Saab 9-3 SE 2.3 (1998)

autoreview

Saab 9-3

Signalement

Uitvoering9-3 SE 2.3
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf354.071 km
KM-stand laatst359.950 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 354.800 km

Na de verkoop van de Seat Altea, moest er een voorlopige auto komen, ik heb een nieuwe Renault Captur besteld, deze auto kampt echter met een behoorlijke populariteit, dus die wordt pas eind januari geleverd.
In eerste instantie wilde ik een shortlease contract aangaan, maar dat was duurder en lastiger voor elkaar te krijgen dan gedacht.

Toen maar op zoek naar een goedkope betrouwbare en toch wel een beetje luxe auto.
Aangezien Zweedse auto's en zeker die van de jaren negentig bekend staan als "onverwoestbaar" op zoek gegaan naar een Volvo V70/850 of een Saab.

Saab heeft mij als merk altijd al aangetrokken en aangezien ik na veel speurtochten op het internet er ook al achter was dat ze zowel technisch als qua interieur oersterk zijn, toch voor een Saab gegaan.

Het is een 9-3 2.3 SE(denk ik) geworden, de auto heeft alles aan boord wat je anno 2013 op een auto verwacht, Automatische klimaat regeling, cruise control, geïntegreerde radio met stuurwiel bediening, stoelverwarming, elektrische verstelbare en verwarmde spiegels, elektrische ramen rondom, board computer, centrale deurvergrendeling en zelfs een elektrisch bediende antenne.
En het mooiste van alles, alles werkt!

Het is de bedoeling om de komende vijf maanden met minimale kosten door te komen, maar wat nodig is gaat natuurlijk wel gebeuren, want veiligheid gaat voor alles.
Daarover gesproken, er zitten ook nog vier plofzakken in en ABS op.

Hoe bevalt de auto tot dusver, nou eigenlijk heel goed, hij rijdt wat zwaar, je moet het gaspedaal goed indrukken.
Maar als eenmaal boven de vierduizend toeren gebeurt er ook echt wat, daaronder kan je als het ware net als een diesel heerlijk op koppel rijden en dat voor een benzine auto.
Als je eenmaal op gang bent wordt je getrakteerd op rust aan boord, de auto is zacht geveerd en daagt je verder totaal niet uit, maar het kan dus wel.
Een echte cruiser.

Praktisch is de auto ook, er is genoeg binnenruimte, ik ben vrij lang (1,92) en mijn oudste dochter kan goed achter mij zitten.
De kofferbak is groot genoeg om lekker op vakantie te kunnen, misschien dat we dit tijdens de kerst vakantie kunnen uitproberen.

De nadelen/minder prettige zaken, die zijn er natuurlijk ook, de kofferbak ontgrendeling werkt een beetje tegendraads.
Die moet steeds apart ontgrendeld(elektronisch en mechanisch??) worden en die raakt soms in de war.
De hoofdsteunen staan wat ver naar voren, voor mij is het prettig, mijn vrouw vind het wat minder, zeker als zij een staart in heeft.
De gordelbalk bij de achterbank die apart verwijderd moet worden wanneer de bank neergeklapt moet worden, hier zie ik het hogere doel nog niet helemaal van in...

Wat betreft de hoge kilometerstand, daar merk je vrij weinig van de Saab lijkt nog lang niet versleten.

Wordt vervolgd.....

Verkocht

  • 359.950 km

Ja het was zover, de Captur werd twee maanden eerder geleverd dan gedacht en toen moest de Saab het veld ruimen, helaas....

Hoe is het verder gegaan?
Eigenlijk heel goed, achteraf met de kennis van nu had ik de Saab wel verder willen rijden, wat rijdt dit goed zeg en dit is nog echte kwaliteit. De auto heeft het perfect gedaan en op een lekke kofferbak na, geen misslag gemaakt.

De 2.3 motor is een beul en geeft een grote mate van comfort, net als het vering.
Daarbij valt het verbruik nog allezins mee (zie monitor).

Al met al is de 9-3 een aanrader en doet zeker niet onder voor moderne auto's.
We hebben nu een Captur aangeschaft, hiervan zal ik ook een review bijhouden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja