Saab 9-3 Sport Estate 1.8i Linear Sport (2006)

autoreview

Saab 9-3 Sport Estate 1.8i Linear Sport (2006)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Estate 1.8i Linear Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf158.954 km
KM-stand laatst200.207 km
Lezerswaardering: 62%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zweeds

  • 158.954 km

Na vorige oude Audi's 80, Passat's B3 én daarvoor kleine Volvo's met een 2 liter injectie motor nu dus een luxe mooie Saab 9.3 station omdat het kan. Lang de tijd gehad om een keuze te maken. Alles speelde een rol. Een Volvo V70 of Honda Accord station zijn te lang, een Subaru Legacy station heel duur naast hoge kilometerstanden enzovoorts. Ik heb lang de Subaru Legacy als favoriet gehad. Ik wil pertinent een station. Totdat de Saab te tevoorschijn kwam. Hij stond op een gegeven moment voor de deur en kon ik hem zien vanuit mijn raam. Ik heb de eigenaar gevraagd of ik de auto even mocht bekijken en dat kon. Bij aankoop van een dezelfde auto kwam ik aanrijden in een oude Nissan uit 1992 en mij in de laatste dagen bijna in de steek liet. Begin november 2019.

Ik heb dus geen referentiekaders om tot een realistische vergelijking te komen. Als je dan in zo'n auto als deze gaat zitten weet je niet wat je meemaakt. Ik schiet 15 jaar in de tijd vooruit. Wat een luxe! Ik heb er nu 163062 km op zitten. Bij aanschaf 4 nieuwe Vredestein all season banden opgezet wat hem een super wegligging geeft.

Wat is er nog niet genoemd in andere reviews wat wel de moeite waard is om te noemen. Dat zijn er enkele. Het sportieve gedrag van de auto op binnenwegen en in steden of dorpen. Het is een stationwagen maar hij gedraagt zich als een snel, rappe, wendbare auto in de bebouwde kom. Ook op de snelweg. Met 100 km per uur of sneller even een auto pakken om er voor te komen? Hij sprint zich er voor en voor dat je het weet zit je over het snelheidslimiet.

Als je in de avond laat naar huis rijdt over 130 km wegen doet hij dat met gemak. Er is motorgeluid maar acceptabel. En als je lang moet rijden lijkt het blok tot rust te komen. Kruissnelheid 110 is heerlijk rijden. Rond de 100 rijd het heel fijn qua geluid en straks mogen we overdag maar 100. Het is in principe ook een "sportief" geluid. En zo heet hij ook, een Sport Estate.

Staat van de auto.
Na enkele weken een achterraam mechanisme moeten laten vervangen. En er zit een piepje bij de kachelventilator. (Bekend euvel bij deze auto)
Wat is er de laatste 3 jaar aan de auto gedaan door de vorige eigenaars met deze km stand? Naast de gebruikelijke beurten, filters, olie e.a. 1. De distributieriem. 2. Waterpomp. 3. Vliegwielsensor. 4. Alle remblokken.
5. Achterklepslot. 6. Carterstopring. 7. Kachelmotor er uitgehaald en gereinigd, 8. Kachelregelaar, 9. Stabilisatorstangen, 10. Sleutelreparatie.

Na 10000 km en garage check

  • 169.190 km

Na 10.000 snelwegkilometers heb ik de auto goed laten nakijken door mijn garage Heerikhuizen te Maarn.

Auto is helemaal doorgelicht. Interieurfilter is vervangen en bladeren en vuil hierbij verwijderd. De plastic dorpellijsten aan de zijkant missen bevestiging. Ze hangen er een beetje bij. Deze heb ik zelf gemaakt.

Er is de opmerking gekregen dat het een goede auto is.

Na 10.000 km ben ik ook nog erg tevreden. Ik heb er wel een K&N inlegfilter in gezet. Je hoort niet meer dat hij wat hoger in de toeren zit. Een rustiger sportieve brom. En met hogere snelheden is het net even dat geluid wat mooier is. Het filter maakt het geheel af.

Ik kom terug op het vorig schrijven, een fijne sportieve vlotte auto in de stad als wel op de snelweg. Met alle snufjes en luxe die je kan wensen. Niet te groot en niet te klein waarbij het verbruik van 1 op 13 wenselijk is. Ik denk dat ik op de snelweg in de zomer 1 op 14 moet halen. Binnen het stadsverkeer schiet het verbruik niet naar boven.

Keuren en beurt

  • 175.000 km

De keuring. De beurten doe ik in de zomer. Ik heb dit najaar veel minder kilometers gemaakt dan ik was gewend. Meer stadsverkeer dan lange ritten. Werk dicht bij huis. De tijd hiervóór, van veel lange ritten, was heerlijk rijden met de koeling en luxe.

Omdat ik de auto in juni had laten doorlichten voorzag ik geen problemen met de keuring. Maar dat viel dus tegen. Koplampunit (tweedehands vervangen), kachelmotor, remmen achter schoonmaken, en nog wat met het licht. Dit naast dat ik deze zomer een voorwiellager heb moeten vervangen. Dat is best een kostbare reperatie.

Ik begon bij de garage mijn twijfels uit te spreken over de auto. Deze auto kocht ik met het oog op Zweedse betrouwbaarheid. Heerikhuizen in Maarn was het er niet mee eens. "Je heb nu, na dit onderhoud écht een goede auto".

Mijn vrouw en (volwassen) kinderen vinden het ook een heel fijne auto.

Keuring en veel minder rijden

  • 184.114 km

Deze zomer zie ik dat er een scheurtje in het spruitstuk zit. Het scheurtje is gelast door de garage. Ik ben soms nog steeds verbaasd over de elektra in de auto, de auto lijkt soms voor je te denken. Wanneer de auto is ingesteld op climate control dan hoef je in principe niets meer te doen. De ruitenwissers achter en voor doen automatisch hun werk, de temperatuur is prettig op 21 graden enz.

En nu dus de keuring. Ik laat hem alleen maar keuren en in het voorjaar laat ik de grote beurt gebeuren. Door wegvallen van werk maak ik nu heel weinig kilometers. Tijdens de beurt een lampje hier en een wisser daar, meer niet. Ik denk dat hij zijn kinderziektes wel gehad heeft.

Grote beurt

  • 189.000 km

Zoals ik zei, deze zomer een grote beurt. Daarbij zijn geen eigenaardigheden gevonden. Bougies zijn nu nieuw en gebruikelijke zaken ververst en gedaan. Ik wil wel zeggen dat ik blij ben met deze 95 kilo lichtere en zuiniger 1.8 injectie Saab met het oog op de dure benzine en economische situatie. De luxe is er niet minder om.

Apk

  • 190.981 km

Apk zonder ernstige problemen. Een stekkertje hier en een lampje daar.
'Hoe lang kan ik met deze auto blijven rijden', vraag ik Heerikhuisen in Maarn. Met het oog op de weinige kilometers die ik nu rijdt. 'Nog jaren, want het is een goede auto, maar zorg wel dat de motor en uitlaat warm worden gereden. Anders zorg het vocht in je uitlaat voor roest'.

Er rijden op de Utrechtse Heuvelrug veel Saabs 9.3. Ook veel Estates.

De auto heeft eigenlijk één nadeel, het gezeur van Saab liefhebbers dat hun turbo toch wel beter is. Ze praten steeds denigrerend over een "Opel blok." (het blok is in principe van General Motors) Oké, maak je veel kilometers op de snelweg en wil je meer betalen aan de belasting en benzine, prima. Los van het blok en het sportievere karakter is alles hetzelfde.

Onder de station wagens met rond de 120 pk uit deze jaren is dit een topper.

Omdat ik véél minder rijdt heeft het eigenlijk geen nut meer om deze review door te zetten. Ik hoop dat toekomstige kopers er iets aan hebben.

Blower

  • 195.541 km

De blower. Er zijn bij mij en anderen nooit problemen met lichtjes, wijzers of wat dan ook met elektra. Maar de blower, die kan dus echt een probleem zijn.
De vorige eigenaar maakte in 2019 melding van "regelaar" kachel en kachelmotor schoonmaken.
In mijn bezit is er na enige maanden het waarschuwende "sprinkhaan" geluid. Dan gaat er dus iets mis, daar kun je op wachten.
In november 2020 is de kachelmotor vervangen.
In november 2022 is er een stekker van de ventilator gemaakt.
Op 21 augustus 2023 is de weerstand van de interieur ventilator vervangen en onder garantie is 2 weken later de kachelmotor opnieuw vervangen. Opvallend detail; daar waar het interieurfilter zit kan water komen te staan als het pijpje eronder verstopt zit.

Keuring

  • 196.640 km

De auto is gekeurd en er is niets aan de hand. Ik ga al meer van deze auto houden. Zopas kwam er een klokje rond langs van een Opel Vectra met hetzelfde blok én met 5 ton op de teller!

Keuren

  • 200.741 km

Met een kleinigheid door de keuring en ik heb de olie laten verversen.
Binnen mijn bezigheden als pensionado is de auto verworden tot een soort van bakfiets.

Beter zo

  • 200.207 km

Ik heb er zomerbanden onder gezet en heb ik spijt dat ik 5 1/2 jaar met all season banden heb gereden. WAT EEN GENOT!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.