Saab 9-5 2.3 t SE (1998)

autoreview

Saab 9-5 2.3 t SE (1998)

Signalement

Uitvoering9-5 2.3 t SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab 9-5 2.3T SE Automaat

  • 200.000 km

Morgen ruil ik mijn Saab 9-5 2.3T SE Automaat in voor....een Saab 9-5 2.3T SE Estate op LPG-G3. Reden hiervoor, inderdaad de LPG-G3. Maar desalniettemin wil ik graag een en ander kwijt over mijn huidige Saab.

De Saab 9-5 2.3T SE met automatische versnellingsbak. Een heerlijke auto met wat mij betreft alles erop en eraan. Lederen bekleding, elektrisch bedienbare stoelen, stoelverwarming, Klimaatcontrole, etc. Kleur is metallic zilver grijs. Mooie kleur. De auto dateert uit 1998 en had bij aankoop 163000 km op de teller. Der auto gaat morgen retour met iets meer dan 200000 km op de teller. Ik heb de auto gekocht bij Saab Specialist Huyg uit Utrecht. Een bijzonder goed adres waar iemand achter zit met een liefde voor het merk. Maar goed, niet teveel reclame voor Huyg, terug naar de Saab.

De auto heeft een carter modificatie gehad, voor de Saab-kenners onder ons, dit omdat de motoren anders black-sludge problemen kunnen krijgen waardoor het onderhoudsinterval terugzakt van 30000 km naar ca 10000 - 15000 km.
Ik heb de auto op vrijdag gekocht en zijn eerste vuurdoop was een ritje van 1100 km richting Oostenrijk. (en 2 weken later weer terug uiteraard)
Met 8 koffers, handbagage, kussens en ander klein grut welke probleemloos in de loei van de kofferbak verdwenen, lekker onderweg. Aangezien het grootste gedeelte van de rit over de Duitse Autobahn wordt verreden, hoef je je niet druk te maken over de snelheid. Zonder dat je het in de gaten hebt, bereik je kruissnelheden van 160 km/u en die snelheid kun je met gemak volhouden. De Oostenrijkse bergen is al helemaal geen probleem voor de auto, sterker nog, de auto maalt er niet om en tuft er lekker tegenaan.

Maar ook in Nederland is het goed vertoeven met deze auto. Genoeg power voor vlotte inhaalacties, rijdt heerlijk comfortabel en het verbruik valt heus niet tegen voor een auto van +1550 kg. 1:13 is haalbaar op de snelweg. Ok, toegegeven, de stadsritjes lust deze auto wat meer(1:8 - 1:9). Aangezien je in Nederland niet altijd even vlot kunt opschieten, is de automaat erg prettig voor die momenten dat je stilstaat of langzaam moet rijden.
De 2.3 liter motor is net even wat soepeler als de 2.0 liter.

Wat voor onkosten heb ik gehad in anderhalf jaar dat ik deze auto heb mogen rijden? Eigenlijk helemaal niet veel. De auto is 1x buiten de onderhoudsbeurten terug geweeest naar Huyg en wel om reden dat de ventilator kapot was. Kosten € 350 voor vervanging. Verder heeft de auto 1x een grote beurt gehad, kosten nog geen € 700 euro. De remschijven + remblokken moesten vervangen worden tijdens deze beurt.

Ik heb hiervoor een Saab 9-3 gehad, prachtige wagen, erg sportief. Maar net als zijn voorgangers (900 classic), vind ik de 9-3 binnenin wat klein. Je zit erg op elkaar. En mijn model was erg sober uitgevoerd, bijvoorbeeld kunststof handgrepen in de portieren. (maar goed, verder reed het wagentje prima). De 9-5 daarentegen is absoluut niet klein, ook niet van binnen. En al helemaal niet sober uitgerust. Voor mij de ideale reiswagen.

Het is dat ik een 9-5 ben tegengekomen (hoe toevallig (nog 1x reclame) bij Huyg) met LPG-G3 erin, anders had ik de auto gewoon gehouden. Omdat ik recentelijk van baan ben veranderd en recht heb op een lease auto of lease vergoeding, heb ik gekozen voor een lease vergoeding. Ik verwacht op jaarbasis ongeveer 50000 km te gaan rijden, dus die LPG komt wel goed te pas.

Deze Saab 9-5 wordt dan mijn 10e Saab. Ik ben begonnen met een Saab 99. Vervolgens een Saab 9000 2.0 Turbo, 900i classic, 9000 CD 2.0, 9000 CD 2.0 Turbo, 9000 CD 2.3 Turbo S (beest van een wagen!), 900 GM, 9-3 2.0 Turbo coupe, 9-5 2.3SE T en dan vanaf morgen een 9-5 2.3SE T Estate.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.