Seat Alhambra 2.0 TDi 140pk Stylance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 TDi 140pk Stylance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 171.790 km |
KM-stand laatst | 352.000 km |
Eerste duizend kilometer erop
- 173.100 km
7 aug '13
Nadat mijn focus wat kuren begon te vertonen en de kosten wat hoger werden besloten een grotere auto aan te schaffen.
Het laadgewicht (800 kilo) en het laadvolume ruim groter dan een station waren de doorslag.
Nu twee weken aan het rijden in deze auto en het bevalt erg goed. Airco werkt perfect, zelf in de hittegolf :-) motor geeft veel vermogen maar "springt" wel vooruit bij 2300 touren, beetje voorzichtig met het gas.
Cruise control gaat wat hakkerig, bij terug naar gewenste snelheid sprint hij naar doel snelheid en valt dan stil op die snelheid.
Verder nog weinig aan de hand, alleen de reserve sleutel nog even fixen bij de garage.
Auto bij auto melle gekocht in vlissingen en erg tevreden hierover!
kleinigheden
- 173.500 km
13 aug '13
Na 2 weken rijden gisteren de puntjes op de i gezet bij de garage (Melse in Vlissingen).
6 maanden garantie, dus extra scherp op kleine dingen. De reserve sleutel werkte niet, een lampje was stuk gegaan en ik twijfelde over de dikheid van de olie.
Alledrie de punten kostenloos en goed uitgelegd opgepakt en opgelost.
Goede kop koffie, gratis wifi en een krant, zo kom je de tijd wel door daar!
Na een vakantie Ierland/Engeland
- 179.000 km
5 okt '13
Een 3 weekse reis naar Engeland/Ierland stond in september op het programma.
De eerste goede kilometer test voor de alhambra en flink wat kilometers gemaakt. 4.000 op precies te zijn.
Wat is opgevallen:
Heerlijke auto om in te rijden
Ook op rotsige paden gaat ie prima (ondanks gewicht)
Lekker stil en veel trekkracht in bergachtige omgevingen, handig al die vakken en de ruimte is super. Geen gedoe met passen en meten, gewoon alles erin gooien en gaan!
Problemen gehad midden op zaterdag ochtend in de vakantie; de pully van de generator raakte los, geen accu meer opladen, weg stuur bekrachtiging. ANWB gebeld, Route AA Ierland, weggesleept en op zaterdag middag was het gefixed. 280 euro. Na de vakantie (auto is bovag garantie 6 maanden) naar garage Melse (Vlissingen) gegaan en zonder gedoe wordt het geld op mijn rekening gestort. Goede service en mooie afronding van een toch vervelend probleem.
Verbruik is de eerste 7.000 kilometer 1:13,4 op vakantie vaak 1:14 1:15 gehaald..
Nog zeer tevreden over deze auto, de temperaturen dalen nu ook wat, ben benieuwd hoe hij het in de winter volhoud. Mijn stoelverwarming al getest en dat is erg fijn!
Liefde voor merk seat groeit :-)
rit naar frankrijk en terug
- 185.879 km
2 jan '14
Na de Ierland vakantie weinig spannends gebeurd. Winterbanden eronder gezet, lange stukken gereden en vooral genoten van de auto.
Na de kerst naar Frankrijk gereden (Bourgogne) en paar kleine dingen meegemaakt.
1. Lekke band, waarmee ik helaas te lang heb doorgereden (je merkt dat niet echt goed op rechte stukken en er is geen detectie in de auto); dus 2 nieuwe winterbanden achter (bridgestones).
2. Cruise control is ermee gestopt; de zekering is in orde, bij terugkomst terug naar de garage, hij valt nog net onder de garantie.
Verder lijkt de motor wat in te houden bij accelereren tussen 50-100, alsof hij niet vloeiend "trekt". Ook daarmee naar de garage bij thuiskomst.
Verder heerlijk cruisen en super vakantie auto, kind in de auto tillen is super ruim en dat scheelt enorm in relatie met een ford focus, toyota corolla (voorgaande auto's).
Verbruik is gemiddeld 1 op 12,9 (diesel) en de grote tank is super, in 1 tankbeurt naar frankrijk (780 km).
terug van de eerste beurt
- 187.000 km
10 jan '14
Tijdens de vakantie was de cruise control ermee gestopt en was de auto gaan "bokken" bij accelereren. Ook start de auto in de ochtend wat minder enthousiast. Dus naar de garage (Melse in Vlissingen).
De auto heeft nog bovag garantie (bijna op nog een paar dagen) en Service Jetz stond een weekje op het scherm.
Melse heeft een kleine beurt gegeven, de cruise control gerepareerd (het niet vloeiend accelereren is hiermee ook direct verdwenen) een nieuwe accu is erin geplaatst en nog een klein onderdeel vervangen.
Uitermate tevreden over de service van Melse!!! Alleen de kleine beurt en de rest onder garantie vervangen, een kluitje riet had snel gekund maar zeker niet gedaan. Top garage, zonder gedoe repareren ze het!
Nu weer lekker verder cruisen en binnenkort gaat de reis naar Oostenrijk heen en weer, dus weer twee duizend KM erbij.. Volgende beurt op 202.000...
Kijken of het zonder storingen kan bereiken :) De betrouwbaarheid van de auto van mijn vrouw (toyota corolla met 340.000 op de teller en welgeteld 1x een storing aan de auto) gaat moeilijk te evenaren zijn..
De auto rijd wel nog steeds supergoed en de ruimte blijft enorm en het rijgenot ook!
Still going strong
- 192.000 km
1 apr '14
Na de frankrijk reis was de volgende grotere reis naar Oostenrijk. De auto is glansrijk door de bergen en sneeuw test heen gekomen.
Geen problemen en eindelijk de voorruitverwarming kunnen testen. De luxe van de Seat blijft super, stoelverwarming, xenon verlichting, dubbele airco, grote opbergvakken, zee van ruimte, goede stoelen erg fijn.
Verbruik tijdens de totale trip en door oostenrijk tussen pistes rijden:
2332 km gereden
gemiddeld 87 km/h
25h en 54 minuten
gemiddeld 8.2 liter/100 km
We hebben in duitsland ook flinke stukken 140-160 km/h gereden. Boven de 170 wordt het flink suizen en sterk minder comfortabel, tot 165 km/h helemaal top rijden!
In de de tussentijd helemaal niets stuk gegaan.
minimaal verbruik eens getest
- 193.500 km
15 apr '14
Deze week voor vakantie naar Overijssel gereden van Zeeland. Tijd over, dus het gaspedaal op 100 Km/h gezet over een afstand van 275 km.
verbruik bleef op 5,9 l/100 km steken, dat is een nette 1:17 voor een bak van 1600 kilo..... Normaal zit ik altijd op 1:12.. Het kan dus wel :)
Als ik tijd/rust/planning over heb ga ik vaker zo rijden, scheelt toch weer flink wat litertjes diesel.
APK gehaald
- 196.254 km
27 jun '14
Na de wintersport van februari niet veel te melden. alles werkt naar behoren, geen rare dingen, rammeltjes of zaken die stuk zijn gegaan.
Vandaag APK gehad, op een klein gaatje in de uitlaat (netjes gelast door auto melse Vlissingen voor 30 euro) helemaal door de keuring gekomen. Alleen de banden zijn nu echt wel een stukje op aan het raken.
Vertrouwen in de auto is goed. We gaan alleen kijken voor een nieuwe autoradio, die oude sony voldoet niet helemaal meer.
Rijd nog steeds graag in de auto laats met 6 man paar uur gereden, erg comfortabel ook voor de luitjes achterin.
Ben benieuwd naar de zomervakantie en hoe hij het houd!
We zijn weer een vakantie verder!
- 202.000 km
202.000 kilometer gereden, begint ergens op te lijken.
Weer ontzettend veel plezier van de auto gehad naar Frankrijk Normandie. Korte stukjes maar ook snelwegkilometers. Heerlijk de ruimte en comfort in de auto.
Minder was wat lawaai linksachter, bezoek aan de garage leerde dat het een wiellager was, in combinatie met een grote beurt met alle opties (brandstoffilter, luchtfilter, remservice, interieurfilter en remvloeistof vervangen toch wel prijzig (1100 euro). Vooral draagarm demonteren (om bij lager te komen) (194 euro) en lager (130 euro) was flink.
Maargoed de auto rijd weer helemaal fris en fruitig en we gaan de winter in! (met stoelverwarming en raamverwarming).
Auto blijf top en zeker aanrader! betrouwbaar, tot nu toe beheersbare kosten, we rijden nog een paar jaar door!
Weer een paar duizend verder!
