Seat Cordoba 1.4i S (1996)

autoreview

Seat Cordoba

Signalement

UitvoeringCordoba 1.4i S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het is de absolute basisuitvoering van deze auto. De auto is door mijn vriendin gekocht nadat zij niets dan problemen heeft gehad met een vorige auto; deze voldeed want wat er niet op zit kan ook niet kapot.
De 1.4 8v motor is niet erg sterk maar voldoet voor gewoon gebruik. We rijden er nu echter al 3 jaar 40.000 km/jaar mee en dan gaat het gebrek aan vermogen je wel tegenstaan (60 pk).
De auto is voorzien van sportstoelen die vrij dunne stof hebben, de eerste slijtplek aan de zijkant van de zitting begon al bij 120.000 km te ontstaan en is nu door.
De interieurruimte is voor lange mensen (1.91 m) te krap, de stoel moet op de achterste stand en dan nog zitten mijn benen klem tussen het stuur en de middenconsole en de handgreep van de deur. Ook moet de leuning iets naar achteren want anders zit ik klem tegen het dak.
De ventilatie voldoet niet, als er iemand instapt die nat is dan beslaat de voorruit en de ventilatie is niet sterk genoeg om dat droog te krijgen. Bij warm weer is de auto niet echt koel te krijgen.
Er zitten 16’ lichtmetalen velgen met iets plattere banden onder en die zorgen voor een stevig en stabiel weggedrag.

Omdat ik vrij veel door Duitsland rijd wordt de auto vaak langere stukken op topsnelheid gereden (op de teller 180 - 185, volgens het navigatiesysteem 173 - 176 km/h) en dit is vrij goed te doen, de wegligging wordt rustiger boven de 160 km/h. De motor is erg rumoerig en er is veel windgeruis hoorbaar, vooral rond de 135 - 140 km/h is er een doordringende dreun vanonder de motorkap hoorbaar.
De versnellingen laten zich koud beter inleggen dan wanneer de versnellingsbak warmer wordt, een heel enkele keer hapert de bak (ook zo nadat de koppeling bij 165.000 km vervangen is).

De ruitenwissers zijn te zwak om goed te wissen, zowel de druk van de armen op de ruit is te laag (stuiteren over de druppels heen) als de kracht van de wissers bij hogere snelheden (120+) - die komen dan niet meer vlot omlaag tijdens het wissen.

De tank zou 45 liter moeten kunnen bevatten maar bij het ingedrukt houden van de ontluchtingsnippel in de hals van de tank gaat er ruim 10 liter extra in.
Het verbruik is gemiddeld 1:13, bij hard rijden in Duitsland ligt dit rond de 1:10 en bij extreem zuinig rijden is met moeite 1:17 haalbaar.

De antenne lijkt minder krachtig dan bij mijn vorige auto, ontvangst van zenders valt eerder weg met dezelfde radio.

Voor de rest een degelijke auto waar weinig op aan te merken is.

PROBLEMEN

120.000 km - defecte centrale vergrendeling, er zoemt nog wel een motortje onder het dashbord maar de deuren openen niet meer tegelijk. De garage wilde wel op zoek maar zou de kosten in rekening brengen, dit hebben we niet laten repareren.
Vanaf 100.000 km - regelmatig aanlopende remblokken voor. De garage stelt dit iedere beurt bij maar na een paar duizend kilometer treedt het opnieuw op.
Vanaf 90.000 km - Een irritante piep die alleen optreedt bij warm weer. De garage heeft alles nagekeken maar kon de oorzaak niet vinden. Vanaf 160.000 km is het niet meer opgetreden.
140.000 km - lekkage bij de linker voorruitstijl. De oorzaak zou roest zijn, is door de garage gerepareerd en niet meer teruggekomen.
Een van de speakerkapjes op het dashbord is losgekomen, dit is het enige dat er in het interieur negatief opvalt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.