Saab 9000 CSE 2.3 LPT (1996)

autoreview

Saab 9000 CSE 2.3 LPT (1996)

Signalement

Uitvoering9000 CSE 2.3 LPT
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf209.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De eerste en algemene indruk van deze Saab: het is vooral een reisauto. Hij is, als er om wordt gevraagd, zeer snel, maar vooral heel comfortabel. De auto geeft hierdoor vooral veel rust: een beetje gas is voldoende om het andere verkeer voor te blijven en dat gebeurt zonder kabaal en met alle comfort.

De auto biedt veel ruimte voor- en achterin, op prima stoelen. Alleen het stuur zou misschien nog iets hoger mogen voor lange mensen. Lange reizen zijn geen probleem, integendeel. Daarnaast heeft de auto nog een giga-kofferbak. Een kampeeruitrusting past er prima in. Deze Saab betreft een CSE-uitvoering. Dat betekent luxe, inclusief lederen bekleding, lederen stuur, ramen en spiegels elektrisch, automatische airco, cruise control etc. De auto is uitgerust met de originele in het dashboard ingebouwde Saab-radio-cassette en CD-speler. De Saab biedt de veiligheidsvoorzieningen van een auto uit 1996: twee airbags, ABS, verder vooral passieve veiligheid. Alleen traction control ontbreekt helaas. Op nat wegdek moet je soms wat voorzichtig zijn met het gaspedaal - ook als de winterbanden er onder liggen.

De auto is verder vrij stil. Bij 120km/u draait de motor 2800 toeren en hoor je eigenlijk alleen wat wind. De originele Saab-radio- en CD-installatie (vrij zeldzaam, ingebouwd in dashboard) overstemt dat met gemak. Harder dan 120km/u gaat wel erg makkelijk; maar goed dus dat er cruise control op zit. Het voordeel van zoveel pk’s is, zoals ik in de inleiding al meldde, dat je in alle rust met het verkeer mee kunt rijden. Kortom, de luxe om nooit volgas te hoeven geven. Doe je dat wel, op de Duitse Autobahn, dan rijd je snel boven de 200km/u. Boven de 140km/u neemt het windgeluid wel sterk toe. Hieraan merk je vooral dat het concept van de Saab 9000 al wat ouder is. Wel maakt de auto op hoge snelheden een stabiele indruk. De wegligging is goed, alhoewel niet merkbaar veel beter dan die van mijn vorige auto, een klassieke 900. Nu lag die auto dan ook als een blok op de weg. De 9000 neemt wel met wat meer plezier bochten dan de oude 900, die daar gewoonweg een hekel aan had en liever altijd rechtuit ging. Een echte bochtenridder is de 9000 echter ook niet. Overigens rijd ik ’s winters op winterbanden.

De auto is, gezien het aantal van 170 pk’s en de automaat, relatief zuinig. Met veel (Nederlandse) snelwegkilometers van rond de 120km/u is een verbruik van gemiddeld 1 op 10 makkelijk te halen (alleen snelweg 1 op 11 a 11,5). 120km/u is ongeveer 2800tpm. Als het sneller gaat of als er veel stadskilometers worden gereden, neemt het verbruik echter snel toe (richting 1 op 8,5). Na de laatste zomervakantie naar Griekenland met veel snelle snelwegkilometers in Duitsland en Italië en vooral bergwegen in Griekenland, gaf de verbruiksmeter 1 op 10,4 aan.

Hoewel persoonlijk, vind ik de 9000 een mooie auto: chique, maar niet protserig. Hoewel deze Saab veel minder een ’echte’ Saab is dan mijn vorige, heb ik geen spijt van de keuze. Het ’Saab-gevoel’ is weliswaar minder, maar het overweldigende comfort vergoedt veel.

PROBLEMEN

Tot nu toe weinig, zeker gezien de kilometerstand. Een remklauw was vastgelopen en moest vervangen worden (254.000km). De carterventilatie is toen ook hersteld. Een gedeelte van de uitlaat is vervangen (257.000km). De airco koelde slechts kort; een relais vervangen (264.000km).
Verder slechts een lampje vervangen her en der. Veel ruitensproeiervloeistof in winterse tijden; ik heb de indruk dat de wissertjes op de koplampen nogal wat gebruiken. Maar goed, dat zijn de kosten niet.
Volgend jaar zal een duurder jaar zijn: zowel de zomer- als de winterbanden zijn dan aan vervanging toe, alsmede de remschijven. Dat is echter regulier onderhoud en dat kan de auto niet kwalijk worden genomen.

UPDATE MEI 2007: Het laatste punt is dan ook de reden geweest de auto in te ruilen (april 2007) met een kilometerstand van 282.000km. Naast de nieuwe zomer- en winterbanden en de nieuwe remschijven zou er tevens een grote beurt aankomen en zat er ergens een olielekkage. We hebben, kortom, zo’n 73.000km in ruim 2,5 jaar met weinig kosten gereden, maar deze grotere kosten wilden we voor zijn. De 500.000km (zie reactie hieronder) halen we dus niet meer... Dat is jammer, want de auto rijdt verder nog uitstekend: de afgelopen maanden een aantal snelle ritten naar Zwitserland in alle comfort. De opvolger is een Saab 9-3 2.0 HPT uit 2000 met 205.000km; een review zal ik plaatsen, zodra ik wat meer ervaringen heb met deze auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.