- 210.497 km
Januari 2015
Weer een kerst trip naar Frankrijk achter de rug en 2500 extra kilometers gemaakt. Veel sneeuw, modderpaden en bochtenwerk!
De ruimte blijft perfect, kinderwagen (Stokke) er rechtop inzetten, niets inklappen, erg handig. Paar kratten erin en boodschappen stouwen maar! We willen nu niet meer kleiner gaan rijden, ruimte werkt verslavend.
Trip naar Frankrijk verliep weer heerlijk. Lekker cruisen waar deze auto voor bedoeld is. Comfort blijft super en de ruimte ook.
Verbruik blijft met moeite onder de 7 l/100Km op lange trips, maar dan moet je niet 140 gaan rijden, 115 cruisen is 7l/100Km realistisch. Gemiddeld wat rondkarren is 1:12 (8l/100) realistischer.
Winterbanden in november erop gezet, wat wel opvalt is bij het overrijden van een drempel een piepend geluid, lijkt wel een schokdemper. Deze week langs de garage om te laten checken en het bleek een draagarm rubber te zijn. Niets om zorgen over te maken en lijkt uit zichzelf ook weer verdwenen te zijn (rara).
We rijden weer rustig tevreden een paar duizend kilometer verder!
Weinig spannends behalve waardeloze vag dealer in
- 230.000 km
Augustus 2015
We zijn weer een half jaar verder en diverse probleemloze trips naar binnen en buitenland gemaakt.
Klein probleem, na terugwisselen naar zomerbanden is een van de banden "losser" geraakt. Wat is geval, de winterbanden en schroeven gaan een stuk in de ophanging maar niet 100% erdoorheen, op het eind is roest ontstaan. Bij de zomerbanden plaatsen zijn de moeren tegen de "roest" aangelopen en de moment sleutel gestopt met aandraaien. Dit is gaan trillen.. Resultaat, allen schroefgaten opnieuw moeten tappen door de monteur van alle schijven en alle gaten.. tja.... Voor de winter zoeken naar langere schroeven die wel 100% door de schijf komen.
De laatste trip naar kroatie was wat bijzonder, vooraf vloeistoffen laten checken bij de garage en onderweg door duitsland.
Tweede dag begon olie lampje te branden, olie bijgevuld en wat blijft die oliepeilstok een onding, je ziet er amper op hoeveel olie erin zit.... Debiel zwart plastiek dingetje. Misschien het wat hogere tempo in duitsland oorzaak?
In kroatie was het warm, heel warm! 40 graden.. Airco vond dit niet leuk.. Na een lange parkeer actie de motor aangezet om de auto af te koelen, dat vond de airco na een aantal minuten niet leuk en bij wegrijden gaf hij het op. Warme lucht........heel warm in de auto..
Dan is rijden ineens niet meer leuk, op dinsdag naar pula in instrie krotie naar de mega grote vag dealer gegaan en alles vol, we konden pas donderdag terecht.
Donderdagochtend aanwezig, 20 minuten in een rij wachten (damn klanttevredenheid kennen ze niet!) en ze gingen erna kijken, maar druk hoor.... Ja hoor eens. Ik heb een afspraak gemaakt. Niet repareren.. Leenauto,.. Nee, een fiets hebben ze nog niet eens.. Een taxi kan gebeld worden...bah..
Gelukkig een vriend ook in de buurt dus transport geregeld.. Eind van de dag 15:30 teruggegaan, inspectie uitgevoerd en het is een verbranden magnetische spoel, nieuwe compressor moet erin, maandag kan dat pas en onderdeel kost 880 euro....... Dat is nog 4 dagen zonder airco rondrijden en met twee kids geen fijn idee, daarnaast zijn we dan al weg daar, dus geen optie. 50 euro inspectiekosten en 4 dagen aan het lijntje gehouden zonder resultaat, wat een ballentent.. Geen enkele flexibiliteit, alles schijnbaar onder controle met afspraaksystemen, registratie plannnen etc. Bah overgeorganiseerde zooi zonder resultaat.
Inmiddels met de buurman contact gekregen en Dino wist nog een paar vakmannen, een Ford vakman die inderdaad snel wist welk onderdeel stuk was maar ook die moest van ver komen.
Vrijdagochtend naar een garage in het dorp gegaan, beste man met 5 man personeel ging direct kijken en na wat solderen en accu waren ze het eens met de vag garage, de spoel is verbrand. Glaasje water, gaat u even zitten.. We bellen even voor het onderdeel.
Ja spoel is universeel, dus te krijgen en we plaatsen dat vandaag erin auto moet wel even afkoelen, wilt u een leenauto.?.. Eugh.. Ja graag... Snel een fiat uno voorgereden (geen rem en stuurbekrachtiging leuk weer eens). Hele dag rondgereden met de fiat en Om 16:00 was de auto klaar! Spoel vervangen en kosten 230 euro! Geweldig!! Auto rijd weer en airco doet het goed!
Volgende keer direct naar een kleine garage, in Ierland soortgelijke goede ervaring met kleine garage gehad.. Nu lekker verderrijden en genieten! Blijft perfecte auto en hij tuft de kilometers lekker verder door.
Terug van vakantie
- 233.000 km
Vakantie naar Kroatie zit erop! 5000 km gereden in een behoorlijke bloedhitte en na de reparatie van de Airco is het koel gebleven in de auto.
De trip van Zagreb richting Munchen was bijna vlekkeloos, door de bergen tuffen met 39 graden, airco aan, cruise control aan op 150 ging niet goed. Ineens motorvermogen "weg". Turbo geen reactie meer, op de metertjes kijken.. Zowel water als olie temperatuur boven de norm. Water iets van 100-110 en olie iets van 120-130 graden. Zag langs de kant van de weg ook al een espace en een peugeot 508 met caravan staan en motorklep open, meer auto's hadden last :)
Direct gas terug naar 100 km/h, in de 5 (meer toeren), verwarming aan op vol vermogen en het water zakte erg snel naar de normale 90 graden. Olie temperatuur deed er iets langer over maar ging ook rap (10 minuten) naar normale waarden.
Koelvloeistof de volgende dag gechecked, was goed op peil, maar toch iets erbij gegooid naar de max en daarna wat nauwkeuriger gekeken naar de temperatuur, wat minder snel naar de 6 geschakeld om wat meer toeren te houden. Voor de rest niets gezien en ook flink doorgereden.
Fantastische auto/bus, alles ging er weer goed in en heeft ons fantastisch rondgereden! Over 1000 km weer onderhoudsbeurt bij de garage, hopelijk niets geks. Nu de auto lekker leeg is rijd hij meteen vlotter en sneller :)
Weinig aan de hand
- 242.000 km
Na de zomervakantie nog een paar mooie trips gemaakt naar Duitsland heen en weer en zuid-west frankrijk bezocht. Allemaal erg comfortabel en goed, geen gekke zaken en bij lange trips gaat verbruik richting 1:14 - 1:15.
Begin december viel ineens boven de voorruit roest op, aan de start van de daklijn op twee plekken. Waarschijnlijk steenslag. Vrij beroerde plek waar veel water komt en uiteindelijk een gat in je dak roest.
Gezien de leeftijd van de auto en hoelang ik er nog mee wil doorrijden (jaar of 3-4) besloten om te laten repareren bij van den Berg in Vlissingen. Prijs startte bij 900 euro met het hele dak gespoten, werd 600 voor een light versie met slechts een strip van het dak en uiteindelijk 400 euro totaal. De voorruit hoefde er toch niet uit wat veel kosten scheelde.
Direct laten schoonmaken bij autoclean Zeelanden hij ziet er weer als nieuw uit en ruikt lekker fris!
Kortom we kunnen weer een tijdje cruisen! Blijft bevallen deze auto en kijk nog niet naar andere behalve een eventuele nieuwere Alhambra (na 2011 met schuifdeur).
Knallend het jaar uit!
- 244.516 km
Weer terug van trip naar Frankrijk (bourgogne) op en neer voor een weekje vakantie met de familie.
Perfecte heen en terugreis, heerlijk ruim en rustig rijden met de "rode bus".
3 dagen voor het uiteinde hing de uitlaat wat lager, na beter kijken en nadat Norauto (franse quikfit) bleek het laatste stuk losgekomen te zijn. Laatste deel (demper denk ik) moest worden vervangen. 1 uur en 200 euro armer en we zijn weer online en rijden weer rond. Knallend naar het einde. :)
Voor de trip nog een kleine reparatie aan carroserie laten uitvoeren, boven de ruit was er door een steen roest ontstaan op twee plekken wat serieuze inwendige roest ging veroorzaken. Van de Berg in Vlissingen heeft het keurig opgelost! En bij auto clean zeeland de bus laten schoonmaken, ziet er weer als nieuws uit en ruikt lekker fris.
Ofwel we zijn weer klaar voor 2016, 244K gereden, kan nog best 60-90.000 bij. Dus 2-3 jaar rijden.
gaat lekker verder
- 267.000 km
De Alhambra rijd nog steeds prima! Zomervakantie prima doorgekomen door de spaanse bergen, steden en kust en veel trips in het weekend. Precies waar de auto in zijn element is, volgeladen cruisen met veel ruimte, comfort en gemak.
Betreft onderhoud, de usual, banden, remschijven een accu na een paar jaar en dat was het wel.
Kortom hij rijd nog steeds goed en blijft nog wel een paar jaartje rijden als het aan ons ligt en de kosten op dit niveau blijft.
Keep on going
- 280.000 km
Afgelopen maanden is de auto gewoon blijven doen wat hij moet doen.. Winterbandjes erop, twee trips naar Frankrijk met gezin en naar Italie wintersport met 5 man en volle bepaking de bergen over en allemaal weer prima gegaan.
Twijfel of ik de versnellingsbak olie moet vervangen, wil er nog een paar jaar mee doen, allles werkt nog en dat wil ik graag zo houden :)
Kortom deze oudere MPV blijft gewoon doorgaan en is stik betrouwbaar tot nu toe!
draait lekker door
- 305.000 km
De Alhambra draait nog steeds zijn kilometers. De stoelen beginnen wat slapper te worden (en vuiler). Maar de lak is nog prima, motor pruttelt nog goed door en alles werkt nog.
In de afgelopen periode niet veel bijzonders gehad, een kabelboom links om de ramen op/dicht voor en achter te bedienen is defect geraakt, Verder afgelopen maanden geen gekke dingen en toch veel kilometers mee gereden.
Trip naar Italie 2x, trip naar duitsland, trip naar Denemarken allemaal zonder morren. Nog een paar jaar en dan mag hij met pension maar de 400K moet nog te halen zijn denk/hoop ik!
Keep going
- 330.000 km
We zijn weer een wintersport, minitrip frankrijk en zomervakantie naar Slovenie verder en de paprika-car blijft zijn kilometers draaien.
heb hem nog steeds in onderhoud bij Melse in Vlissingen en draai daar alle beurten die aangegeven worden. Geen issues of rare zaken gehad. De stoelen zijn weer schoon maar nog steeds wat slap (dat gaat niet meer over ben ik bang).
Weer paar trips naar Italie in de winter (dolomieten) frankrijk en slovenie gedaan waar de bus weer uitstekend reed. De airco deed zjin werk in de zomer heel goed. De verwarming in de winter ook.
Als het zo blijft doorgaan kan hij zomaar nog eens een jaar of 2 in mijn bezit blijven en richting 400.000 rijden. Geen noodzaak om te vervangen voor nu.
Kosten, geen grote of afwijkende zaken (banden, beurten etc) die ik niet verwacht had.
Keep driving :)
Goodbye
- 352.000 km
De dag die je wist dat komen ging :-)
De Alhambra was moe, na 13 jaar en 352K kilometers was de Alhambra toe aan een rustig bestaan in (waarschijnlijk) een warm land als people of geiten carrier :-).
Ik had geen zin meer in investeren in de auto (tot 2018 bijna 100% gedaan), schokdempers leken vervangen te moeten worden, winterbanden waren aan vervanging toe, mogelijk wat roest bij de dorpels (potentieel afkeur volgend jaar), een gordel was teveel beschadigd om door de APK te komen, kabelboom beschadigd (centrale deur/electrische raam achter gedoe) en wat kleine zaken. Genoeg voor een 1500 euro gedoe in 2019.
Dat gaat in de nieuw aangeschafte Volkswagen Sharen 2012 diesel highline (andere review volgt). Waar we weer avonturen mee gaan beleven.
Met toch een beetje pijn in het hart afscheid genomen van de rode avonturenbus (zoals de kinderen het noemen). 6 jaar behoorlijk betrouwbaar mee rondgereden door Spanje, frankrijk, italie, slovenie, ierland, engeland, oostenrijk, duitsland, denemarken. Altijd een feest geweest aan ruimte, rust en gevoel van vrijheid! Niet de mooiste, maar wel een hele handige.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.