Seat Cordoba Vario 1.9 SDi Stella (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cordoba Vario 1.9 SDi Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Verslag van 175000 km rijden met de Seat in een kleine 4 jaar.
Leuk uitziende wagen, goede stoelen in de basis uitvoering. Er kan veel bagage in. Motor 64 pk, niet snel, maar kan goed meekomen.
Voordelen: extreem zuinig 1:21 gem over 170.000km. Grote kofferruimte, motor trekt vanaf heel lage toerentallen, heerlijk filerijden. Die standaard imperiaal op het dak is erg makkelijk.
Nadelen: te weinig vermogen bij volle belading, achteroverhellen bij volle belading (te slappe vering).
Tildrempel bij de achterbak, 15cm, is er lastig bij grote dingen.
Beetje gevoelloze besturing. Doorhangen voorkant in snellere bochten. Geen airco, lastig bij telefoneren via de carkit, je kunt dan geen raam openzetten anders ben je niet te verstaan.
Trage opwarming van interieur bij vorst of kou.
UPDATE (165.000)
Auto krijgt nog steeds keurig om de 15.000km een beurt. Brandstofverbruik is nog steeds 1 op 21. Er moet wel vaker een liter olie bij dan eerst.
Interieur begint slijtage sporen te vertonen, met name bestuurders stoel en deurbekleding bestuurderskant.
De wagen heeft me nooit laten staan, maar ik vind de betrouwbaarheid niet echt top (krukaskeerringen zijn vervangen net zoals de stuurbekrachtigingspomp).
Gebruik sinds de voorlaatste beurt 150.000 andere olie van Elf (5w40) auto verbruikt er minder van en lijkt minder te roken.
Zal waarschijnlijk geen Seat meer leasen. Er is geen stationwagon meer en de Leon heeft een onoverzichtelijke achterkant en een te kleine kofferbak.
KOPERS van een 2e hands, ga op zoek naar een TDI, dit is zo ontzettend veel prettiger. Ik kreeg een keer een Ibiza tdi (90pk) als leenauto en die was stiller en vooral sneller. Denk dat dat zeker geldt als je vaker een aanhanger gaat trekken.
In april neem ik afscheid van deze wagen (leasecontract einde) en komt er een 307SW op lpg. Zal dan wel even moeten wennen aan het vele tanken. Nu kan ik dik 800km op 1 tank rijden.
PROBLEMEN
Bij 55.000 km 1e set nieuwe voorbanden (Michelin) laten monteren bij Kwik Flut. Opvallend vaak last gehad van slippende voorbanden.
Bij 60.000 km acher en voorbanden verwisseld. Conti Eco Contact voor en Michelin meuk achter. Gripprobleem opgelost.
Tot 100.000 km
Remschijven: 5 setjes reeds gemonteerd, vrijwel bij iedere beurt wordt geconstateerd dat de voorstoppers kromgetrokken zijn.
105.000 km
remschijven vervangen (daarna niet meer)
Nieuwe voorbanden.
120.000 km
stuurbekrachtigingspomp vervangen
130.000 km
olie verbruik neemt drastisch toe van 1 liter per 5000 km naar 1 op 1500.
137.000 km
Krukaskeerringen vervangen
Bij reparatie ging iets goed fout,auto lekte olie, het hele blok zat onder de olie. Dealer heeft alles netjes opgelost, keerring weer vervangen en blok schoongemaakt.
140.000 km
Voorruit gescheurd (Steenslag)
150.000 km
Vier nieuwe banden
165.000 km
Normale beurt geen bijzonderheden
Update (3)
De auto leek wat meer door te hangen bij volle belading. Het is subjectief denk ik. Dealer heeft alles nagekeken. Maar de vering en schokbrekers zijn nog goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren