Saab 9-5 2.3 t SE (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 2.3 t SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 197.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na mijn BMW vond ik het tijd voor een andere auto. Ik heb mijn oog laten vallen op een Saab 9-5. Aanvankelijk ben ik op zoek gegaan naar een 9-3, maar de geringe bijbetaling voor een 9-5 vond ik het overwegen waard.
Belangrijk vond ik 2 elementen, de motorisering en de uitrusting. Gekozen heb ik uiteindelijk voor een 2.3t. Deze motor heeft zijn dienst reeds bewezen en blinkt uit door zijn soupele karakter op lage toerentallen, in wat hoge toerenregionen stelt de turbo wat teleur in tegenstelling tot menig atmosferische motoren. Dit zorgt ervoor dat de Saab zich thuis voelt op de snelweg. Niet alleen door het motorkarakter, maar ook door het onderstel. Deze is wat week en de besturing is wat wollig, het voordeel ondervind men op snelwegen wanneer alle oneffenheden goed weggefilterd worden, maar voor het snelle bochtenwerk is de saab geen geschikte kandidaat.
Daarnaast is er de uitrusting. Mijn specifiek exemplaar is een SE met zwart lederen bekleding en vrijwel alle opties op de elektronische stoelvertelling na. Voor een geheel complete uitvoering dient met te zoeken naar de griffen variant met V6 motor.
Al met al heeft de Saab mij nog niet teleurgesteld, het is wel zaak de verwachtingen aan te passen aan het karakter van de auto. Dus veel luxe, moderne uitstraling, relatief lage kosten (brandstof gem. 8.2l/100km en lage afschrijving) Kortom: voor een relatief lage prijs krijgt u een exclusieve, bijzonder auto met een goede uitrusting. Daarentegen moet u geen bochtenridder verwachten, maar wel een verrassend vlotte motor. Daarnaast loopt het model nu al een aantal jaren mee, met zeer kleine verschillen tot 2006. Hierdoor oogt de auto minder bedaagd dan hij daadwerkelijk is. Het is aan te bevelen te zoeken naar een exemplaar met onderhoudsgeschiedenis. Deze motoren hebben door matige carterontluchting soms problemen met sludge (door veelal korte ritjes, komt meer voor bij de automaat welke niet op de motor remt), daarnaast zijn de turbo’s van de 2.0 en 2.3 niet heel erg duurzaam. (vanaf 150.000 km) de turbo van de Aero is van ander fabrikaat.
(mijn auto exact hetzelfde als de foto’s)
Update: 18-01-2008
Inimiddels de auto weer verkocht. De laatste 4 maanden in een Volve V40 1.9d gereden. Door wisseling van werkgever ben ik aanzienlijk meer km gaan rijden, hierdoor was een diesel een betere (financiële) keuze. De Saab tijdelijk omgewisseld voor de Volvo diesel tot ik meer duidelijkheid had over de te verwachte km per jaar.
30.000+ pj dus op voor een diesel. Saab ingeruild. Wel wat problemen geweest de laatste tijd (zie onderstaande), maar ben nog steed tevreden over het product en de kwaliteit.
PROBLEMEN
Kortstondig uitval van de richtingaanwijzers, lichte olie lekkage bij de turbo. verder geen. Ook geen bijzonderheden bij de beurt.
Update 18-01-2008
Onlangs een electronisch probleempje gehad. Plotselinge uitval. Ik dacht zelf aan de DI cassette of de krukassensor, het bleek het laatste te zijn. Uitstekend verholpen door de Saab specialist in Achterveld.
Kortstondig uitval van de richtingaanwijzers is nog 3x voorgekomen in een half jaar.
Vermoede van een beginnende klekke koppaking, heel klein beetje ’room’ afzetting bij de oliedop, geen zichtbaar koelvloeistofverlies. White Sludge kan ook.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren