Seat 1.2 TSI Ecomotive Copa Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Ecomotive COPA Busin |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 78.000 km |
Auto in ontvangst genomen
- 36.000 km
Vandaag m'n "nieuwe" auto in ontvangst mogen nemen en afscheid genomen van de Touran.
De Seat kwam terug bij mijn werkgever in de poule doordat een collega de firma vroegtijdig verliet.
Aangezien de Seat een veel gunstiger bijtelling heeft dan de Touran heb ik mij hard gemaakt om de auto's te kunnen wisselen.
De Touran koste ca. 32.000 euro en had 25% bijtelling. Daarentegen kost de Altea ca. 22.000 euro met 20% bijtelling. Dit betekend een voordeel van zo'n 130 euro (netto) per maand. Lijkt me een makkelijke keuze.....
Veel rijervaringen kan ik nu nog niet toevoegen, maar zal deze regelmatig toevoegen.
Eerste ervaringen
- 37.250 km
Ondertussen de eerste 1000 km er zelf opgereden (in een kleine week tijd).
De auto valt me over het algemeen niet tegen.
Hij biedt voldoende ruimte en stuurt net iets strakker dan de Touran. Hierbij wordt hij niet oncomfortabel.
Motorisch had ik hogere verwachtingen van deze milieuvriendelijke motor.
Maar de 1.2 TSI lust hem nog wel aardig.
Bij snelwegritten met een maximumsnelheid van zo'n 125 km/uur kom het verbruik toch niet verder dan 1:14,5. Kom je boven de 130 loopt het verbruik zelf onder de 1:11 .....
Wil je zuinig gaan rijden zul je onder de 110 km/uur moeten blijven en strak op de cruisecontrol rijden. Dan zit een verbruik van tegen de 1:17 wel in.
Ook is het beperkte vermogen wennen met inhaalakties. Tot een 100 km/uur voelt de auto nog wel pittig aan, maar daarboven houdt het snel op en moet je veel schakelen om de gang erin te houden.
Met een 1.2 TSI is dit formaat auto in mijn optiek aardig ondergemotoriseerd en daarom overweeg ik serieus ook om het te chippen.
- 45.500 km
Ondertussen al bijna weer 10.000 km gereden met deze auto.
Zojuist terug van vakantie naar het zuiden van Frankrijk. Hierbij een boot achter de auto gehangen, waarbij duidelijk werd dat (met de 1.2 TSI) dit absoluut geen trekauto is.
Geregeld moest er worden teruggeschakeld naar de 4e versnelling (zelfs soms naar de 3). Dit terwijl het gewicht van de boot op trailer onder de 600 kg blijft.....
Het verbruik was tijdens de vakantierit van 1350 km 1:8,5 km.
Het verbruik valtme over het algemeen vies tegen. Met veel pijn en moeite haal ik een verbruik van richting de 1:13. Het opgegeven fabrieksopgave komt nooit in de buurt.
Niet raar dat deze auto nieuw niet meer in de 20% valt met deze motor.
Qua comfort en dergelijke geen wanklank ten aanzien van de auto. Bevalt verder goed.
Still going strong
- 68.000 km
Het is bijna saai te noemen, maar er zijn geen bijzonderheden te melden.
Auto doet het goed en probleemloos.
Tot ziens.
- 78.000 km
Door wisseling van werkgever is er alweer een einde gekomen aan de samenwerking met de Seat.
In totaliteit heeft de Seat me aangenaam verrast. Het model is natuurlijk al gedateerd en het interieur is vooral "plastic-fantastisch". Maar de auto rijd lekker en de 1.2 TSI doet zijn werk goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.