Saab 9-5 2.0 t SE (1998)

autoreview

Saab 9-5

Signalement

Uitvoering9-5 2.0 t SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf99.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heerlijk luxueuze wagen, met een sobere en stijlvolle uitstraling. Het smaakvolle interieur is erg comfortabel en behoorlijk stil. De automaat nodigt uit tot een rustige, maar niet trage rijstijl. Ik vind de auto niet meteen geschikt om mee door bochten te scheuren, maar op de snelweg kun je probleemloos een hoge kruisnelheid aanhouden. In sportstand kan je bij accelereren ook nog met de snellere auto’s meekomen.
Uitstekende geluidsinstallatie, ik kan naast cd’s ook mijn oude audiocassettes nog afspelen.
Het verbruik ligt doordat ik meestal lange afstanden doe tussen de 9 en 10 l/100km, door het inbouwen van een LPI-installatie (2600€) zijn de huidige hoge brandstofkosten niet zo’n probleem. Het LPG-verbruik bedraagt zo’n 12 l/100km. Na dik 45.000 km vind ik het nog steeds een heerlijke klassebak.

PROBLEMEN

Vrij snel uitvallen van pixels in de centrale display voor boordcomputer en radio. Soms werkt alles goed, meestal een paar dode pixels. Erg vervelend, zeker omdat de display door de vorige eigenaar al eens vervangen is (370€).
Onlangs schokte de auto wat bij stevig doortrekken, dat is opgelost door nieuwe bougies te plaatsen.
Ik ben erg tevreden dat ik door het gebruik van een ringtank voor de LPG mijn -overigens behoorlijke- koffervolume heb behouden, nadeel is wel dat je binnen 350 à 400 km weer staat te tanken.
Voor het overige een probleemloze en zelfs behoorlijk goedkope auto om mee te rijden: in België valt de verkeersbelasting en verzekering wel mee voor een 2.0 liter-motor, en de officiële Saabhersteller in de buurt is een vakman en hij hanteert erg schappelijke prijzen. Voorts is er ook nog niets wezenlijks stuk gegaan. Hopelijk blijft dat zo, want onderdelen zijn helaas niet zo goedkoop. Verder doe ik eens per jaar een grote beurt en om het half jaar een oliewissel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.