Seat Cordoba Vario 1.9 SDI Stella + (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cordoba Vario 1.9 SDI Stella + |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 94.234 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 245.500 km
29-01-07
Mijn SEAT Cordoba Vario Stella + heeft de 1,9 SDI motor (50KW). Ik heb er nu 20 maanden ervaring mee en ben tevreden.
De auto wordt voornamelijk gebruikt voor langere ritten met een kruissnelheid van 125-130 op de teller. De uitrusting is behoorlijk compleet met o.a automatische airco en geintegreerde radio en ik vind het comfort prima.
Natuurlijk is de SDI geen strepentrekker, maar wel goed genoeg om vlot te kunnen rijden. Dat komt ook door het soepele karakter van de motor, die erg schakelarm te rijden is.
Het gemiddelde verbruik over 48.000km is ongeveer 1:21 met een uitschieter in de zomer van 1:23. Met name het gebruik van Shell V-Power diesel heeft een duidelijk gunstig effect op verbruik en prestatie (ik werk niet bij Shell!!).
Op vakantie hangt er een KIP 35 EK caravan (goede stroomlijn)achter met een beladen gewicht van circa 850kg. Ik pas de snelheid aan aan het vrachtverkeer (90-95 op de teller), waarbij het brandstofverbruik ongeveer 1:17,5 is. Autobaanhellingen zijn geen enkel probleem met de caravan er achter. Wel schakel ik dan de airco uit want dat scheelt toch wat vermogen.
De auto krijgt iedere 15.000km onderhoud in een vakgarage. Er is vrijwel geen sprake van olieverbruik (nog nooit bijgevuld).
Update 16-12-2007
Inmiddels 166.000km er op staan en een grote en een kleine onderhoudsbeurt verder.
Het gemiddeld verbruik blijft hetzelfde, ook met de caravan er achter. Olieverbruik is nauwelijks meetbaar en het enige wat er vervangen moest worden tot dusberre zijn de remblokken voor.
Het is een absoluut betrouwbare en probleemloze auto.
Update 04-03-2009
Inmiddels 245500 km op de teller, waarvan ik er 151.000 zelf heb gemaakt. Nog steeds probleemloos en even zuinig, ook met de caravan er achter.
Bij het vervangen distributieriem bij 185000 ook waterpomp vervangen en achterste deel uitlaat (lekte op een flensnaad).
PROBLEMEN
Bij aankoop is de distributieriem met spanrol vervangen (94000km)hetgeen normaal is.
Afgezien van het normale onderhoud heb ik alleen een kapot wiellager gehad rechtsvoor (bij km 131000), maar dat kwam waarschijnlijk door het rijden over een balk die plotseling op de autoweg lag en niet ontweken kon worden.
Voor de rest werkt alles perfekt en er zijn ook geen rammeltjes of corrosieverschijnselen.
Bandenslijtage niet opmerkelijk, maar auto rijdt momenteel op winterbanden, dus dat is wat moeilijker exact te meten. Inmiddel heb ik ervaren dat achterbanden ongeveer 100.000km meegaan, voorbanden 80.000km.
Na ruim 150.000 km zelf te hebben gereden en met 245.000 totaal kan ik stellen dat dit de meest probleemloze auto is die ik ooit heb gehad. Zuinig, betrouwbaar en voldoende comfortabel en ook voldoende soepel om in het verkeer mee te komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.