Seat Arona 1.0 EcoTSI 110pk FR Business Connect (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arona 1.0 EcoTSI 110pk FR Business Connect |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 1.030 km |
KM-stand laatst | 74.834 km |
Knorrtje
- 43.940 km
Na 6 jaar een Rapid (145.000 km zonder problemen) deze auto gekocht in de outlet. Auto komt uit Tsjechië, er stonden een hele rits van deze (met allemaal fiscaal aantrekkelijk ca. 1000 km) maar deze was de enige zonder de ronde mistlampen (optie in Tsjechië) maar wel met navigatie. De stoelen zitten voor mij (2.02 mtr) perfect. Eindelijk ondersteuning aan de bovenbenen!
Het geluidsniveau in de auto was even wennen (Rapid was erg stil) maar na omruilen van 18" naar 17" (scheelt ook mogelijke stoeprandschade) goed te doen en het went. Vroeger een 2CV en een Kever maakte ook lawaai.
De auto rijdt zeer comfortabel. Ik heb wel de DSG laten aanpassen zodat hij niet zo laag in de toeren rijdt (een must bij elke VAG automaat)
Verbruik is gemiddeld ruim 1 op 18, alleen de tank is jammergenoed wat klein.
Kofferruimte is genoeg voor 2 personen. Met 4 (soms 5) volwassenen is het ook goed te rijden voor niet al te grote afstand.
Er zitten voldoende mogelijkheden op, heb er zelfs nog wat laten bijschakelen, zoals grootlicht assistent en een extra sportief digitaal dashboard.
Al met al een fijne auto met een wat hogere instap.
Hier gaan we nog een aantal jaren flink van genieten.
Oh ja, waarom knorretje? Als de auto stationair draait is het net een tevreden varkentje!
Grote beurt en banden
- 63.000 km
Inmiddels de 60.000 km beurt achter de kiezen. Geen bijzonderheden.
Nieuwe banden laten monteren, Michelin Crossclimate 2.
Deze zijn een stuk stiller dan de Goodyear Efficientgrip die er eerst onder zaten. Helaas "hobbelen" deze banden wel wat meer. Ik ga er voor de 2e x mee terug naar de bandenzaak, want dit lijkt niet goed.
Verder heb ik de dakrails glanzend zwart laten wrappen. Ziet er veel beter uit. En nee, de dakdragers ga ik toch niet gebruiken.
Of het door de banden en/of de kou komt weet ik niet, maar het verbruik is momenteel slechts 1 op 17/18 terwijl ik eerder 1 op 20 haalde.
Even aankijken dus.
Opgelost
- 74.834 km
Nog even terugkomen op de vorige post.
De auto is totaal 2x teruggeweest naar Euromaster (Spijkenisse). Het was toch een kwestie van opnieuw balanceren. Heb begrepen dat na een eerste montage de band zich soms enigzins op de velg moet zetten. Enfin.....hij rijdt weer superstrak en ook lekker stil.
Ook het verbruik bij woon-werk verkeer is weer 1 op 20. Dus dat is prima. Gemiddeld cq. 1 op 19.
Wel opletten om geregeld het afwatering kanaaltje in de tankdop door te prikken of blazen. Is een VAG kwaaltje heb ik gelezen.
Onderwijl al in een paar nieuwe type auto's gezeten, maar nog niets gevonden waarvan ik zeg: "ja, dat zou een verbetering zijn"
Dus we blijven lekker knorren......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Arona
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Seat Arona Style 1.0 70 kW / 95 pk EcoTSI SUV 5 versn. Hand | Metallic lak | lichtmetalen velgen
- 2025
- 5.900 km

Seat Arona 1.0 TSI Xperience | Navi by App | Stoelverw. | Keyless | 17'' | PDC A | Clima
- 2021
- 70.767 km

Seat Arona 1.0 TSI 95Pk Reference / Carplay / LED / Cruise
- 2024
- 29.008 km