Saab 9-5 2.0 t S (2001)

autoreview

Saab 9-5

Signalement

Uitvoering9-5 2.0 t S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na enkele jaren in een MPV te hebben gereden (Ford Galaxy) ben ik op zoek gegaan naar een auto die een meer dynamisch rijgedrag aan de dag legt. Als gezinsvader zocht ik natuurlijk wel naar een ruime auto, maar omdat ik uiteindelijk toch de meeste kilometers woon/werk afleg had ik er genoeg van om dagelijks in mijn eentje in een logge kathedraal op de file af te stuiven.

Gekeken naar Peugeot 607 (rijgedrag bij de testrit viel wat tegen: comfortabel maar niet dynamisch), Volvo S60 (geweldig, dynamisch maar te klein). Uiteindelijk liep ik tegen mijn huidige Saab aan. Wat ik bij de proefrit vond dat ervaar ik nog steeds: ruim, solide, comfortabel en tegelijkertijd dynamisch. De 2.0t motor is nog steeds een van de beste kanten van deze auto. Hij doet altijd stil zijn werk, het koppel is altijd beschikbaar en zorgt ervoor dat men name de snelweg acceleraties soepel en rustig verlopen. Een stoplichtsprinter is het niet want de turbo heeft toch zeker 2000 toeren nodig om vol mee te komen. Maar wie nog in de fase van de stoplichtsprintjes zit is sowieso geen Saab rijder...

Nadeel: de automatische airco kan beter. Hij is niet erg nauwkeurig en gedraagt zich totaal anders wanneer hij automatisch overschakeld naar de ECO (comperessor uit) stand. De afwerking kan beter, hier en daar zijn naden te zien die echt groot zijn. De kwaliteit is daarentegen prima. Slechts een keer heb ik een kraakje in de deurstijl gehoord en dat is bij de beurt volledig opgelost. In deze uitvoering heeft de 9-5 geen traction control en dat heeft hij bij glad weer echt nodig (veel slip bij het optrekken).

Belangrijkste plus: GEWELDIGE stoelen, zeer soepele en stille motor, ruimte en de grote kofferbak.

PROBLEMEN

Bij ca 50.000 km: display boordcomputer defect. Is vervangen en sindsdien geen enkel probleem.

Bij ca 100.000 km: ontstekingsmodule opgeblazen. Is vervangen.

Verder valt het in de bergen op dat de speaker die het geluid van de richtingaanwijzer produceert vreemd gaat klinken als de auto sterk stijgt (ijle lucht), komt stevast weer terug bij de afdaling. Niet echt storend maar wel typisch.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens