Seat Alhambra 1.9 TDi 130pk Sport (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 1.9 TDi 130pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 123.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat een geweldige auto! Na een aantal jaren in een Leon te hebben gereden waren we op zoek naar een grotere auto wegens (verdere) gezins uitbreiding. Omdat we ongeveer 25000km per jaar rijden en in het bezit zijn van een flinke caravan (1400 kg) ging onze voorkeur uit naar een Alhambra diesel met redelijk veel opties en niet al te veel kilometers, deze vonden we na enige tijd op internet bij een dealer in Utrecht. De auto is o.a. voorzien van navigatie, parkeersensoren, xenon verlichting, stoelverwarming, donkere achterramen, bleutooth carkit en stuurbediening van radio en cruise control. Na 6500 kilometer in deze auto te hebben gereden zijn we nog steeds erg enthousiast, het verbruik (1 op 14) valt erg mee gezien ons pittig rijgedrag ook de topsnelheid (ongeveer 195 km/uur) is flink voor zo’n bak. Het rijgeluid is ook acceptabel en de 6 bak wordt als erg prettig ervaren. De parkeer sensoren zijn echter geen overbodige luxe.
10-06-2007
Eind mei met de caravan naar zuid-frankrijk geweest, dit rijd echt geweldig met deze wagen. Het verbruik 1 op 8,5 met cruise control op 110 km/uur in zijn 6 is vergeleken met onze vorige auto een Leon met 140 pk (chiptuning) tdi welke 1 op 11 reed, iets royaler maarja de auto is natuurlijk wel wat zwaarder en de ruimte is geweldig. Nog steeds zeer positief!
25-07-2007
Oei oei, afgelopen week bij het poetsen van de auto ondekt dat de voorbanden helemaal schuin afslijten, het ijzer komt er zelfs doorheen! Bij garage in de buurt geweest en meteen nieuwe voorbanden gemonteerd mocht van de garage geen meter meer rijden met deze banden, ben met de oude banden vandaag naar de dealer geweest (de auto moest toevallig vandaag voor een kleine beurt) De auto is opnieuw uitgelijnd verder werd mij nog even meegedeeld dat alle remblokken helemaal versleten waren en vervangen moesten worden, gevraagd hoe dit zit met de garantie want en 2 nieuwe voorbanden en 4 nieuwe remblokken binnen 15.000 km. vind ik wel erg snel en ik heb overigens ook nog 1 jaar garantie. De verkoper was met vakantie dus men kon hierop nog geen antwoord geven wel werd mij verteld dat het hier om slijtage gevoelige onderdelen gaat. De parkeersensoren gaven overigens ook een storing dit viel in iedergeval wel onder de garantie. De garage gaf mij een flinke rekening mee waar ik het niet mee eens was, we hadden immers een jaar garantie en om dan met een half jaar al € 1000,- aan kosten te krijgen wordt je niet vrolijk. Na een gesprek met de directeur van de garage kregen we € 300,- korting maar gezien hun opstelling kom ik hier nooit weer! (we zijn ook mveel meer service gewend bij onze dealer in de buurt(Sneek))
01-05-2008
Op heenreis van vakantie naar Italie verliest de auto net voor de Brennerpas enorm veel vermogen en kunnen we niet verder met de caravan. Goed geholpen door Seat (mobieliteitsgarantie) Er bleek een slangetje richting turbo te zijn gesmolten.
23-05-2008
Bij het wegreiden thuis geeft de auto een doffe knal en een hoop rook in de achteruitkijk spiegel, ik vrees het ergste. Het bleek dat de slang naar de intercooler was losgeschoten. Viel mee gelukkig.
20-07-2008
Auto wil niet meer in de versnelling! Daar sta je dan in Kroatie! Gelukkig lukt het op het laatst. contact met dealer in nederland, wordt geadviseerd bij herhaling naar een dealer daar in de buurt te gaan. Tijdens vakantie echter geen storing meer gehad. Thuis echter wel totdat het helemaal niet meer ging. Bleek het vliegwiel en de drukcilinder van versnellingsbak stuk te zijn, tevens koppelingsplaten vervangen. Oja de tussendemper van uitlaat ook lek.
02-02-2009
Auto wil niet op temperatuur komen, waarschijnlijk thermostaat.
03-02-2009
Niet dus! Lekke koppakking, Lekkende egr klep, brandstoflekkage bij brandstofpomp, versleten multiriem enz. Ben niet blij meer.
Na overleg hebben we besloten om de auto maar weer goed te laten opknappen en wordt uit voorzorg ook meteen de waterpomp vervangen, we zijn nu toch bezig. Hoop alleen dat de kop zelf nog goed is anders moet deze ook nog gereviseerd worden!
Dit alles houd in dat we in een jaar tijd ongeveer € 5000,- kwijt zijn aan onderhoud (bij grote beurt ook nog distributieriem vervangen) Ik vind dit persoonlijk veel te gek voor een auto van goed 5 jaar oud waar door ons best redelijk netjes mee wordt omgesprongen en ben dan ook een beetje afgeknapt op het VAG concern.
PROBLEMEN
Sproeier achterruitenwisser stuk. (garantie)
Lekke achterband en stuk gereden. (pech)
Kapot rechterachterlicht. (zelf vervangen)
Schuin afgesleten voorbanden
Totaal versleten remblokken
Defecte parkeersensoren (garantie)
Vliegwiel / drukcilinder stuk
Distributieriem vervangen (Gr. beurt)
Slang turbo stuk
Slang intercooler los geschoten en stuk
Thermostaat vervangen
Lekke koppakking
Lekkende egr klep
Lekke brandstofpomp
Nieuwe waterpomp (uit voorzorg, motor lag toch open)
Wederom kapotte turboslang
Turboslang los (niet goed aangesloten bij reparatie)
Kapotte regelaar parkeersensoren
Nieuwe remschijven/blokken 4x
Raammechanisme defect rechtervoorportier
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.