Seat Cordoba 1.4 16V Stella + (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cordoba 1.4 16V Stella + |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 95.725 km |
KM-stand laatst | 119.700 km |
- 98.350 km
Toen mijn auto voor twee maanden terug total-loss werd verklaard, moest ik noodgedwongen gaan kijken voor een nieuwe. Ik heb een tijdje zitten twijvelen tussen een Opel Astra en een Seat Cordoba of Ibiza. Uiteindelijk is het een Cordoba geworden. Een fijne en mooi afgewerkte auto. Ik heb er pas ongeveer 3000 km mee gereden, dus ik kan er nog niet zoveel over vertellen. Inmiddels is de versnellingsbak al wel onder garantie vervangen en is vermoedelijk ook de lambdasonde kapot!
- 98.350 km
Na één dag gereden te hebben ging het diagnose lampje branden. Uitgelezen bij de plaatselijke Seat dealer. Brandstofmengsel te arm in de eerste cilinder. Inmiddels is het lampje al 4 keer gaan branden binnen 6 weken tijd en 3000 km. De versnellingsbak is vervangen, omdat het druklager defect was. Gelukkig is en wordt dit allemaal onder garantie gerepareerd.
Verder heb ik voor bij een nat wegdek slechte grip en voelde ik hem al één keer glijden. Ik rij op Viking banden (met ruim voldoende profiel) en heb er nog de originele velgen onder zitten! Heeft iemand hier ook ervaring mee?
- 107.756 km
Na 5 mnd vond ik het wel weer eens tijd worden voor een update.
Eindelijk zijn de problemen met het diagnoselampje opgelost. Twee lamdasondes zijn vervangen en er is nieuwe software opgezet. In de tussentijd ook de velgen vervangen. Er zat standaard 13 inch onder, die heb ik vervangen voor 15 inch lichtmetalen velgen. Binnenkort krijgt hij een beurtje, dan gelijk even naar het koppelingspedaal laten kijken, want die komt nogal schokkend op. Blijft een beetje steken. Mensen die hier ervaring mee hebben?
RAMPENAUTO!
- 119.700 km
Eindelijk was dan het probleem met het diagnoselampje opgelost. Bijna 11.000 km met te volle tevredenheid gereden.
Het is inmiddels juli en het is tijd voor de APK. gelijk naar de koppeling laten kijken, want deze kwam nogal schokkerig op. Conclusie: koppelingsplaat versleten en de drukgroep was niet in orde. Verder moesten er 4 nieuwe banden om een nieuwe uitlaat vanaf de katalysator en de verlichting was niet in orde. Kosten: € 1300,-. Enorm balen natuurlijk, maar hij rijdt weer lekker en een hele lichte koppeling.
3 dagen na de APK, ga ik ergens straatje keren, gaat spontaan het diagnoselampje weer branden. Ik naar de Seat dealer om mijn auto uit te laten lezen blijkt het brandstofmengsel in de eerste cilinder te arm te zijn. Gerest en op naar huis. Weer 3 dagen later enorm slecht weer met heel veel regen, en wat gebeurt er, auto gaat op 3 cilinders lopen(zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, is het over). Terug naar de Seat dealer. Die vertelde mij dat de computer vervangen moest worden. De kosten hiervoor zouden tussen de € 1500,- en € 1700,- komen te liggen. Ik heb de auto mee naar huis genomen, heb nog een week ermee rondgereden (moest hem wel steeds stationar op bedrijfstemperatuur laten komen)en heb hem toen ingeruild voor een Fiat Stilo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.