Saab 90 (1987)

autoreview

Saab 90 (1987)

Signalement

Uitvoering90
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Aaaah, HET recept voor onthaasting: een (slechts) 100 pk sterke tweeliter carburatiemotor in de vorm van een Saab 90. Na aanvankelijk wat twijfels over wel of niet aanschaffen - het ding rijdt behoorlijk primitief - steeds meer waardering gekregen voor de 90. Waarschijnlijk door lange stilstand voor aanschaf, reed ie niet echt vloeiend. Inmiddels helemaal bijgetrokken. Als een zonnetje zo mooi loopt ie en geen olieverbruik. Vlotte starter.

Door het wat rubberachtige schakelen (hebben alle Saabs van 15-20 jaar terug) en het klassieke ’doorgeefsysteem’ van ontkoppelen-schakelen-koppeling op laten komen-gasgeven maar niettemin behoorlijke trekkracht ga je je vanzelf aanpassen aan de auto. 80 km/u op binnenwegen? Snel zat. 120 km/u op snelwegen... ’zijn we aan het haasten?’ Kortom: geweldig. Voordeel ook: minder boetes en een verbruik van 1 op 11 tot 1 op 13, uiteraard afhankelijk van snelheid en duur van de rit. Opvallend goeie verlichting, fantastisch dashboard (tuimelschakelaars!), prima wegligging, fantastische remmen en die klassieke cilindrische voorruit maken de zit en rit tot een genoegen. Gratis workout bovendien omdat de 90 geen stuurbekrachtiging heeft. Ergonomie op zich goed behalve dan dat je wat scheef achter het stuur zit en de koppeling niet bepaald links is gepositioneerd.

Goedkoopste auto tot nog toe. Aanrader van jewelste wil je goed en klassiek rijden plus goed voor de dag komen. Want de 90 heeft electronische ontsteking en kan op loodvrij rijden maar heeft nog geen verplichte katalysator. Over parkeerschade hoef je je niet te bekommeren vanwege de lekker dikke rubberen bumpers. Grote toegankelijkheid, neem bijv. alleen al de zekeringen. Collega 900 injectie- en turbo-modellen hebben vanwege hun inherent grotere complexiteit en luxere uitvoering meer mankementen. De 90 heeft een opvallend goeie kwaliteit plaatstaal en lak! Het groengrijs of grijsgroen (malachiet heet dat, zie je niet zo vaak) vind ik sowieso de te prefereren kleur voor de Saab 90. Originele auto ook: de 90 is feitelijk een tweedeurs sedan met derde deur! Ik ken geen andere zo snel. Achterbank kan naar beneden voor meer laadruimte. Zeer praktisch. En toch zal de carrosserie stijver zijn dan de driedeurs 900 vanwege het vaste achterraam.

Verkocht. Aan de eerste met wie ik een echte bezichtigingsafspraak maakte. Raar om ’m na te staren toen ie er in wegreed. Hij zei de kras aan te gaan pakken die een vandaal erin had gemaakt. Voor de rest kan ik terugkijken op 30 maanden probleemloos rijden. Alleen als laatste een wiellager laten vervangen. Goedkoopste auto tot nog toe. Ongeveer een derde (!) van wat de Alfa er voor kostte. Maar dat was goeddeels afschrijving. Op een classic Saab schrijf je eigenlijk niet meer af.

PROBLEMEN

Wel altijd behoorlijk onderhouden geweest bij erkende Saab-specialisten. Zal na al die tijd wel verschil uitmaken want je hoort ook wel eens andere verhalen over oude Saabs. Olielekkage was er aanvankelijk.... Prima verholpen door Garage Flinterman, wat geloof ik neerkwam op het aandraaien van wat dingen. Lekkage koppelingsvloeistof? Najaar 2005 geleden dan toch de remcilinder vervangen. Vloeistof koppeling en rem zelfde nl. Alle hemeltjes gaan in Saab classics naar de filistijnen. Kan je zelf verhelpen. Roest aan de stalen velgen idem. Voor de rest: no problemo! En dat voor een 19 jaar ouwe bak. Ben benieuwd wat het volgende halfjaar gaat opleveren. Vervangingsonderdelen goedkoop omdat de 90 veel onderdelen deelt met de 900. Daarvan komen steeds meer op de sloop terecht. Achterruit verwarming werkt niet echt goed meer; nieuwe ruit te duur, nu dus ontwaseming gewoon door blowertje: werkt prima.

Opvallend: als je ’m op de brug zet, lijkt het net alsof je naar een auto kijkt van een paar jaar oud. Geen roest van betekenis. Ook nog schakelen zonder enig bijgeluid. Had ook veel minder km’s gereden dan de teller aangaf. Reden? Omdat de eerste teller kapot is gegaan heeft Garage Arijjansen het hele cluster verwisseld. Oude teller vond ik onder de stoel. NAP wijst uit dat de auto twee jaar gestald heeft gestaan en dat iedere eigenaar incl. mijzelf niet meer dan 5-7000 km per jaar er mee reed. Met deze kilometrages en deze leeftijd is klassieker WA verzekering mogelijk van ong. 120 euro per jaar.

Enige echte ’modificaties’ zijn: zomerbanden (Zweedse Gislaveds!) op Incavelgen en winterbanden op verbrede (stoer!) stalen velgen en de matige standaard stoelen vervangen voor de teddybeertjes bruine velours stoelen uit een Red Arrow die superieur comfort bieden en er verschrikkelijk goed uitzien.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.