Saab 9-3 S 2.0 t (1999)

Saab 9-3 S 2.0 t (1999)

Uitvoering9-3 S 2.0 t
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002

Ik heb deze auto gekocht nadat iemand zo vriendelijk was mij in een kettingbotsing te betrekken en mijn vorige auto bijgevolg ’perte totale’ was.

Mijn eerste auto was een budgetauto en daar mijn financiële mogelijkheden iets ruimer waren geworden, ging ik op zoek naar een auto die ik echt leuk vond. Als saabfan, viel mijn oog in augustus 2002 op een Saab 9-3 2.0 LPT (dit Belgisch (?) model stond helaas niet in de database maar m.i. stemt het aangeduide model er het meest mee overeen). Het was indertijd een actiemodel n.a.v. 25 jaar Saab turbomotoren en de uitrusting zit tussen de S en de SE in. In concreto vnl. :

- leren zetels (met verwarming)

- radio-cd

- handmatige airco

- boordcomputer

Daar airco en radio-cd op mijn verlanglijstje stonden, eventjes gaan testrijden en, na wat onderhandelen, gekocht. Daar ik beroepshalve toch wel een aantal kilometers moet doen, meteen een Vialle LPi-systeem (=LPG) met 85l grote tank laten plaatsen (wat voor mij 1 x per week tanken betekent).

Wat vond ik nou zo leuk aan deze auto dat ik hem zo dolgraag wou :

1) de motor : de 2 liter low pressure turbo is een FANTASTISCHE motor. Veel koppel bij een laag toerental (220NM bij 2500 toeren dacht ik), trekt fantastisch op (0-100km/h in 8,8 sec.) en is meer dan voldoende krachtig (154pk). De auto is dan ook redelijk snel (210km/h).

Bovendien is het een uiterst betrouwbare motor : het mag -25°C zijn, ik start hem en hij draait steeds van de eerste keer (waarschijnlijk de Zweedse invloed). De auto heeft mij dus nog nooit laten staan.

Daarnaast lijkt deze motor gemaakt om in combinatie met het LPi-systeem te werken. Nog nooit enig probleem gehad met de combinatie motor-LPG en je merkt amper/geen vermogensverlies. Ook het verbuik valt goed mee voor een 2L turbomotor : met een ’sportieve’ rijstijl en 50% snelweg/secundaire wegen en 50% stadsverkeer kom ik uit op iets minder dan 10L/100km.

2) het laatste echte saabmodel qua styling (zowel van buiten als binnenin).

3) de autozetels (wat een verschil met de ’stoelen’ in veel andere auto’s).

4) voor die tijd zeer complete veiligheidsuitrusting (front- en zij airbags, stevige kooi, anti-whiplashhoofdsteunen). Ik dacht dat hij bij latere tests nog 4 ncap-sterren heeft gehaald (toen het maximum).

5) het ’correcte’ Saab-imago: klasse en toch niet stoeferig

De wegligging is, vergeleken met de fantastische motor, minder goed : wel vrij comfortabel maar de auto stuurt niet echt scherp en onderstuur treedt vrij snel op. Ook veert de auto bij hobbels en putten wat meer na vergeleken met moderne auto’s.

Besluit : een fantastische toerauto die je comfortabel, snel, veilig en - ingevolge de LPi-installatie - goedkoop overal heen brengt.

PS 1 : Daar de auto fiscaal is afgeschreven, heb ik een nieuwe auto besteld, nl. een volvo V50 2.0D topline met mobility pack dewelke één dezer weken zal worden geleverd. Geïnteresseerden in de saab mogen mij altijd iets laten weten.

PS 2 : foto’s volgen later nog.

Grote problemen eigenlijk niet gehad (zie supra). Het is en was steeds ’starten en lopen’. Wel piepen de schokdempers bij koude of nat weer. Al een eens laten naar kijken maar blijkbaar is dit niet te verhelpen. Eens de auto warm is, verdwijnt het piepen trouwens weer.

Vooral de reguliere onderhoudskosten : vloeistoffen, banden, schokdempers, remmen, ...

Herstellingen :

kachel (1.000 EUR !!!) kapot, blutsen van parkeerschade (door mijzelf en anderen), steenslag in de voorruit.

Onderhoudstip :

Ga niet bij een officiële saabgarage, toch zeker niet bij Beherman. Saab wenst zich hoe langer hoe meer te profileren als zweedse BMW of Mercedes en toont dit vooral in de gehanteerde prijzen voor onderhoud en herstellingen. Daar dit nog een redelijke ’eenvoudige’ auto is qua elektronica e.d. kan je het onderhoud gerust laten doen door een plaatselijke garage.

Ter vergelijking : Bij Saab Beherman ging ik na een onderhoud zelden naar buiten met een rekening minder dan 200 EUR. Bij een plaatselijke (Mitsubishi) garage kostte het klein onderhoud mij 80 EUR. Reparatie parkeerblutsen: offerte Beherman + 3.000 EUR, lokale garage: perfect uitgevoerd voor 900 EUR.