Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

autoreview

Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

Signalement

Uitvoering9-7X 5.3 V8
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf161.500 km
KM-stand laatst170.200 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Saab die geen Saab mag heten.

  • 161.665 km

De Opirus heeft noodgedwongen plaats moeten maken voor een andere extravagante auto, een Saab 97X. En ik geef eerlijk toe dat ik er een paar slapeloze nachten van heb gehad voordat ik zo ver was dat ik ja durfde zeggen.

Ik heb 'm nog niet. Maandagmiddag ga ik 'm halen en vanaf dat moment kunt u met regelmaat weer mijn ervaringen via dit medium vernemen. Oftewel: u hoort nog van mij!

Eerste indrukken

  • 162.100 km

Ik heb de 9-7 nu een week en tja, wat moet ik er van zeggen? Als je van overdadig houdt, dan heb je aan deze auto een goeie. Alleen al het starten en de diepe grom van de V8 werkt verslavend. Wat een geweldig geluid. Het is allemaal wat stugger en stoteriger dan de Opirus, zonder overigens oncomfortabel te worden. Van binnen heeft GM geprobeerd een Saab interieur na te bootsen, door het dashboard een Saab vorm te geven en het contactslot op de middenconsole achter de transmissiehandle te plaatsen. Zoiets werkt bij mij altijd een beetje vertederend. Hoe dom denken die yanken dat we zijn eigenlijk. Ik moet zeggen, als je de 9-7 naast de Trailblazer zet, kijk ik toch tien keer liever tegen het Saab dash aan dan tegen het dash van Chevrolet. Het heeft net wat meer eigen smoel en is niet zo plastiekerig als het Chevvy model.

Stoelen zijn breed en hebben een zacht zitkussen. Zijdelingse grip is niet optimaal, maar kan er mee door. Op zich zitten ze comfortabel. Geef gedoceerd gas en de 9-7 trekt beheerst weg als de eerste de beste Astra. Dan blijft ook het motorgeluid bescheiden en fluisterzacht pruttelt de V8 tevreden voor zich uit. Onmerkbaar schakelt de automaat door zijn vier versnellingen. Trap het gaspedaal in en de Saab verandert van karakter in no time. diepe volle grauwen klinken uit het vooronder en de Saab schiet vooruit. Volgens de boekjes moet deze Saan binnen de 8 seconden de 100 kunnen raken. Ik geloof het direct. Heb het niet geklokt, maar het gaat best heel rap. Hij is in acceleratie sneller dan de Opirus, zoveel is zeker.

En tja, dat kost het e.e.a. aan brandstof. Gelukkig LPG, zodat de kostprijs per km nog enigszins binnen de perken blijft. En zo'n Saab 9-7 koop je natuurlijk niet als je geen grote aanslag op je huishoudbudget wilt doen. Ach, ik weet het. Dit is misschien de meest onverstandige aankoop geweest die ik tot nu toe heb gedaan. Als je tenminste rationeel redeneert. En dat wilde ik nu juist niet. Kortom, het is zo leuk om in een dergelijke auto te rijden. Het enige nadeel is dat de LPG tank aan de kleine kant is. 80 procent van 67 liter is een kleine 54 liter en met een verbruik tussen de 1 op 5,5 en 1 op 6, is zo'n tank gauw leeg. Hetgeen mij elke twee/drie dagen bij het benzinestation brengt, waar ik overigens steeds hartelijker word ontvangen. Vriendelijke mensen daar bij de BP in Ede... ;)

Ik heb al op internet rond geschuimd naar een grotere ringtank en de grootste is 122 liter. Kijk, dan praten we ergens over. Maar ja, weer een uitgave van 600 euro en dan moet ie ook nog worden ingebouwd. Dus nog maar even wachten. De eerste indrukken zijn overwegend gunstig. Voor het dagelijkse woonwerk verkeer is het heerlijk cruisen met 100 km/h.

Comfortabele kilometers

  • 170.200 km

Bijna 10.000 km verder en weinig nieuws te melden. De Saab doet wat er van hem verwacht wordt, namelijk comfortabel van A naar B reizen. Persoonlijk vind ik cruisen met 110 km/h het meest comfortabel.Motorgeluid blijft op de achtergrond. Net geen 2000 tpm en verbruik blijft binnen de perken. In het spits verkeer is er toch weinig tijdwinst te boeken, dus wat zal ik me druk maken? Een paar onhebbelijkheidjes zijn me in de tussentijd wel opgevallen. De linkerkoplamp leidt een volstrtekt eigen leven. Gaat aan en uit wanneer het hem belieft. Ik los dat op door of van de vaste naar de automatische stand te draaien, dan wel andersom. In oktober krijgt de Saab een grote beurt en zal er naar gekeken worden. Ook een kleine olielekkage tussen bak en motor. Volgens mijn garage een lekker oliekeerring. Er is een zgn "weekmaker" aan de motorolie toegevoegd. Het lijkt er op dat dit enigszins helpt. De olielekkage is tot minimale proporties terug gebracht. Mocht het blijven, dan zal deze ring in oktober bij de bgrote beurt eveneens worden vervangen. Maar als het niet erger wordt dan dit, laat ik het voor wat het is. Een dure reparatie om een onderdeel van een paar tientjes te vervangen.Het vervruik van de Saab ligt tussen de 1:6 en 1:7.Afhankelijk van de omstandigheden waaronder ik mijn kms maak. Veel stadsverkeer doet de cijfers uiteraard kelderen en dan is 1:5 niet eens een optie meer.Maar bij langere afstanden doet ie het prima. 1:6,5 en soms wel 1:7. Dus heel behoorlijk. Hoewel anderen mij voor gek verklaren om met zo'n dure bak te rijden qua verbruik en mrt belasting. Wordt vervolgd.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.