Saab 900 Turbo (1986) #3

autoreview

Saab 900 Turbo (1986)

Signalement

Uitvoering900 Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf218.500 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab liefde - Introductie

  • 218.000 km

Mijn Saab liefde begeeft zich over een opgekeerde tijdslijn. Na twee 9-5 Aero's en een 9-3 Aero Cabrio nu een oude liefde .. de 900 Classic. Wie weet over een paar jaar nog een 96.

Al jaren stond een 900 Classic hoog op mijn lijstje, maar telkens kwam het er niet van. In de herfst van 2014 kwam ik op het spoor van deze zwarte 900 Classic 2-deurs met rood 'pornaux interieur'. Ik smolt ter plekke.

De 900 is origineel in 1986 in de US geleverd als een handgeschakelde (!) B202 2.0 16v injectie. In 2000 is deze in NL geimporteerd in de buurt van Tiel en waarschijnlijk van 2004 tot 2009 in handen geweest van een Mevrouw uit Den Haag. De onderhoudshistorie/documentatie is sinds 2009 kompleet. Ook zit de originele gebruikshandleiding er nog bij. Sinds 2009 wisselt de auto nog 2x van eigenaar en komt begin 2014 in bezit van een Saab specialist/handelaar. Deze bouwt een ruilmotor T16 en versnellingsbak, injectie en onstekingssysteem in, voorziet de auto van een intercoolerset, vervangt het complete uitlaatsysteem en doet in mijn opdracht nog wat klein opknapwerk waaronder een nieuw schuifdakmechanisme, dakhemel, andere velgen, wat spuitwerk, een meterset in de dashboard en een tectylservice.

De Saab staat in de overgangsregeling. Wat betekent dat de MRB voor de rest van het jaar al betaald is, maar wel dat je hem in dec/jan/feb niet kan gebruiken. Daar het voor mij een hobby/tour auto is en ik een verwarmde garage aan huis had was dat geen probleem.

Ik wil benadrukken dat ik geen sleutelaar ben. Na het groot onderhoud zoals hierboven/hieronder beschreven en daarna is de motorkap dicht gebleven en alleen door specialisten geopend voor het hieronder beschreven onderhoud. Ben er wel achter dat je voor verschillende zaken naar verschillende specialisten moet. Niet iedereen is all/round even goed, geluk begin ik daar met m'n 4e Saab wat kijk op te krijgen naar eigen ervaring. Naar mijn mening is de Saab zo goed als roestvrij en in prima staat met wat lichte gebruikssporen, waaronder een slecht gespoten achterklep door de vorige eigenaar en een parkeerdeukje achter. Stoor me vooralsnog niet al te veel.

Dagelijkse ervaringen

  • 221.000 km

Mede door de inbouw van de Turbo 16 klepper motor kan de Saab vlot meekomen in het dagelijks verkeer. Bij een koude start is mevrouw soms een beetje nukkig en rumoerig maar na een paar km loopt ze rustig en door de Full Presure Turbo zeer alert.

Momenteel zijn de minpuntjes: een kleine olielekkage (na het rijden drupt hij wat na), een storing in de cruise control en 12V aansluiting en qua koeling heeft ze het zwaar in dit warme weer. Daar gaan we op korte termijn eens naar laten kijken.

Qua onderstel zou ik de boel graag superstrak maken. Momenteel is dat wat zweverig (Amerikaans). Niet oncomfortabel, maar niet echt strak om te rijden en niet in overeenstemming met het snelle Turbo karakter van de auto. Daarom staat er een komplete onderstel revisie op het programma in het najaar waarbij schokbrekers, veren, rubbers, stuurkogels, lagers en sway bars worden vervangen/gemonteerd. Tot slot een setje Saab 9000 Aero remmen en nieuwe velgen (cross spokes), wat mogelijk wordt door de ombouw naar nieuwe steek.

Onderhoudsoverzicht

  • 221.000 km

Recente Onderhoudshistorie
14-03-2015: Kleppendekselpakking 16V origineel
14-03-2015: Remslangen VZ L/R en vloeistof dot4
14-03-2015: Turbo TE05-12B vervangen
14-03-2015: APK en Kleine Beurt (olie, filter en ander vloeistoffen)
07-01-2015: Reflectoren in knipperunits vervangen (L+R voor) plus alle lampjes voor vernieuwd.
03-01-2015: Pioneer DualCone TS-G1010 dashboard luidsprekers gemonteerd
03-12-2014: Luxe Nummerplaten gemonteerd
13-11-2014: Tectylbeurt
13-11-2014: Achterklep opnieuw gespoten
13-11-2014: Turbo 85 wielen gemonteerd incl. balanceren, uitlijnen
13-11-2014: Dakhemel + Schuifdakmechanisme vernieuwd
13-11-2014: VDO meterset ingebouwd, Radio aansluiting naar onderen verplaatst.
13-11-2014: Gereedschapset vastgezet en aangevuld.
13-11-2014: Temperatuursensor vernieuwd
13-11-2014: Ruilmoter B202L en Versnellingsbak 55704 (250,000 km) incl. injectie/onstekingssysteem
13-11-2014: Intercoolerset en compleet uitlaatsysteem T16 Kat.
13-11-2014: Klein Laswerk
13-11-2014: Olie en Oliefilter wissel
08-04-2014: APK Goedgekeurd t/m 8 April 2015 (KM 218 584)
15-03-2013: Remschijven en blokken achter (links + rechts)
15-03-2013: Ruitenwisser sproeier herstellen (kabels + voeding)
15-03-2013: Kleine beurt en APK

Onderstel revisie en zeer grootschalig onderhoud

  • 222.222 km

Inmiddels heb ik de voorgenoemde onderstel, rem en koeling revisie en daarmee gepaard gaand groot onderhoud laten uitvoeren bij een stel vakidioten genaamd KCPerformance in Oisterwijk.

Wat is er uitgevoerd:
- AST schokbrekers, KCP veren en Whiteline rubbers rondom
- Wiellagers rondom
- ombouw van oude -> nieuwe steek vanwege de volgende 2 punten
- Velgenset nieuwe steek
- Remmen upgrade -> saab 9k incl. schijven, blokken, klauwen
- Handremkabels
- Hoofdremcylinder
- Oliekoeler
- Radiateur + Thermostaat
- Slangen vervangen
- Onstekersverdeelkap
- wat klein onderhoud aan pakkingen etc.
- nieuwe cruise control
- 15" originele Saab Cross Spokes velgen laten monteren
- achterruitverwarming schakelaar vervangen
- nieuwe dashboardlampjes

Ook heb ik een QSP leren racestuur laten monteren. Nee dat is niet mooi, maar stuurt zo vreselijk lekker dat ik dat niet kon laten.

Het is werkelijk ongelovelijk wat deze ingreep heeft bereikt. Een qua onderstel komplete nieuwe wagen, waarschijnlijk beter dan toen die de fabriek uitkwam. Stabiel, strak en een waar genot om mee te sturen. Perfect om in de toekomst het vermogen op te voeren d.m.v. een Trionic 5.5 uitbreiding. Daarmee is de auto klaar om richting de 250 pk te brengen (meer zou ik persoonlijk niet doen).

Leuk is dat het onderstel verstelbaar is. Ik rijd de auto samen met mijn vader en we hebben duidelijk verschillende behoeftes, wat met een paar klikjes geregeld is.

Klein onderhoud, winterslaap, bezinning en hej då

  • 228.000 km

Inmiddels is er van de zomer lekker mee getoerd, zonder enig probleem (afgezien van 2x een lekker band, in 20 jaar nog nooit mee gemaakt). Een 900 classic van deze leeftijd drupt altijd wel wat druppels olie na, maar het werd nu iets teveel. Bij controle bij Van Leenen in Delft bleek de pakking van de kleppendeksel te lekken. Dit is raar want de vorige garagist heeft het kleppendeksel vervangen, maar waarschijnlijk niet de pakking (deze was compleet verbrokkeld). Geen enorme factuur, ik ga er geen negatieve energie in steken maar heb er wel mijn bedenkingen bij.

Medio November rukten de pekelwagens weer uit, dus het Saabje goed schoongemaakt, afgetankt, banden op spanning gezet en achter slot en grendel opgeborgen voor de winterslaap aan de druppellader.

Tijd om eens te bezinnen of 'oud rijden' echt iets voor mij is. Ik ben gek van jongere en oude auto's en zou het liefst een schuur vol zetten, maar dat gaat niet. Ondanks het feit dat het een plezier is om hier mee te rijden, en je er een hoop bekijks mee hebt, mis ik toch het comfort van een moderne auto en op een of andere manier ook het zelfvertrouwen om er mee naar Italie of Noord Zweden te rijden. Ook verlang ik terug naar het cabrio rijden. Meenemend dat ik in een milieuzone woon, en de auto daar vanaf volgende maand niet meer in mag heb ik besloten om hem in te ruilen voor een 9-3 Aero Cabrio die al compleet is aangepakt, zoals hierboven en meer :-)

De classic is ingeruild bij KCPerformance in Oisterwijk welke het ingeslagen pad verder gaan bewandelen. Voor de liefhebbers zal hij daar vanaf midden maart 2017 wel te bewonderen zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.