Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Linear (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Linear |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 241.350 km |
KM-stand laatst | 369.264 km |
Geweldig
- 248.400 km
Nadat ik overwacht afscheid moest nemen van de Peus 607 (total loss na een bizar incident op de A1 bij Hoevelaken)ben ik weer terug bij mijn echte liefde, de Saab 9-5! Dit keer een estate van het model dat door Top Gear tot de 'Dame Edna' versie is gedoopt. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dit model echt mooi ging vinden toen de NG uit kwam.
Volgens het RDW is mijn 9-5 van het model 'Fleet', alleen de navigatie ontbreekt. Wel beschikt hij over lederen bekleding i.c.m. stoelverwarming. Voor mij was de combinatie van het wit lederen interieur en de donkerblauwe carrosseriekleur een redden om juist naar deze 9-5 te gaan kijken. Na de proefrit en een eerlijk verhaal van de verkoper was ik verkocht. De verkoper gaf toe dat de EGR is afgedopt en dat de vorige eigenaar het interieur heft laten inbouwen en de achterspoiler heft laten monteren. Een echte liefhebbersauto geweest.
De 9-5 beschikt over de 1,9 liter dieselmotor met 150 pk en 320 nm. Minder snel dan de Peus (met ruim 200 pk en 400 nm, 2,7 diesel) en wat rumoerig door het ontbreken van de 6e versnelling. Maar ruim voldoende koppel bij lage toerentallen. Vergeleken met de Peus voelt de dieselloop als vertrouwenswekkend.
Bij aanschaf bedroeg de km-stand circa 241 dznd. Na 2 maanden en 7.000 km verder komt het gemiddelde verbruik op ca. 1:17,5 tot 1:18,5. Daarvoor doe ik niet heel erg mijn best, maar probeer wel korte ritten te vermijden (daarvoor hebben we ook een benzineauto).
Tot nu toe ben ik 1x teruggeweest bij de dealer, om onder BOVAG garantie de airco te laten afvullen. Deze doet het nu ook weer goed. Al met al erg blij, en met de recente geboorte van ons eerste kindje is een estate ook erg praktisch. Wel wennen na alleen maar sedans gereden te hebben.
BOVAG
- 259.570 km
Inmiddels heb ik de Saab 5 maanden en heb er ruim 18.000 km mee gereden. Bij de aankoop zat 6 maanden BOVAG garantie, die dus bijna om zijn. In totaal ben ik 2x bij de dealer in Veenendaal terug geweest. De eerste keer was omdat de airco niet goed koelde. Na enkel afvullen en opnieuw onder druk brengen van het systeem bleek voldoende. Nu koelt de airco goed! Onder de garantie is dit kostenloos verholpen. De tweede keer begon onderweg naar Groningen het motormaganementlampje plotseling te branden. Auto even uitgezet en opnieuw gestart, maar het lampje bleef branden. Bij knooppunt Hoogeveen viel het me op dat hij erg walmde bij lage toerentallen. Onderweg telefonisch contact gezocht met de dealer in Veenendaal. Afgesproken in Groningen de auto te laten uitlezen en dan weer contact opnemen. Zo gezegd zo gedaan. In Groningen werd na het uitlezen de motorkap geopend. Daar bleek de hogedrukslang van de intercooler op meerdere plaatsen door ouderdom gescheurd. Professiorisch werd de slang met druktape gedicht. De dealer in Groningen heeft deze ‘reparatie’, dat al met al toch ca. 30 minuten duurde, gratis onder ‘service van de zaak’ uitgevoerd. De noodraparatie heeft 2 weken zonder problemen doorstaan. Toen is de Saab bij de dealer in Veenendaal kostenloos gerepareerd. Voor mijn reis naar Utrecht kreeg ik een bijna nieuwe Subaru XV als leenauto mee. Moet zeggen dat ik daardoor de rijeigenschappen en zetels in de Saab nog meer ben waarderen als ik al deed. Complimenten voor de service en manier zoals e.e.a. is opgelost!
