Saab 9-5 2.3 Turbo Aero (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 2.3 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 163.800 km |
revieuw over 54.000 km
- 163.800 km
Op het moment van aankoop (november 2010) had ik een lease auto en was op zoek naar auto voor het weekend. Mijn eisen: comfortabel, sportief, een goed (lees neutraal)imago, voldoende vermogen en luxe. Eigenlijk wilde ik altijd al een 9-5 aero bezitten, mijn privé auto hiervoor was ook een 9-5 maar met 170 pk en minder opties.
Ik had een hele mooie aero gevonden in Alkmaar in zwart, 109.000 km op de teller van de eerste eigenaar. De auto stond te koop bij een grote universele dealer.
Aangezien ik inmiddels mijn eigen bedrijf heb en veel snelwegkilometers maak (ongeveer 50.000 op jaarbasis) moet de Saab helaas wijken voor een zuinigere auto. Vandaar dat deze aero op dit moment op de bekende sites te koop staat.
Inmiddels ben ik tot aankoop van een Prius over gegaan. svp geen commentaar hierover :-)
Deze revieuw bevat dan ook mijn ervaringen na 54.000 km en probeer deze zo gedetailleerd als mogelijk te schrijven.
Ten eerste het verbruik.
Over alle gereden kilometers heb ik een gemiddeld verbruik van 9,9 liter op 100 km gescoord. Hiermee ben ik zeer tevreden. Zeker als men bedenkt dat ik erg vaak in Duitsland ben geweest en regelmatig 160 km/h als kruissnelheid had.
Bij 120 op de teller verbruikt de aero ongeveer 7,5 liter op 100 km met cruisecontrol aan. In de stad daarentegen stijgt het verbruik snel naar 13 liter (puur stadsverkeer, niet gemiddeld).
Gezien het vermogen van 250 pk zeker geen slecht resultaat. Grappig is dat van alle benzinemotoren Saab aanbood (2005), deze versie de zuinigste was.
Comfort:
Mijn aero is voorzien van bijna alle opties. Fullmap navigatie, boordcomputer, beige, elektrisch verstelbare voorstoelen met lederen bekleding met stoelverwarming voor en achter en stoelventilatie, electrisch inklapbare buitenspiegels, xenon koplampen, koplampsproeiers, regensensor, cd-wisselaar, cruise-control enz. enz.
Het enige wat ontbreekt is een schuifdak, maar deze heb ik nooit gemist.
De stoelen zitten echt geweldig en zelfs na zeer lange ritten van meer dan 1.000 km op één dag heb ik nooit last van mijn rug gehad.
Het onderstel is ook comfortabel te noemen, echter met een vleugje sportiviteit. Van alle 9-5 is de aero de best sturende. Vergelijk hem echter niet met bv een BMW, want zo strak stuurt ie niet. Wie echter de prioriteit aan comfort geeft en - als ie wil - af en toe sportief wil rijden is hier zeker aan het juiste adres. Zelfs bij snelheden van boven de 200 km/h stuurt hij bij een flauwe bocht zeker niet "zwemmerig"
Betrouwbaarheid.
De Saab heeft mij nooit in de steek gelaten. Is zeker een kwestie van goed onderhoud. Dit is weliswaar aan de prijzige kant, maar hier kom ik later op terug.
Voor de rest werkt alles zoals het hoort. Geen pixel foutjes in het display, alle lampjes (verlichting binnen) doen het gewoon, dus hier valt weinig over te zeggen.
Gebruikskosten.
Tja, onderhoud is vrij prijzig, vooral de 120.000 km beurt. Hier wordt oa de olie van de automatische transmissie vervangen, de multieriem en alle rollen, alle vloeistoffen enz enz. Dit heeft me meer dan 2.000 EUR gekost, echter merk je direct dat onderhoud nodig was. Hij reed weer als nieuw.
Wegenbelasting (1500 kg) en verzekering valt me allemaal nog wel mee. Benzineverbruik ook. Het feit dat ik zoveel kilometers maak en dit veel geld kost kan de Saab niks aan doen. Vergeleken met wat je er voor terug krijgt (comfort, veel vermogen, uitstraling)vallen de kosten echt mee.
Saab, ik ga je missen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.