Saab 9000 2.0i (1990)

autoreview

Saab 9000

Signalement

Uitvoering9000 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf210.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Saab 9000 2.0i kwam in het oog omdat de auto zeer goed aansluit bij mijn persoonlijke wensen. Ten eerste ben ik altijd een liefhebber van het merk geweest, ik heb een tijdje een antraciete 3-deurs 900 Turbo (classic) gehad, geweldig ruige bak, turbodruk opschroeven en gaan! Helaas, motor opgeblazen en daarna was het even stil rond het Saab front.

Ruimte.
Ik ben inmiddels uitgeraasd en heb een gezinnetje (1 kind, tweede op komst), dus nu staan ruimte en veiligheid bovenaan de prioriteitenlijst. De Saab biedt dat eerste in overvloed, buggies, bedjes etc. gaan makkelijk mee, klap de achterbank neer en voila, twee fietsen kunnen erin met de klep dicht!

Veiligheid.
Veilig is de Saab ook, 1300 kilo Zweeds staal kan wat hebben. Hij voelt ook zeer solide aan, de deuren sluiten als een bankkluis. Helaas nog geen airbags op deze versie, maar ja, je kan niet alles hebben.

De motor/prestaties.
De motor heeft nu ruim twee ton gelopen en is nog fit, hij is alleen wel wat rauw rond de 3000 toeren, en dat doet afbreuk aan het algehele rijcomfort. Hij zou met de U9-kat. zo"n 130 pk leveren en hij heeft een koppel van 173 Nm over een breed toerengebied. In de praktijk wil hij dan ook nog best vooruit, 0-100 in 10,5 sec. en een top van 190 km/h (volgens de boekjes) haalt deze Saab op zijn sloffen. Hij is dankzij het koppel ook lekker schakellui te rijden. Het is geen bochtenridder maar ik vind hem qua handling beter dan de (classic)900. Ik heb overigens de standaard 185 banden vervangen door 195-ers en dat kwam de auto zeer ten goede!

Het verbruik.
Valt geheel niet tegen, er was me van tevoren verteld dat een 9000 zuiniger is dan een 900 en mijn metingen bevestigen dat. Nu, na zo"n 6500 km.
heb ik er gemiddeld 1 op 11,5 mee gereden. En dat valt helemaal niet tegen, want er zitten best wat stadsritjes tussen. Er zit standaard een verbruiksmeter in de boordcomputer en die is zeer nauwkeurig. Een display met LEDjes laat het actuele verbruik zien (een beetje à la BMW) en dat helpt stiekem toch wel mee om wat rustiger te rijden.

Het rijcomfort.
Tip: koop wat zachtere banden (Michelin, Uni-Royal), want de vering op korte oneffenheden in het wegdek laat te wensen over. De starre achteras klappert dan ook nog wel eens. Mijn 9000 heeft een comfort pakket wat o.m. inhoudt dat de ramen voor en achter electrisch te openen zijn, en de auto velours bekleding, lichtmetalen velgen en extra getinte ruiten heeft. Standaard zitten er verwarmde voorstoelen en (electrisch verstelbare) buitenspiegels. De kachel is in staat om er binnen no-time een sauna van te maken, echt Scandinavisch dus. Ik heb geen airco, ik zet er tezijnertijd wel een open dak in. Er zijn veel Saabs 9000 in omloop met airco of climate control, maar het merendeel is kapot en het is duur om ze te laten maken. De akoestiek is geweldig in een Saab, de standaard voorspeakers zijn heel slim geplaatst en geven de midden en boventonen heel fraai weer. Achterin zitten standaard speakerhouders waar je wat zwaarder spul in kwijt kunt. Ik heb er nu Caliber Competion speakers inzitten (met ingebouwde tweeters) en die harmoniëren perfect met de voorspeakers en het oude 4 X 30 Watt Clarion radiootje. Een zeer warm, vol, sprankelend geluid.

Onderhoudskosten/financiële plaatje.
Gekocht in december 2001 voor 4000,-. Hij is van buiten en binnen nog als nieuw, op wat roestplekjes bij de deuren na (ook typische Saab-kwaal). Heb een grote beurt gegeven waarbij de bougies zijn vervangen. Ook de 185 Vredestein Sportrac banden zijn vervangen (wat een rommel), er zitten nu 195 Uniroyal Rallye 540 banden onder, perfect!
Goed onderhoud is bij een Saab (welke auto niet) van groot belang, en laat dat alleen door een specialist doen! Gebeurt dat goed, dan ben je gemiddeld genomen niet veel duurder uit dan willekeurig welke andere auto van dit formaat. Het zijn echte kilometervreters, en het van oorsprong Triumph blok is supersterk. Ik heb specifiek een tweeliter gekocht, want de 2,3 is wat minder betrouwbaar. Wegenbelasting doet pijn (130 euro per drie maanden), maar een huidige generatie Golf weegt bijna net zo zwaar! De onderdelen van het eerste type 9000 zijn een stuk goedkoper dan van de latere CS en CD modellen (die ik overigens wel mooier vind).

Problemen.
Ten eerste zijn de versnellingsbakken van oudere Saabs wat onderbemeten, ook bij de 9000. Die van mij kraakt wat irritant, loszittende ringen waarschijnlijk. Verder zaten de rubbers rond de versnellingskabels los, wat een heel vervelend geluid gaf. Dat was met weinig moeite op te lossen gelukkig, maar ik ontkom niet aan een algehele bakrevisie denk ik, ook al omdat de koppeling niet meer helemaal jofel meer aanvoelt.
Verder heb ik lekkage in de kofferbak, wat ook een veel voorkomend probleem is.
En dan nogal wat ditjes en datjes, de knop om de lendesteun te verstellen floept er steeds uit, sproeikop van de koplamwissers vaak stuk (hoe meer erop zit hoe meer er kapot kan).
De brandstofpomp maakte een hels geluid en heb ik op voorhand vervangen (een rotklus, en dan blijken er drie verschillende typen in omloop te zijn, waarvan alleen de Fiat(de andere tipo 4 project partner)-variant bleek te passen).

Conclusie.
Ondanks dat ik de 900 leuker vind, stelt de 9000 me absoluut niet teleur. Integendeel, hij zit stukken degelijker in elkaar, is redelijk makkelijk te onderhouden. Hij rijdt fijner, is ruimer en zuiniger, kortom voor de beginnende Saab-o-fiel absoluut een aanrader!

N.B.!!!!!!!!
Onlangs ben ik betrokken geweest bij een auto-ongeluk. Een asociale tegenligger (BMW 3 Coupe) reed met hoge snelheid frontaal in op een auto die voor me reed. Ik kon die auto (Ford Sierra)niet meer ontwijken en ramde de ongelukkige vol van achter. Vervolgens werd ikzelf weer van achteren geraakt door een Mercedes C180. Het was een behoorlijke klap, met als gevolg drie total-losse auto"s, waaronder die van mij. Helaas, maar ik en mijn gezin konden wel ongedeerd uitstappen, net als de personen uit de BMW (alhoewel ik die mafkees alsnog wel iets kan aandoen) en de Mercedes. De persoon in de Ford kwam er minder goed vanaf. U begrijpt het, mijn volgende auto wordt wederom een Saab!

PROBLEMEN

-Lekkage in kofferbak
-Bougies vervangen, zaten verkeerde in
-Kapotte brandstofpomp
-Rubbers rond versnellingsbak-kabels losgeschoten
-Versnellingsbak kraakt, moet gereviseerd worden
-Gasveren motor- en kofferklep versleten

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens