Saab 9000 CSE 2.3 LPT (1994)

autoreview

Saab 9000 CS

Signalement

Uitvoering9000 CSE 2.3 LPT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf1994
KM-stand laatst592.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de auto door de Saab garage in het eerste jaar laten tunen, waardoor > 200 pk en een gigantisch koppel.
In bijna 350.000 km. pas een keer een reparatie gehad: vervanging koppelingscylinder.


In 1 woord een fantastische auto: sturen, veren, dempen, bochtenwerk. Zeer rustig in Nederland, laag brandstofgebruik.
Bloedsnel in Duitsland. Safe.

Ik rij nu al zo’n 200.000 km. met een gemiddeld kostenniveau van ongeveer 0,03 Euro per km. bij de officiele Saab dealer. (excl. bandenslijtage)
Ik heb inmiddels de onderhoudsinterval verhoogd van 20.000 km. tot 30.000 km. Is de dealer het volledig mee eens (ik ben een veelrijder).
Nog nooit een druppel olie bij hoeven te vullen. Bij de service beurt staat het oliepeil nog op bijna maximaal. De kleur van de olie is dan lichtbruin: zelfs na 30.000 km (ipv de voorgeschreven 20.000 km) een geweldige viscositeit.

De bekleding laat bijna niet zien dat er al bijna 350.000 km mee is gereden. Ook niet de chauffeursstoel.

Een geweldige rijdersauto. Kan ik aan iedereen aanraden.
Ik rij er zeker mee door tot 500.000 km. Het doorrijden en verhogen van kilometrage wordt op het laatst een sport.

Ik rij al 20 jaar Saab. Altijd probleemloos. maar nog nooit zo goedkoop als meet deze 9000.

Ook mijn vorige 9000 had ik (zwaar) laten tunen door de dealer. De motor kon dat wel aan, maar de koppeling was te licht voor al dat geweld: 3 x moeten vervangen. Dat probleem doet zich echter niet voor bij mijn huidige 9000.

Een aanrader als je ten minste de historie kent en weet dat de vorige eigenaar(s) de motor niet op de staart trappen bij koude motor.

PROBLEMEN

Bij 100.000 de koppelingscylinder vervangen
Bij 450.000 aandrijfas van de snelheidsmeter in de bak vervangen
Bij 563.000 de DI unit vervangen
Gemiddelde onkosten 1,5 tot 2 eurocent per km.
Bij 592.000 de oliekoeler vervangen

Getting Stronger

  • 568.000 km

Het is al weer ruim 5 jaar geleden dat ik mijn eerste review over mijn 9000 Lpt instuurde. Inmiddels heb ik ruim 220.000 km. toegevoegd aan mijn toch al respectabele kilometrage zodat ik nu tegen de 600.000 begin te kruipen. En ik ben nog steeds meer dan tevreden over mijn Saab.
De afgelopen 5 jaar heb ik gemiddeld ruim 40.000 km. jaarlijks afgelegd. Mijn km. kosten daalden tot nog geen 1 ½ cent (je leest het goed) per km.

Bij km. stand 450.000 kreeg ik een klein probleem met de aandrijving van de snelheids tacho: het tandwieltje aan de bak bleek defect. Na reparatie aan de buitenzijde van de bak bleek dit niet afdoend: na 250 km. hield de snelheidsmeter er weer mee op. De enige remedie was de bak te demonteren om aan de binnenzijde een nieuw tandwieltje te kunnen monteren. Gezien de leeftijd / kilometrage adviseerde de garage een ruilbak te monteren: kosten € 3.500. Inmiddels heb ik al weer 120.000 met deze nieuwe bak gereden, waardoor de kosten per km. wel weer meevallen, maar toch: jammer van deze uitzonderlijke maar kostbare reparatie.

5.000 km. geleden hield de motor er mee op: de digitale ontstekingsunit had de geest gegeven. De Wegenwacht waarschuwde mij voor zeer hoge materiaalkosten, zo’n € 800 schatte hij in. Nieuw is dit onderdeel inmiddels tot zo’n € 350 gedaald. De garage had echter nog een goed 2e hands exemplaar, waardoor de kosten (incl. montage) beperkt bleven tot € 50 voor een zo goed als nieuwe digitale ontsteking.

Los van de ruilbak blijven de onderhoudskosten beperkt tot beneden de 1 ½ cent per km.

Om trots op te zijn: de volgende onderdelen zijn nog nooit vervangen, nog nooit kapot gegaan: dynamo, startmotor, de schokbrekers, de brandstofpomp, de koppeling. De auto gebruikt nauwelijks olie. Nog steeds geen roest aan de auto, de eerste lak ziet er nog goed uit, de bekleding laat geen sporen van slijtage zien, het geluid in de auto met de oorspronkelijke speakers is prachtig. Weinig rijgeluiden / motorlawaai in de auto.
Het zal duidelijk zijn, dat ik met de maand trotser wordt op deze auto. Als je dan bedenkt, dat ik de motor direct na aanschaf als 1e eigenaar heb laten tunen tot dik boven de 200 pk., dan geeft het toch wel aan wat voor een fantastische auto’s / motoren door Saab geproduceerd zijn.

Sterker: 4 jaar geleden heeft mijn vrouw een identieke 2e hands Saab 9000 CSE uit 1994 aangeschaft. Deze had toen al 340.000 km. op de klok en was dus net ingereden. Dit is dan wel een 9000 met een turboloze 2.3 liter motor. Het grote verschil is, dat mijn 9000 Lpt stoffen bekleding heeft en de 9000 van mijn vrouw lederen bekleding. Mijn voorkeur gaat uit naar stof: je zit lekkerder in de bochten, in de winter geen last van koud leer, belangrijker: in de zomer geen last van heet leer.
Ook met deze Saab hebben wij nauwelijks trammelant gehad, nadat wij inmiddels bijna 60.000 km. er mee gereden hebben en de km. stand nu dus bijna op 400.000 staat: alleen het ventilatiesysteem moest eerder dit jaar vervangen worden.

Als het mij gegeven is om nog eens 5 jaar met deze auto te rijden zal ik de review weer aanpassen / updaten.

Eindelijk: een probleempje

  • 592.000 km

Ongeveer een jaar na mijn vorige ervaring heb ik een Saab 9.5 Station Vector "fully loaded" aangeschaft: ik ging nog meer km's per jaar rijden en dan blijft diesel een stuk voordeliger.
Mijn oude 9000 is in onze garage gestald: ik heb alleen de accu polen losgemaakt. Eind vorig jaar hebben wij de 9000 van mijn vrouw bij de km stand 420.000 naar het Saab kerkhof gebracht. Van de 9000 Lpt de accupolen weer aangesloten. Nog niet eens de acculader er op! Na een stilstand van 1 1/2 jaar en een km stand van 588.00: starten = lopen!!!
Vorige maand zag ik wat olie op de garagevloer: bij contrôle bleek de oliekoeler kapot. Inmiddels vervangen.
Als ik nu zélf met de 9000 rij zit ik toch altijd met een smile van portier tot portier achter het stuur: wat een heerlijke rij - auto blijft het toch. Nauwelijks rijgeluid, de motor houdt zich keurig op de achtergrond. en, wat een koppel, wat een vermogen.
Negatief puntje: het eerste roest - plekje laat zich zien bij de omlijsting van de voorruit. Maar mag het, na 18 jaar en 592.000 km??
De review wordt vervolgd na het overschrijden van de 600.000 km.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.