Een lange rit was een retour Polen. Op de terugweg in een streep van ca. 80 km voor Hannover naar Apeldoorn gereden. 140 op de cruise en na ca. 3,5 uur fris en fruitig thuis aangekomen. In deze 5 maanden heb ik vooral, naast de briljante stoelen, de opvouwbare hoedenplank weten te waarderen. Erg handig om kleine dingen achter uit de kofferbak te halen, of bij het vervoeren van hogere dingen (frame van de kinderwagen past er makkelijk rechtop in). De kofferbak is riant en biedt voldoende ruimte voor een weekje vakantie met 2 volwassenen en alle toebehoren voor een kleintje van toen 13 weken. Bij ‘hogere’ snelheden is het verbruik iets minder gunstig. Ik kan 1:18 halen, maar deed op de tergreis vanuit Polen ca. 1:15,5 (nog heel netjes vind ik voor een 1.555 kg zware stationwagon). Na onze verhuizing naar Apeldoorn merk ik ook dat Apeldoorn – Deventer net iets te kort is, wat ook nadelig is voor het verbruik (ca. 1:16,5).
Recent vier mooie 16 inch griffin velgen via Marktplaats op de kop getikt voor de winterbanden. De winterbanden moeten er nog opgelegd. Tevens zijn de voorbanden toe aan vervanging. Ergens tussen de 20- en 30.000 km wil ik de auto even een beurtje laten geven. Daarna zal ik weer een update plaatsen.
Klein puntje van kritiek
- 259.880 km
In mijn vorige verslag ben ik vergeten een klein puntje van kritiek te noemen. De verlichting uit de koplampen. Nu langzaam de dagen weer komen dat je in het donker vertrekt en weer thuis komt is geode verlichting belangrijk. Het kan zijn dat ik door de bi-xenon koplampen in de Peus verwend geraakt ben, of omdat ik ook geen 18 meer ben en mijn ogen slechter worden, maar de verlichting op de Saab is met de standaard halogene koplampen voor dimlicht heel minimaal. In combinatie met de mistlampen voor begint het erop te lijken. Ook het grootlicht is opzich voldoende... Misschien een keer andere typen lampen proberen... Andere tips zijn welkom!
Beurt en winternbanden
- 267.600 km
Bij een kilometerstand van 263.000 km heb ik de Saab bij een specialist een beurtje laten geven. De olie en het oliefilter zijn vervangen. Tevens is de auto nagelopen. Waarschijnlijk zijn de volgende keer de remblokken wel aan de beurt. Verder geen gekke dingen. Gelijkertijd hebben ze bij de beurt de 17 inch zomer banden vervangen voor winterbanden (16 inch en 205 breed i.p.v. 225). Heb via Markplaats een stel mooie Griffin velgen gevonden. Hierop zijn nieuwe Vredestein Snowtrack 5 banden gelegd. Dit heeft een positief effect op het geluid en het sturen. Dit laatste gaat veel lichter dan met de zomerbanden, maar daarvan waren de voorbanden ook wel echt aan vervanging toe (komt volgend voorjaar wel, maar zaten op de blokjes…). Het verbruik is nagenoeg gelijk, ca 1:17. De kosten voor de beurt incl. nieuwe banden en vervangend vervoer (BMW 1-serie :-S ) bedroegen
€ 577,-. Niet raar als je het mij vraagt… In totaal kost de Saab tot nu toe incl. afschrijving, belasting, onderhoud, brandstof en verzekering ca. 25 cent per km.
Afgelopen weekend, bij 267.000 km wilde de Saab opeens niet starten. Compleet lege accu. Of dat kwam doordat ik de dag ervoor meerdere korte ritten heb gemaakt… Met startkabels hebben we de Saab met behulp van een 2-cilinder Fiat Punto Twinair weer tot leven gebracht. Daarna heeft het probleem zich niet meer voor gedaan. Al met al ben ik na ruim 7 maanden en ruim 26.000 km erg tevreden!
APK en distributieriem-wissel
- 287.500 km
Het incident met de Peus is alweer een ruim jaar geleden. Tijd om de Saab APK te laten keuren. Op 18 maart is dit uitgevoerd. Bijna niets aan de hand, alleen een beetje roestvorming op de achterste remschijven. Advies: harder remmen. Tevens de banden weer laten omwisselen van winter naar zomer. Twee zomerbanden waren ‘glad’ dus zijn er nieuwe op gezet. Vredesteins voor € 95,- per stuk. Valt me niet tegen voor 225x45x17 inch.
Eind juni heb ik de Saab een grote beurt laten geven. Heb er inmiddels circa 45.000 km mee gereden. Volgens de papieren is de distributieriem bij circa 16.000 km vervangen. Na wat zoeken op internet kwam ik een vervangingstermijn van 120.000 km tegen. Ook na navraag bij de garage waar ik de Saab in onderhoud heb bleek de termijn 120.000 km te zijn. Hoog tijd voor vervanging dus als je het mij vraagt. Naast een grote beurt dus meteen de riem en waterpomp laten vervangen. Zoals ze in de Achterhoek zeggen: ‘Kost een paar spiekers, maar dan ha’j ook wat…’ Totale kosten voor de beurt en riem € 663,-. Moet zeggen dat het me niet eens zo tegen valt, en heb uiteindelijk ook een jaar probleemloos gereden. Op naar de 3-ton….
De 300.000 is bereikt!
- 300.150 km
Het is zover. De Saab heeft de 3 ton aangetikt, op de A28 tussen Utrecht en Amersfoort om precies te zijn. Op vakantie hebben we in twee weken tijd ruim 4.600 kilometer afgelegd, hoofdzakelijk in Hongarije. Tijdens de vakantie kregen we na een bezoek aan het Balatonmeer de melding dat we koelvloeistof moesten bijvullen. Ik had iets meegenomen en dat aangevuld. Twee dagen later kreeg ik het krankzinnige idee om naar Roemenië te rijden in een dag (was volgens Google Maps circa 3,5 uur enkele reis). De eerste 1,5 uur verliepen prima en we zaten al ten oosten van Boedapest. Opnieuw werd het die dag meer dan 30 gr. Celsius. Opnieuw kwam de melding om koelvloeistof bij te vullen. Die ochtend had ik nieuwe gehaald en er ging bijna een liter bij in het reservoir. Desonkdanks reden we verder op een brakke 80 km/uur weg. Even later stonden we compleet stil i.v.m. wegwerkzaamheden. Ik stapte uit en zag onder de auto een plas liggen. Jawel, koeivloeistof… Het lekte dus echt weg (ergens een opluchting dat het niet bij de olie bijmengde). Weer bijgevuld, waarna 50 km later opnieuw de melding kwam. We zijn gestopt bij een lokale Toyota dealer. Daar werd gecontateerd dat de ‘kachelklep’ of ‘waterklep’ kapot was, waardoor het water lekte. Niets aan te doen… We zijn teruggereden zonder Roemenië te halen. Via Polen zijn we 3 dagen later naar huis gereden. Eén stop op de vluchtstrook gemaakt.
Eenmaal thuis is de klep gerepareerd. De kosten bedroegen circa € 150,-.
Net voor de vakantie zijn de remblokken achter vervangen en nieuwe ruitenwissers geplaatst. Standaard onderhoudszaken. Met inmiddels 3 ton op de teller rijdt de Saab nog altijd erg comfortabel. Nog steeds een en al lof voor de Saab…
Kleine storingen
- 324.995 km
Het is alweer even geleden dat ik een update heb geschreven. Inmiddels is de kilometerstand opgelopen tot circa 325.000 kilometer. Sinds de laatste update hebben zich twee kleine ‘ouderdoms’ kwaaltjes zich voorgedaan:
1) De linker zijruit viel bij het opendoen ineens naar beneden. Ik kwam aan bij m’n werk, waarbij we moeten inmelden om de parkeergarage in te rijden. Bij het open van de portierruit viel deze ineens schuin naar beneden uit de sponning. Met hangen en wurgen (het klonk alsof de onderkant van de ruit verslinterde in het portier) heb ik de ruit driekwart weten te sluiten. Autotaalglas was toevallig met een monteur in de buurt die de oorzaak van het euvel heeft onderzocht en de ruit heeft gesloten. Het bleken twee afgebroken kleine onderdeeltjes in het raammechanisme. Inclusief noodreparatie in de parkeergarage bedroegen de kosten € 110,-. Een nieuw raammechanisme zou aanzienlijk duurder geweest zijn. En de ruit bleek gewoon heel.
2) Recent zijn we een weekje in Duitsland geweest. Op de heenweg hadden we bij Keulen en Bonn veel last van files. In een langzaam rijdende file kwam er ineens een hoop rook/stoom onder de motorkap, uit de uitlaat en via de luchtroosters naar binnen. Auto’s om ons heen begonnen te claxoneren. Snel ben ik op de rechter rijstrook gaan staan (een vluchtstrook ontbrak) en heb ik de alarmverlichting aangedaan en de motor uit. Na een blik onder de motorkap zag ik niets raars en de meters op het dashboard gaven geen meldingen. Motor weer gestart en niets aan de hand… Later die week liep de tempratuur verder op en bleek de recent afgevulde airco niet meer te koelen. Waarschijnlijk een gesprongen leiding. Komende donderdag gaat de Saab naar mijn garage voor de reparatie.
Verder geen storingen. Alleen gewoon onderhoud. Midden april weer met vlag en wimpel geslaagd voor de APK. Meteen een beurtje laten uitvoeren met de standaard werkzaamheden: Olie, oliefilter etc. Voor de zekerheid de airco een onderhoudsbeurt laten geven, waarbij deze opnieuw op druk gebracht is (dit was helaas van korte duur). Tevens de banden weer omgewisseld van winter naar zomer (mooie 17 inch wielen). Twee nieuwe banden waren noodzakelijk (maar dat is inherent aan het rijden). De factuur voor deze beurt en APK moet ik nog ontvangen. De grootste kostenpost zullen de banden zijn.
De Saab heeft ook mogen dienen als trekpaard. De Twingo van mijn schoonmoeder was door de koppeling heen. Deze heeft de Saab van Amersfoort naar Twente gereden. Mooi transport en een mooie combinatie. De auto had geen moeite met de aanhangwagen in combinatie met de Twingo. Cruise op 100 km/uur en gaan…. Ook bepakt en bezakt met bagage voor twee volwassenen en een mannetje van bijna 2, inclusief fietsendrager met twee fietsen, door de Eifel met hellingen van 10% waren geen enkel probleem. Altijd voldoende koppel en vermogen. Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is de ‘anti-diesel-lobby’. Ik weet dat de Saab is aangepast, waarbij de EGR-kleppen zijn dichtgezet en het roetfilter is ‘uitgezet’. Tot nu toe is dit ‘geen probleem’, maar als de regels worden aangescherpt… Misschien dan toch een mooie 9-5 op gas??
Op naar de 3,5 ton…
- 347.700 km
De 9-5 is still going strong. Inmiddels is de kilometerstand opgelopen tot 348.000. Ieder jaar komt er circa 40.000 km bij. De auto heeft recent weer een beurtje gehad. Geen bijzonderheden aan het licht gekomen, alleen dat ik vaker de bandenspanning moet controleren. De banden zijn inmiddels weer gewisseld voor de 16 inch winterbanden (195 breed). In een zomerband achter, die er bij aanschaf van de auto opgelegd zijn bleek een scheur te zitten tussen de wang en het loopvlak. Het canvas was goed zichtbaar. Geluk dat het geen klapband geworden is. Schijnt vaker voor te komen bij Vredestein banden met een te lage bandenspanning. Goed om te weten en komend jaar, na de wissel rekening mee te houden. Oliewissel, oliefilter en bandenwissel kosten incl. leenauto met onbeperkte kilometers € 280,-.
Een goede vriend vindt dat de 9-5 zwaar stuurt. Dat is bij inparkeren en/of rijden op een lage snelheid ook wel zo. Ik merk goed verschil tussen de winter en zomerbanden qua sturen. Met smallere winterbanden stuurt ie lichter. Voordeel is dat ie bij hoge snelheid mooi stuurt, maar met inparkeren is het echt werken. Heeft ie sinds de aanschaf (105 dznd km geleden) al gehad. Verder wordt het bijna een saaie review. Zodra ik weer iets te melden heb laat ik het weten…
Ik heb ook weer wat foto’s toegevoegd aan de review. Op de meest recente foto is de voorloper van de 9-5, een 9000 CD zichtbaar. Dit is de nieuwste aanwinst als hobby-auto. Een ’95 met nu net 182.000 km op de klok. Ik wil deze auto bewaren tot het een oldtimer is voor onze zoon. Het is een CD (sedan) met een 2.0 4-cilinder turboloze motor (131 pk). De 9000 is een Burgundy (zwart/antraciet mettalic) met een zwart vol lederen interieur. Ziet er mooi uit, zo gebroedelijk naast elkaar.
Kleine mankementen met relatief grote gevolgen
- 361.400 km
Een record is gebroken: Ik heb deze auto het langste van mijn 5 dagelijkse auto’s tot nu toe. Ook heb ik met deze tot nu toe de meeste kilometers gereden. En het hadden er nog meer kunnen zijn…
Samen met mijn beste vriend kwam ik op het idee om naar de Autosalon van Geneve te gaan (van 8 tot 18 maart). Ook de vrouwen hadden wel zin in een (lang) weekend Geneve (zonder bezoek aan de salon). Zo gezegd zo gedaan. Op donderdag 8 maart reden we tegen 7 uur weg uit Apeldoorn. Voor de tijd heeft de Saab nog een reparatie(tje) gehad. Er kwam een steeds sterker wordende dieselgeur het interieur binnen. Een blik op de motor liet zien dat er sprake was van een kleine lekkage aan de achterkant van de motor, waar de lekkende diesel verdampte. Vervanging van de dieselslangen was een feit en voor net geen € 120 was het probleem opgelost. Op de avond voor vertrek knipperde ineens een rood acculampje in het dashboard. Zo snel als het opkwam was het eigenlijk ook weer verdwenen en zo besloten we gezamenlijk het erop te gokken naar Geneve. Tot in Zwitserland verliep de reis voorspoedig. Geen belachelijke snelheden in Duitsland gereden (met 130 kom je er ook). Op 100 km voor Geneve getankt. Vrij snel daarna begon het motormanagementlampje te branden en de auto walmde wat meer dan normaal (omdat de ERG is uitgeschakeld rookt ie iets). Geneve in de avondspits is één groot drama en voor “ons’ hotel moesten we dwars door de stad. In overleg besloten om eerst wat te eten in de stad en dan na de spits naar het hotel te rijden. Misschien is dan het motormanagementlampje ook wel weer uit, dacht ik..
Dat bleek niet het geval en hebben we besloten om vrijdag, voordat we naar de salon zouden gaan, de storing te laten uitlezen. De dames gingen met het OV naar het centrum van de stad. Bij een grote Opel, Chevrolet, Saab etc-dealer vlakbij de beurs hebben we de storing laten uitlezen. “EGR’ was de melding. Storing laten resetten en naar de salon gereden. De auto liep “normaal’ maar rookte nog wel behoorlijk. Na de salon, met veel bijzondere primeurs (echt een aanrader voor een autoliefhebber, vriendelijk publiek en een overzichtelijke beurs), hebben we de dames opgehaald op het vliegveld en zijn we buiten de stad gaan eten. Op de terugweg liep de auto niet normaal. Het leek wel of het vermogen onderin compleet weg was, en als je het aansprak trok ik een enorm rookgordijn. Aangekomen in het hotel heb ik de technische assistentie van de ANWB gebeld (ben niet voor niets lid). Afgaande op mijn verhaal gaf de techneut aan dat het niet verstandig leek om in deze staat terug te rijden (wat we op zondag hadden gepland). Eerste indicatie: Turbo, of drukslang. Zaterdagochtend aan het ontbijt hebben we gezamenlijk besproken wat wijsheid was. Na veel gebel met ANWB en verzekering was op lossing: Saab laten afslepen (zou gerepatrieerd worden) en op onze doorlopende reisverzekering hadden we recht op vervangend vervoer als de reparatie meer dan 2 dagen zou duren. Een alleen frans-talig sprekende sleepwagenchauffeur zonder verstand van auto’s kwam de Saab ophalen. Wij wilden het bij een eventueel kapotte slang nog wel gokken op ducktape… Een uur later werd de auto daadwerkelijk afgesleept en stonden we net in Frankrij op de grens met Geneve zonder auto in een kansloos hotel…
2 uur later het verlossende telefoontje van de verzekering. We konden een Peugeot 308 SW ophalen bij Hertz op het vliegveld van Geneve. Wij met het OV naar het vliegveld. Het leuke is dat Geneve een Frans en Zwitserse Hertz kent. Eenmaal aangekomen bij de Zwitserse vestiging met de verzekeringsagent aan de telefoon begon een discussie over auto’s. De beloofde Peus was niet beschikbaar en merken als Hyundai I20 en BMW deden de ronde. Wij konden ons geluk niet op toen we eenmaal aankwamen in de parkeergarage met huurauto’s. Een BMW 530D touring (model 2017) waarschijnlijk in High Executive uitvoering met net 6.000 km op de teller stond voor ons klaar. We waren opgelucht dat we zondag konden terug rijden. In sneltreinvaart waren we thuis.
Twee weken laten was de Saab ook weer thuis. Het bleek inderdaad “slechts’ de drukslang van de turbo. Daarna hield uiteindelijk twee weken later de dynamo er ook helemaal mee op. Dat was op een ritje van Mook weer naar huis. Net onder Nijmegen ging het lampje aan en bleef aan tot thuis. Eenmaal in de bebouwde kom gingen ook alle andere waarschuwingslampjes aan (ABS, airbags etc), wat een teken is dat de accu helemaal leeg is. Motor laten lopen is dan belangrijk. Op zijn laatste benen thuis gekomen en een dag later met de oude 9000 gestart middels startkabels. Gelijktijd met de dynamo maar meteen een beurtje, bandenwissel en APK laten doen. Er is een gebruikte dynamo ingezet voor € 65,-. Daarnaast 2 nieuwe zomerbanden en de standaard zaken voor de beurt. APK was geen probleem. Totale kosten weet ik nog niet, maar zullen richting € 500,- gaan denk ik. Ook de kosten van de drukslang weet ik nog niet, maar mijn inschatting is ca. € 200,-. Ach ja, hij is 11 jaar oud en heeft ruim 360.000 km gedraaid. Dan kan er eens wat stuk gaan… Maar wel vervelend dat het altijd op vakantie gebeurd..!
Afscheid genomen
- 369.264 km
Na ruim 3 jaar en bijna 130.000 km verder hebben we de knoop doorgehakt en de 9-5 ingeruild. Na Geneve deed de volgende storing zich voor. Het motormanagementlampje sprong aan. Met behulp van uitleesapparatuur, waarover een vriend van me beschikt, hebben we de foutcode uitgelezen en gereset. Het betrof de code die inhield dat er ergens valse lucht werd aangezogen. Effect was een forse rookwolk bij lage toerentallen, terwijl ik bij het rijden zelf niets merkte. Zelfs het verbruik werd (iets) gunstiger, ruim 1:16. Een beetje googlen over de storing leerde dat het van alles kon zijn, van slangen tot een klein rubber bij één of andere klep... Daarnaast begon de koppeling wat te razen bij een koude motor en was over ca. 30.000 km de distributieriem weer aan de beurt. Keuze: alles laten opknappen en doorrijden of stiekem eens kijken naar wat anders...
We hebben meerder auto's proefgereden: Volvo S80, Toyota Avensis en zelfs een Lexus GS300 op gas. Die eerste en laatste reden mooi, maar durfde het niet aan. Bij de Volvo ging tijdens de proefrit het motormagamentlampje branden. Kon gerepareerd worden, maar het gevoel was niet oke... De Lexus was geweldig, maar enkele reviews schreven over hoge kosten bij reparaties. Er gaat niets stuk, maar als wel... De Toyota was prima, maar geen gevoel. Uiteindelijk zijn we naar een Volvo dealer in Alkmaar gereden om een proefrit te maken in... Jawel: een heuse 9-5NG. De proefit was een drama, maar desondanks was ik toch verkocht. Het aanbod van de dealer was goed en zodoende zijn we nu trotse eigenaar van een donker blauwe Saab 9-5NG 2,0 TiD Vector Exclusive. Hier komt zeker weer een review van!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.