genoemde onderstuur komt doordat de gehele motor voor de vooras ligt. Ik heb me aangeleerd in een bocht echt niet te remmen dan krijgen de banden wat minder krachten te verwerken.
ONDERHOUD EN REPARATIES
De inruil van een passat vol met (mogelijke) problemen op deze exeo blijkt een goede keuze. Inmiddels zijn we 7 jaar en 160000 km verder en hoegenaamd hebben we geen problemen gehad en tussen de beurten, 30000km, geen olie bijvullen. De volgende zaken zijn vervangen:
• Voorruit vervangen ivm steenslag (putjes) in de voorruit (al aanwezig bij aanschaf)
• Voorbumper opnieuw gespoten ook ivm steenslag (idem)
• Accu vervangen ivm een eenmalig niet verklaarbare storingsmelding, nu 30000km verder is deze is niet teruggekomen.
• Thermostaat vervangen, bij koud weer daalt de motortemp snel dit blijkt een exeo probleem/ eigenschap dus dit heeft niet geholpen.
• Instapschade lederenstoel hersteld, er zitten sportstoelen in met hoge wangen. Zit wel lekker maar met instappen beschadig je de boel.
Kortom we rijden nog even door met de exeo binnenkort vervangen we de pioneernavigatie (laatste kaartupdate is van 2017) door iets met apple carplay en laten we de seat een keer poetsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.