Seat Altea 1.2 TSI Ecomotive Techn. Businessline (2010)

autoreview

Seat Altea 1.2 TSI Ecomotive Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringAltea 1.2 TSI Ecomotive Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Altea XL business line 1.2 TSI

  • 127 km

De eerste indruk

Leaserijders gelden op automobiel gebied als trendsetters. Gedwongen door de boekhouders en de leasemaatschappij aan de ene kant, en de eisen voor prive gebruik aan de andere kant moeten zij altijd het beste compromis kiezen. Comfort, representativiteit en ruimte voor het gezin moeten samen gaan met een zo gunstig mogelijke fiscale bijtelling.

Na heel veel wikken en wegen is voor mij de keus gevallen op de Seat Altea XL 1.2 TSI ecomotive. Op papier biedt deze auto een aantal uiterst sterke troeven. Veel binnenruimte, keuze uit een aantal zeer complete modellen, de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van een VAG produkt, 20% bijtelling en een relatief lage aanschafprijs. Bij elkaar opgeteld zijn dit voor de berekenende mens argumenten waar je niet omheen kunt stappen.

Uiteraard hangt de keus voor een automobiel niet alleen maar af van het kostenplaatje. Ook emotioneel moet een voertuig goed bij je passen. Na een blik op de voor de leaserijder bekende websites vielen alternatieven 1 voor 1 af. Te saai, te klein, te braaf. Als je naast een representatief uiterlijk ook nog een lieve vriendin, twee pubers en een baby moet vervoeren, blijven er in de 20% klasse momenteel alleen de VW touran en de Seat Altea XL over. Voor de VW geldt voor mij te saai en te duur. Keuze gemaakt dus. Alleen nog de uitvoering en kleur blijven over als keuze. Zonder ooit een proefrit te hebben gemaakt heb ik besloten om te kiezen voor de Seat. Ik moet daarbij wel opmerken dat mijn vriendin een seat Leon heeft.

Om de een of andere zotte reden hebben de inkopers van PON het kleurenpallet fors beperkt ?!? Uit pure ballorigheid heb ik beige aangevinkt (blijkt in de praktijk erg mooi te zijn en veranderd van kleur bij andere lichtinval). Qua uitvoering uiteraard de business line, veel goodies voor relatief weining geld. Gelukkig mag ik deze keer een auto op benzine rijden, dus de 1200 TSI is de voor hand liggende keus. Uit de reviews van de Skoda Yeti blijkt dat de meeste berijders vrij positief zijn over deze motor, dus deze aangeklikt met de lage fiscale bijtelling voor ogen.

Vandaag de grote dag, de auto ophalen. Met een beetje dubbele gevoelens parkeer ik mijn trouwe Santa Fe bij A-point in Amsterdam. De herinneringen komen boven: fijne vakanties, de heerlijke zware diesel, de rit naar het ziekenhuis voor de bevalling, rijden over zandwegen. Het is maar een ding, maar op de een of andere manier hecht je toch aan je vervoermiddel. Gelukkig wordt ik meteen opgevangen door een jonge en enthousiaste verkoper die meteen tot actie overgaat. Na een half uur formaliteiten krijg ik een mooie bos bloemen en de sleutels uitgereikt. Even 99 euro aftikken (slik) voor de Ipod kabel en rijden maar.

Wat zou er gebeuren? Tot mijn grote opluchting rijdt de grote auto met het naaimachine motortje zowaar als een diesel, maar dan zonder het geluid. Vanaf 1200 toeren is de motor bij de les en trekt de Seat Altea XL zonder morren vooruit. Hij is nog nieuw, dus voorlopig heel voorzichtig wat toeren maken. Bij uiterlijk 2500 toeren schakel ik over en kan ik in de zesde versnelling bij deze toeren zo'n 110 km/u rijden. Het start/stop systeem vindt ik onlogisch werken. Bij het stoplicht moet je de versnelling in z'n vrij zetten, de koppeling laten opkomen en de rem ingedrukt houden. Bij het opnieuw indrukken van de koppeling springt de motor dan weer aan. Ik zou het logischer vinden dat de motor afslaat bij de volgende voorwaarden: Snelheid 0, koppeling helemaal in en rem helemaal in. Het aanslaan zou dan bij loslaten van de rem moeten gebeuren. Volgens mij laten 9 van de 10 mensen hun auto in de versnelling staan bij het stoplicht en/of de file. Misschien een tip, mensen van Seat?

De bediening van de auto is vanzelfsprekend als je gewend bent aan VAG produkten. Vooral de bediening van de lichtknop vraagt enige gewenning als je uit bijvoorbeeld uit een Santa Fe komt. Alles met een draaiknop links op het dashboard. De radio die bij het busniness pakket komt is geweldig. Zeker in vergelijking met de JVC NX-7000 die ik had, wat een traag rotding bij Ipod bediening. Alleen het afspelen van video beelden lukt niet, grrr. Wachten op de hackers dan maar.

Qua comfort bij het rijden is alles in orde, alleen het bandengeruis is vrij nadrukkelijk aanwezig. En het stuur staat een beetje scheef bij het rechtuit rijden. Verschrikkelijk storend vind ik dat. Volgende week meteen naar euromaster om dit te laten corrigeren. Autofabrikanten, het zijn juist deze 'kleine' dingen die voor een bestuurder belangrijk zijn!

Het oordeel voor nu is: prima automobiel met veel ruimte, goed comfort, fijne aandrijving en veel waar voor zijn geld. Ook prettig is de lage fiscale bijtelling.

De boekjes kloppen niet

  • 263 km

Ondanks het geringe aantal gereden kilometers kan ik nu al zeggen dat het 1.2 tsi motorblok boven verwachting presteert. Met weinig toeren sleurt de motor de toch vrij zware seat altea XL moeiteloos vooruit. Het instructieboekje geeft aan om tot 1000 km hoge toerentallen te vermijden en niet sneller dan 2/3 van de topsnelheid te rijden. Daar ga ik me goed aan houden, ik zit niet te wachten op een olie slurpende mobiel.

Echter, die boekjes daar gaat het nu net om. Van het 1.2 tsi blok is in het hele instructieboekje geen spoor te vinden! Ook met het onderhoudsboekje is iets goed mis. Er staat namelijk geen stempel van dealer A-point bij het aflever gedeelte. En toch staat er letterlijk dat het stempel van de dealer garandeert dat de afleverbeurt is gegeven. Moet ik dan concluderen dat de dealer niets heeft gedaan behalve de sleutels afgeven? Ik ga binnenkort contact opnemen met de importeur om dit eens na te vragen. Ook de motor en auto coderingen ontbreken hier. Hoe moeten de monteurs nu het juiste onderhoudsschema hanteren?

Het lijkt erop dat VAG en PON hele mooie schema's en voorschriften hebben opgesteld, en dat de dealers met deze regels hun achterwerk afvegen.

De radio had voor mij nog een verrassing in petto. Tot mijn verbazing kon ik heel gemakkelijk een flink aantal publieke zenders in nederland en duitsland vinden. Dit komt door de mogelijkheid van DAB, een soort van digitenne voor de radio. Storingsvrije ontvangst, alhoewel het signaal hier en daar in de achterhoek verdwijnt. Ach ja, what's in a name..

De volgende update komt na 1500 km, dan mag de seat eindelijk de Duitse autobahn op.

Trillen en schudden

  • 1.156 km

Bij het instructieboekje blijkt een extra bijlage te zijn, met daarin de specificaties van de 1.2 tsi, dat is uit de wereld. Nu de kilometerstand de 1000 is gepasseerd mag er iets harder gereden worden. Tot mijn grote ergenis begint de auto vanaf 125 km/u te trillen en te schudden. Geen nood, 1 belletje naar garage Apoint en er wordt wat aan gedaan. Nadat de auto een hele dag bij de garage is geweest en ik het uitlijnrapport te zien krijg, rijdt ik vol verwachting naar huis. Weer mis dus, als er al iets veranderd is, dan is het juist het toenemen van het schudden en trillen.

Is het dan zo moeilijk om een auto goed werkend en compleet op te leveren? Blijkbaar wel. De goede kwaliteiten van de auto worden teniet gedaan door een stelletje prutsers in de werkplaats.

Fijne auto, slome garage

  • 6.305 km

Nu na relatief veel kilometers in korte tijd, kan ik zeggen dat ik altijd nog met plezier in de SEAT stap. De 1.2 tsi presteert buitengewoon goed, en reageert vlot op gaspendaal commando's in de toerenrange van 1300 t/m 5500 t/pm. Trillen en schudden doet 'ie nog steeds boven de 130km/u, en het beloofde ritje met de chef werkplaats ging niet door omdat hij een uitlaat op zijn hoofd kreeg. Lekkere monteur dan ;-) De auto is prima, de werkplaats bij Apoint bevalt me dus niet. Voor het trillen en schudden zoek ik een goede bandenboer en voor de beurten zoek ik nog een goede SEAT garage in de regio Utrecht.

Alweer veel kilometers toch

  • 25.900 km

Toch al weer flink wat kilometers gereden met de Altea XL. Nog altijd is de balans positief. vind ik nog altijd de ruimte, het uitrustingsniveau en de de prettige maar dorstige 1.2 TSI. Na de nodige maanden ook enkele aandachtpunten ontdekt:
- De motorkap staat wat scheef
- Het linkerportier is niet helemaal recht gemonteerd
- Soms wat rammeltjes bij stationair draaien
- Schakelen is geen genoegen
Bij de volgende beurt is dus wel wat werk voor de dealer. Met name het zeer hakerig schakelen begint vervelend te worden. Soms staat 'ie maar half in de versnelling met tandwiel geraas als gevolg. Dat kan nooit goed zijn voor het mechaniek.

Het verbruik is nog altijd fors, alleen met 110 op de snelweg en de cruisecontrol aan kom ik in de buurt van de 1 op 15. Ik ben benieuwd wat de ervaringen van andere Altea XL rijders zijn met het verbruik.

Met mijn 1.92cm lengte is het vinden van een goede zitpositie lastig, met name het stuurwiel kan niet ver genoeg naar binnen. Verder vind ik nog steeds: veel waar voor je geld.

De grote beurt

  • 35.000 km

Tijd voor een grote beurt. Ik heb gekeken in de buurt van Maarssen naar een dealer en ben terecht gekomen bij auto Muntstad in Utrecht. Ondanks de vrij grote drukte bij de balie ben ik netjes en vlot geholpen aan de balie. De ervaring met de monteurs was minder goed. Na het ophalen begon na een kilometer het rode oliekannetje te branden met een mededeling in trend van stop now, engine damage. Meteen gestopt en het oliepeil gecontroleerd. Dit was goed. Zeer langzaam de laatste meters naar huis gereden en de hulpdiensten gealarmeerd. De auto werd afgesleept en was de volgende dag weer klaar voor gebruik. De verklaring van de garage was het monteren van een verkeerd oliefilter. Wel even schrikken dus, al met al wel netjes afgehandeld door Muntstad.

Toch blijft er iets knagen, je brengt een goed werkende auto naar de garage en je krijgt hem met een defect weer terug.

De auto zelf blijft me zeer goed bevallen, bij iedere rit ben ik onder de indruk van de prestaties van de kleine TSI motor. Alleen die benzine dorst valt wat tegen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.