Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2000)

autoreview

Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo (2000)

Signalement

UitvoeringCordoba Vario 1.9 TDi 110pk Signo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf169.746 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 169.746 km

In juni 2009 heb ik samen met mijn vader deze auto aangeschaft met een kilometerstand van 169.746km. Sindsdien is er veel mee gereden, mijn vader gaat er vaak mee naar zijn werk en ik ben er nog naar Boedapest en een paar keer naar Duitsland mee gereden. Ook rijd ik er vaak mee naar mijn werk (80km retour).

Onderhoudshistorie

170.000km: Cruise Control + chiptuning (VAGtechniek.nl)

179.000km: Remblokken + remschijven laten vervangen voor de zomervakantie.

185.000km: Nieuwe voorbanden en een nieuwe einddemper.

Bevindingen tot nu toe

  • 190.000 km

Geen echte problemen gehad. De reparaties hierboven behoren eigenlijk tot het reguliere onderhoud.
Elke 15.000km slurpt de TDI een litertje olie, ook niet overmatig vind ik.
Hij heeft ons geen één keer laten staan. Zelfs met de huidige kou start hij altijd en geeft 'ie een erg betrouwbaar gevoel. Uiteraard laat de TDI zich wel goed horen met deze kou, maar daar stoor ik me persoonlijk niet aan.

Één van de beste opties heb ik er meteen in laten zetten; cruise control. Dit kan namelijk heel simpel in deze auto's, met een originele VAG hendel. Ook heb ik 'm bij hetzelfde bedrijf laten chiptunen (VAGtechniek.nl), waardoor hij ongeveer 140pk heeft. Met de standaard 110pk hoefde je je al niet te schamen, maar nu loopt hij echt als een beest. De bijna 300nm aan koppel komt al vroeg vrij (tussen de 1500 en 2000tpm) en de grafiek loopt praktisch als een tafelberg door naar de 4000tpm. Echt een aanrader! In z'n 5 op de snelweg heeft de Vario er geen enkele moeite mee om naar de 180km/h te karren (215km/h in Duitsland gehaald). En onder de 10 sec. zit hij nu op de 100km/h.

Het is geen ruimtewonder, maar voor mij ruim zat. Ik ben er met 2 vrienden mee naar Boedapest (1500km enkel) gereden en dat paste goed. Gelukkig zit er standaard climate control in de Signo, want met een donkere buitenkleur en 30 graden buiten is dat wel erg fijn. De rit heeft geen problemen opgeleverd. Terug zijn we binnendoor naar Salzburg gereden en uiteindelijk weer terug naar NL. Zo een 3500km totaal in nog geen 2 weken. De auto is niet warm gaan lopen en aan kracht ook geen gebrek gehad. In de bergen trok hij als een beest. We waren nog met 2 andere auto's (Golf IV SDI en Citroën ZX 2.0i 122pk) maar die konden de Seat niet bijhouden (zeker in de bergen niet).

Verder is hij erg zuinig te rijden. Als je echt je best doet is 1 op 20 best haalbaar. Maar rijd je een beetje door (zoals ik) is 1 op 16 echt het meeste wat hij verbruikt (en dan rijd ik echt door). Meestal scoren we 1 op 17/18. Erg netjes, als je bedenkt dat ik een vrij vlotte rijstijl heb (uiteraard wel altijd netjes warm rijden).

Maar zijn er dan nog minpunten? Zelf vind ik de ingebouwde cassette speler erg jammer, deze had ik graag willen vervangen voor een cd-speler. Af-fabriek zit er in onze Signo wel een cd-wisselaar. Verder hebben we het op vakantie opgelost met een FM-transmitter.
Een ander punt is dat het onderstel vrij week is. De wegligging in de bochten is niet je van het. Als je schakelt en weer gas geeft deint de auto ver achterover. En nee, de schokdempers zijn nog niet aan vervanging toe.
Wat ik een beetje van de kwaliteit af vind doen is de slijtage op de deurpanelen (waar je de deur dichttrekt). Dit is een probleem wat je in veel VAG auto's tegenkomt.
Verder hoor je hier en daar wel een rammeltje, maar dat mag ook wel na 190.000km.
Ander nadeel zijn de vaste lasten. De wegenbelasting is torenhoog voor diesels, daarom deel ik deze met mijn vader.

De auto is inmiddels verkocht, mis 'm nog steeds! De power en zuinigheid, erg fijn. Jammer dat de regering de dieselrijders zo erg straft door de hogere belastingen.

Samenvattend

+ Kracht/Motor
+ Verbruik
+ Ruimte
+ Standaard uitrusting Signo

- Onderstel
- Vaste lasten
- Afwerking deurpanelen
- Ingebouwde cassettespeler

Ik vind het een erg fijne auto! Hij is zuinig, zeer snel (chiptuning kan ik aanraden!) en luxe (althans, wat je nodig hebt zit er in). Verder vind ik dat hij er goed uitziet op z'n standaard velgjes (ik houd niet van optisch tunen). Als ik 'm alleen in het bezit had zou ik denk ik nog het onderstel iets strakker maken (niet verlagen en niet te straf) om toch wat beter door de bocht te kunnen.

Al met al een erg fijne wagen! Ik heb al veel ervaring met verschillende TDI's en het zijn stuk voor stuk erg fijne, krachtige en zuinige blokken. Het lawaai neem ik zelf voor lief.

Deze Seat TDI is dus een AANRADER!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.