Saab 9000 CSE 2.0i (1993)

autoreview

Saab 9000 CSE 2.0i (1993)

Signalement

Uitvoering9000 CSE 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf362.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Saab 9000 CSE 2.0i (1993/LPG)
Eindelijk was het dan zover, vlak na de kerst in 2005, ik mocht mijn Saab gaan ophalen. Elke dag rijd ik naar Amsterdam vanuit Utrecht en heb daarnaast ook nog veel afspraken in Rotterdam/Den Haag. Gemiddeld maak ik 40.000 km per jaar. Daarom dus een comfortabele auto op gas. Ondanks dat mij herhaaldelijk was verteld dat er vaak wel wat mis is met de 9000 wilde ik er toch in rijden. Ik had daarvoor al een paar maanden lopen zoeken naar een betaalbare (€ 1500,-) 9000 bij een betrouwbare garage. Uiteindelijk vondt ik ’m bij IJdorff in Achterveld. Goeie garage die altijd netjes service bied.

Ik heb ’m dus nog niet zo lang maar al wel 8000 km mee gereden. De vormgeving van de auto vindt ik ronduit mooi. Van binnen zie je dat de auto al enigsinds verouderd, maar aan de buitenzijde is de 9000 nog net zo straks als 12 jaar terug. Hij is blauw van kleur en heeft mooie lichtmetalen velgen.

De rijeigenschappen zijn vrij behoorlijk. De twee liter krachtbron heeft voldoende vermogen om de 1400 kg wegen saab goed met het verkeer mee te laten komen. Voor het echte scheurwerk moet je een 2.3 liter hebben. Het kortere werk is niet echt aan deze logge bak besteed, maar voor langere reizen is het prettig toeven.

De stoelverwarming is erg prettig, net als de electrische ramen en deurvergrendeling. De stuurbekrachtiging is redelijk communicatief. De wegligging is prima, alleen in scherpe bochten wil de 9000 nog wel eens gaan duiken over de velg heen. Het is zoals gezegd geen snelheidsduivel, maar een goede reispartner.

Dit is ondanks de kilometerstand mijn fijnste auto tot nu toe (mijn 8ste auto). Daarnaast valt het verbruik voor zo’n zware auto erg mee. Hij verbruikt gemiddeld zo’n 11,5 liter op 100 km, dus 1:8,5 liter. Voor een ouderwetse gasinstallatie is dit een prima score, je betaalt echter wel € 300,- per kwartaal wegenbelasting.

(TOEVOEGING)
Inmiddels geeft de km-teller al 377.780 km aan. Ik heb dus inmiddels dik 15.000 km gereden met mijn Saab. Het is ongelooflijk hoe stevig en vast deze auto nog aanvoelt na 13 jaar. Ik heb onlangs wel het een en ander aan de auto moeten laten doen. Vooral zaken die vallen onder regulier onderhoud, maar ook wat ouder doms verschijnselen. Een redelijk dure grap. Het een en ander staat hieronder bij de problemen beschreven.

Daarnaast heb ik inmiddels mijn Saab ook een beetje beschaafd ’gepimped’ door er witte knipperlichten en blinkertjes op te zetten. Tevens heb ik een orginele Saab middenarmsteun en een ’nieuwe’ voorstoel erin laten zetten.

(Ten slotte)
Inmiddels heb ik de Saab, wegens een leaseauto, aan een kennis verkocht die er nu meer dan gelukkig mee is. Uiteindelijk in 10 maanden 30.000 km gereden met een auto waar nu bijna 400.000 km op staat. Wat een super wagen! En nog nog net zo snaar strak en zonder rammeltjes en kraakjes. Gewoon kwaliteit. Het enige wat je merkt is het verlies aan vermogen. Verder een absolute top auto!

PROBLEMEN

800 km: Vlak na aanschaf bleek er een probleempje te zijn met de bedrading (kabelbreuk) van de bobine naar de gasinstallatie. Hierdoor kreeg de Saab geen brandstof meer. Gelukkig wist een oude rot van de ANWB dit probleem direct te verhelpen. Fantastische service!!!!

2300 km: De meter in de gastank blijft hangen. Ik heb dit probleem nog niet laten maken en rijdt eigenlijk altijd op de dagteller. Er zit een 66 liter gastank in, dus ik rijd altijd zo’n 400 km en dan tank ik. Werkt ook prima.....

5800 km: Recent een scheurtje in een slang van het radiateursysteem gehad. Twee dagen lang elke 50 km met water bijvullen. Reparatie kostte € 28,-. De garage wilde me tegmoet komen door de helft te betalen. Daarnaast konden ze binnen een half het probleem oplossen.

6700 km: De boordcomputer van de auto geeft steeds aan dat de voorlampen het niet zouden doen, wordt volgende week even bekeken.

Tenslotte is er een probleempje met de deurrubbers. Deze zijn nogal versleten, waardoor er windgeruis ontstaat. Dit laat ik binnenkort vervangen.

14500 km: Het moet er dan toch een keer van komen: groot onderhoud. Ik merkt dat ineens, op weg naar Prijs, de auto wel erg warm werd. Uiteindelijk bleek de kachelradiator de boosdoener. Daarnaast moest mijn Saab voor de APK. Er was een keerring van de ontsteking lek (tweedehands vervangen voor € 40,-) en twee nieuwe banden moesten erop. Daarnaast het gebruikelijke met de remblokken en even opnieuw afstellen, uitbalanceren etc. IJdorff had nog een goeie stoel in de zelfde stof liggen uit een 9000 CD, aangezien mijne een beetje doorgezakt was ook laten vervangen. Wat een verschil! Mijn Saab rijdt weer helemaal als nieuw. Geen trillinkje meer en hij loopt weer lekker rustig. Het grapje kostte me wel € 1400,-, maar ja, soms moet je even investeren. Nu maar hopen dat ie weer een half jaar tot een jaar lekker rijdt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.