Seat Alhambra 1.4 TSI Ecomotive Reference (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 1.4 TSI Ecomotive Reference |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Seat Alhambra 1.4 TSI Style Advanced
- 8.000 km
Sinds 3 januari 2012 in het bezit van mijn nieuwe lease auto: Seat Alhambra 1.4 TSI.
Het is een Style Advanced uitvoering met glazen open dak, nav, 17 inch velgen, winterpakket, chromen omlijsting en reling.
Hiervoor had ik een Ford Smax maar deze auto is nog effe een maatje groter. Wat een ontzettende ruimte! De kofferbak is echt mega en omdat ik de 5 persoonsuitvoering heb is hij nog groter. Bovendien zit er onder de kofferbakruimte nog een groot vak voor allerlei spullen. Tevens kan je ook in weer een ander vak, dat dicht tegen de achterstoelen is geplaatst, de rolhoes plaatsen. Goed over nagedacht.
De auto rijdt erg soepel en biedt meer rijcomfort dan de Smax. Hij is gewoon wat lekkerder geveerd. De Smax was harder (kwam misschien ook wel door de 18 inch velgen).
Het start stop systeem ging al werken na 200 km. Je merkt nauwelijk dat de motor uitgaat en ook nauwelijks dat de motor weer aanspringt als je de koppeling intrapt. Echt geen enkele vertraging. Knap gedaan van de technici. Kan me nauwelijks voorstellen dat ik de neiging ga krijgen om het systeem uit te schakelen omdat je er totaal geen last van hebt. Sterker het is wel lekker rustig.
Geluidsniveau is erg laag en ook hier weer rustiger als de Smax. De 1.4 tsi motor heeft veel pit en het is verbazingwekkend dat dit maar een 1.4 motor is.
Gimmicks heeft de auto zat: het prachtige glazen dak, een inparkeersysteem en een mooie navi.
Het dak heb ik rijdend nog niet open gehad vanwege het slechte weer dus daar kan ik nog niks zinnigs over zeggen. Wel dat het veel licht oplevert.
Het inparkeersysteem werkt erg goed maar beschouw ik als gimmick. Ik doe het sneller zonder.
Het navisysteem heeft vele mogelijkheden en werkt tot nu toe goed. Nog niet echt een route gehad dus nog niet getest of hij met onlogische aanwijzingen komt.
Wat ik wel gek vond was dat de auto werd afgeleverd met de boordcomputer in het Engels. U kunt kiezen uit Engels of Duits zei de verkoper.
Omdat je de nodige dingen kan instellen ben ik echter thuis aan het afstellen geweest en door de diverse schermen gescrolled. Bleek de taal dus gewoon wel in het Nederlands in te stellen te zijn. Zal dus wel een update zijn geweest want voorheen konden de Vag modellen dit niet.
Volgend verslag volgt na meerdere km.
UPDATE 8000 km
Inmiddels een behoorlijk aantal km met de auto gemaakt. Dit is echt mijn beste auto tot nu toe. Wat rijdt de auto fantastisch!
De motor is enorm soepel. Pakt prima op en de turbo doet goed zijn werk. Het start stop system doet vrijwel ongemerkt zijn werk. Schakelt weer razendsnel in nadat je de koppeling intrapt en je merkt er vrijwel niets van. Het gebruik is als volgt: op vakantierit van 2200 km (waarvan 2100 lm snelweg) kwam er een verbruik uit van 12km per liter. Waarbij er vele stukken gereden zijn met snelheden van 140-170 km.
Een gemiddeld stukje rijden hier in NL met stukje stad en snelweg is ongeveer 11,5 km per liter.
Veercomfort is echt goed. Inmiddels de 16 inch winterbanden vervangen door de 17 inch alu zomerbanden maar ook dan is het veergedrag fantastisch.
De schuifdeuren zijn in de praktijk ontzettend handig. In de smalle parkeerplekjes kan je de schuifdeuren altijd nog makkelijk openen en kan dan met groot gemak een colbert, jas of tas eruit halen zonder in een rare bocht met je lichaam te geraken doordat je geen normale deur hebt.
Het open dak heb ik de laatste dagen met het mooie weer eindelijk ook gebruikt. Dicht is het al lekker omdat het glazen dak veel licht in de auto geeft maar open is het toch nog effe lichter doordat het glas getint is. Mijn ervaring is dat je tot 80 km per uur zonder geluidoverlast open kan rijden. Op 100 km op snelweg is het nog prima te doen om open te rijden maar dan hoor je wel rijwind. Echter met de goede stereo kan je die rijwind makkelijk overstemmen.
Tot nu toe nog geen storingen of rare dingen meegemaakt waardoor ik naar de garage moest.
Tot nu toe zeer tevreden en het verbaast me dat er niet veel meer van deze auto's rijden. Hij valt niet in de 20% klasse en dan haken de zuinige nederlanders af, klaarblijkelijk. Maar deze auto rijdt zo lekker, is ontzettend ruim en heeft zoveel gemak (hoog zitten) dat het mij de extra bijtelling waard is!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.