Seat Alhambra 1.9 TDi 115pk Signo (2001)

autoreview

Seat Alhambra 1.9 TDi 115pk Signo (2001)

Signalement

UitvoeringAlhambra 1.9 TDi 115pk Signo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst184.000 km
Lezerswaardering: -35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 184.000 km

Als je ruimte zoekt, dan is dit een superauto. Zeker in Signo uitvoering met de nodige extras (ECC,
PDC voor en achter, 10 speakers, etc.) is dit heerlijk voor een gezin: ruim en luxe. Kinderen
hebben allemaal hun eigen plek en zitten elkaar niet dwars. Door de hoge zit kunnen ze ook
lekker naar buiten kijken. Qua ruimte wil ik niets anders meer.

De aandrijflijn (motor + 6 versnellingsbak) is prima, 6-bak is erg prettig. De TDI is erg krachtig
(dat is dan wel weer fijn) maar relatief rumoerig. Een Peugeot HDI is minder krachtig maar veel
prettiger in de omgang (rustiger, koppeling grijpt veel relaxter aan, minder giftig).

Auto is wel zuinig, ik haal geregeld 5,7 ltr op 100 km, wel eerlijk bij vermelden dat dit op langere
stukken 80km wegen is.

Update zonwering
Natuurlijk heeft deze Alhambra climate control, maar je merkt erg goed dat de auto een zeer groot
glasoppervlak heeft, ofwel: bij een beetje zon heb je de airco echt nodig en bij warm weer is de
aircocapaciteit krap voldoende. Daarom op zoek gegaan naar verbetermogelijkheden.

De mogelijkheden:
Seat dealer: niets te krijgen als originele accesoires. Glastinting / folie wordt niet door dealer
verzorgd, je wordt doorverwezen naar reclamebeletterings bedrijven e.d. Seat dealer geeft aan dat
dit krasgevoelig is en dat zij hier niet achter kunnen staan (lees: garantie kunnen geven). Tinting is
overigens duur, je bent minimaal 400 a 500 euro kwijt.

Halfords e.d.: door de maat van de ruiten is hier helemaal niets te krijgen. En nijntje op de zijruit
vind ik ook niet echt boeiend....

Volkswagendealer: jawel, die heeft originele rolgordijnen voor de achterportieren. Zijn bedoeld voor
een VW Sharan, maar is gelijk aan de Seat. Dit zijn Rolgordijnen op maat die op de portierrand
worden geschroefd en met haakjes aan de bovenrand zitten, dus geen zuignap gedoe. Is wel
relatief duur (85 euro voor 2), maar wel mooi en origineel. Bij de VW dealer is dit te bestellen
onder nummer 7M0064362, in Duitsland zijn deze al niet meer te krijgen, in Nederland zijn er nog
een twintig op voorraad.

Update Augustus 2008
Heerlijke auto om vol bepakt en bezakt met zijn 5\'en op vakantie te gaan. Inpakken is meer een
kwestie van klep open en gooi het maar in, zo groot is de auto. De auto lijkt overigens alleen maar
lekkerder te lopen als je er flink wat gewicht in hebt. Door Duitsland uren achter elkaar gereden
met geregeld stukken tussen de 160 en 180 km/p.u. op teller. Dat rijdt heerlijk vlot en relaxed.

PROBLEMEN

  • 184.000 km

Auto was door Seat dealer slecht afgeleverd:

- rechter passagiersraam motor kapot (dealergarantie)
- koplamp hoogte verstelmotoren kapot (dealergarantie)
- electrisch inklapbaar spiegelhuis rechts kapot (dealergarantie)
- wiellager links voor kapot (dealergarantie)
- achterruitenwisser sproeier kaduuk (dealergarantie)
- verbruikt wel 1 liter dure olie op de 8 a 10000 km (schijnt heel normaal te zijn)
- achterklep zit iets scheef en tikt tegen de carrosserie aan, dealer kan het niet goed krijgen (garantie)

Update Juni 2007
De auto bleek door een officiele Seat dealer ook nog afgeleverd te zijn met een vrijwel doorgerotte uitlaat en een distributieriem die 90% op was. Na complete vervanging van de uitlaat en het toevoegen van een roetfilter loopt de auto stukken beter en rustiger. Roetfilter merk je niets van, auto loopt net zo snel en zuinig.

De distributieriem heb ik bij een universele dealer laten vervangen met officiele VW onderdelen. Dit scheelde me ongeveer 200 euro met de Seat dealer.

Achterruitenspoeier weer kapot, klep weer tegen de carrosserie aan. Wordt weer een gangetje naar de dealer...


Update Augustus 2007
De auto APK laten keuren bij een andere Seat dealer. Hier bleek dat de stuurkogels links en rechts te veel speling vertoonden. Dit is normale slijtage maar wel weer een reparatie van zo’n 350 euro.
Gelukkig heeft de dealer dit wel netjes onder garantie opgelost. Auto rijdt weer beter, is ook weer opnieuw uitgelijnd.

Ook een kabelbreuk voor speaker, achterklep en ruitensproeier zijn nu weer onder garantie opgelost. Helaas is het jaar occasiongarantie nu over.

Update September 2007
Ineens gingen de ruitenwissers langzamer en langzamer, tot ze helemaal niets meer deden. Met regenachtig weer is dat levensgevaarlijk. Bij de Seat dealer langs die het probleem meteen herkende als een typisch VW probleem: corrosie in het stangenstelsel van de ruitenwissers. Voorstel was om de boel compleet te vervangen, kosten zo’n 300 euro. Uiteindelijk heeft de dealer de boel losgehaald, schoongemaakt, gesmeerd en weer in elkaar gezet. Kosten 120 euro.

Update Mei 2008 (184000 km)
De voorbanden bleken erg sterk - scheef - afgesleten door de versleten stuurkogels. Op zoek naar nieuwe banden via de normale bandenhandel. Uiteindelijk Vredestein Sportrac 3 besteld via autobandenmarkt.nl. Scheelde echt fors en netjes gemonteerd. Na een paar honderd kilometer rijden is de Alhambra stuk beter gaan sturen, banden zijn ook rustiger in vergelijking met de Uniroyal Ralley 550 XL die er eerst op zaten.


Update Juni 2008
Auto weer de normale jaarlijkse beurt laten geven. Ook de APK was geen enkel probleem. Geen problemen gevonden en voor weinig weer klaar. Uit voorzorg wel de airco opnieuw laten vullen zo vlak voor de vakantie. Verschil is goed merkbaar en koelt goed. Eigenlijk is het een prima auto met weinig problemen. De problemen die er waren hadden eigenlijk het meeste te maken met een ’slechte beurt’ van en door de Seat dealer.

De Vredestein banden liggen voorop, na paar duizend kilometer nog steeds zeer enthousiast. Duidelijk prettiger met sturen, ook op hogere snelheid.

Verder weigert er een achterraampje af en toe dienst, zal wel een losse connector oid zijn. Is eigenlijk het enige probleempje dat nu speelt. Aangezien er nog 5(!) ramen open kunnen en ik toch altijd met airco rijdt, is dit een onbeduidend probleem. Kilometrage is sterk teruggelopen door komst leaseauto, en is nu eigenlijk alleen stadsverkeer. Auto loopt en voldoet prima en er hebben zich verder geen problemen voorgedaan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.