Seat Arosa 1.4 Stella (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arosa 1.4 Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 33.900 km |
KM-stand laatst | 36.200 km |
Eerste kilometers in mijn eerste auto
- 36.200 km
Na het behalen van mijn rijbewijs, of eigenlijk al ver daarvoor, ging ik opzoek naar mijn eerste auto.
Ik zocht een auto die voldoet aan;
- een modern uiterlijk, die niet te bestempelen is als typisch afgetrapte eerste auto.
- zuinige moter met toch genoeg kracht
- goedkoop in onderhoud, reparaties en belasting
- 4 zits met genoeg ruimte.
Andere auto's die mij toendertijd deden twijfelen (en toch niet direct in het straatje van de Arosa te plaatsen waren);
- Fiat Stilo Abarth, mooie auto met genoeg optie's. Afgehaakt vanwege de onbetrouwbaarheid.
- MG TF, prachtige auto maar vraagt toch wat te veel van een groentje.
Toen viel mijn oog op de Seat Arosa; Een kleine auto met een sportief uiterlijk. In de planning stond om te gaan kijken naar een zilvere van 3e eigenarese met 70.000 op de teller. In de voorafgaande nacht trof ik echter een nog betere koop aan; 33.000 op de teller van eerste eigenarese in het zwart.
Vroeg in de ochtend gelijk gebeld met een serieus bod, aangezien ik die kansen al te vaak voor mijn neus voorbij had zien gaan. Na veel geonderhandel mocht ik dan toch een kijkje komen nemen. Op het eerste oog was ik al meteen verkocht. De eigenarese had bij aankoop meteen 15 inch 5 spaaks velgen eronder laten monteren, wat de auto nog een sportievere look gaf. Er zaten wel rondom wat krasjes, maar dat was voor zijn leeftijd van 9 jaar, doorgebracht te hebben in het stadscentrum, ook acceptabel. Na een proefritje, uitgevoerd door mijn vader aangezien ik zelf nog niet het rijbewijs in handen had, kwam ik tot de conclusie dat ik deze koop niet aan me voorbij moest laten gaan en kocht dan ook de auto met een glimlach op m'n gezicht.
Bij de spannende terugrit van 2 uur uitgevoerd door mijn moeder (die niet de beste chauffeuse van het dorp is), viel mij gelijk de volgende dingen op:
- Ondanks de kleine afmetingen van de auto, doet de auto zich van binnenuit toch veel groter voor dan hij daadwerkelijk is. Door de grote gebolde voorruit en het hoge dashboard krijg je eerder het idee dat je in een kleine mpv bent ontwaakt.
- De versnellingen zijn wat kort met een wat hoog toerental op de snelweg.
- Het standaard geluids-systeem is verbazingwekkend goed, het is geen Bose of H&K, maar wel duidelijk beter dan ik had verwacht van zo'n kleine auto.
Na ik eindelijk zelf mijn rijbewijs in handen had en ging testrijden viel mijzelf nog op:
- De moter heeft aardig wat kracht, en dankzij de korte versnellingen ook aardig snel weg bij het stoplicht.
- De remmen zijn wat minder, vooral als je met 4 man op de snelweg rijdt en plotseling moet remmen. Als je alleen of met zn 2je rijdt, en je hoeft niet abnormale rem-acties uit te voeren is er niks mis mee.
Na 2000 km gereden in 1 maand tijd, heb ik niet echt dingen opgemerkt die ik niet verwacht had van de Arosa. Ik kijk dan ook met een positieve blik naar de kilometers die ik met deze Arosa nog mag doorbrengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren