Saab 9-3 S 2.0 Turbo Business Edition (2002)

autoreview

Saab 9-3 S 2.0 Turbo Business Edition (2002)

Signalement

Uitvoering9-3 S 2.0 Turbo Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf254.500 km
KM-stand laatst256.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

nog steeds goed

  • 256.000 km

Saab is een merk waar naar mijn idee te veel over gefilosofeerd wordt. Is een Saab een echte Saab lijkt de verplichte discussie onder de rijders. Als je het mij vraagt was Saab een niche merk dat wat met ducktape, tiewarps en gebruik van andermans technologie probeerde iets moois te maken. Heel creatief en bij vlagen briljant, vaker doorgeschoten op onderdelen en soms halfbakken. Met uitgekiende marketing en het concept van 'lekker anders zijn' kwam ze in haar bestaan best ver en wist een behoorlijke prijzen te vragen. Eerlijk is eerlijk, hierme heeft het merk een aantal heel verschillende auto's neergezet die allemaal in een ding overeenkomen. Maak het beste van wat je gegeven is. De 9000 de beste van het viertal platformzusjes, de turbo motoren omdat zelf een 6 cylinder ontwikkelen niet uitkon.

De 9-3 heeft zijn tekortkomingen maar voor mij een absolute x-factor door:
de 2.0T, de side skirts die optisch een wespenstaille geven, de wigvormige raamlijn en een hoogwaardig interieur. Zonder deze is het naar mijn smaak een niet meer dan gemiddelde auto. Maar boy wat houd ik van dit blok en de zijaanzicht. tja

Het is de enige autoweek review van een ex-auto die verloren gegaan is. De saab 9-3 uit 2001 die ik 23 jaar geleden mocht rijden als lease auto. Toendertijd vulde de 9-3 een plek onder de BMW 3 en mercedes C maar boven de alfa 156 en de volvo v40. Getuned door hirsch naar 200pk oid, en dus echt snel vergeleken bij zijn generatiegenoten. Mooie ingetogen en best sjieke verschijning. Gentleman's cruiser.

Ik kijk al jaren met een schuin oog of er ergens een leuke te koop staat. Nooit de trekker overgehaald, tot afgelopen zomer. Het model is mits goed onderhouden en verzorgd goed gerijpt. Het is nog steeds een nette auto waar je mee kan voorrijden

Eisen: Benzine, Trekhaak, minimaal se trim, werkende airco en degelijk onderhouden. De meeste saabs zijn in slechte staat of simpelweg opgereden. De betere exemplaren gaan bij specialisten voor 5-8k weg. Net ff te veel voor een bij-wagen. Kopen is makkelijk, inruilen niet zo. zullen we maar zeggen.

Met een geluk deze gevonden, was de afgelopen 10+ jaren van dezelfde eigenaar die helaas overleden was. Echtgenote kon geen afscheid nemen en de saab had al even stil gestaan. Onderhoud was minitieus uitgevoerd, frisse banden, twee sleutels en een fris interieur. Wel her en der wat wear n tear, maar wat wil je in 24 jaar. De proefrit was vanaf de eerste meter overtuigend. Niets kraakt, soepele maar strakke vering. De motor hoort 'warm' te klinken en dat deed deze. Geen sporen van lekkage en geen roest aan de achterschermen.

Het verkeer is echt wel anders in 23 jaar maar de saab voelde vertrouwd. Vroeger serieus snel, nu kan de saab meekomen. Moderne auto's remmen en accelereren gewoon beter en daar maken de bestuurders gebruik van. Maar..., die tussen acceleraties de 3e en 4e versnelling zijn nog steeds heerlijk. Nee, geen tesla (de we ook hebben) maar voor een oudere youngtimer toch erg goed.

Auto gepind, beurt en apk erop en door. Inmiddels al een tweetal duizend kilometers gereden. Verbruik in de stad is 1:10, op de snelweg zakt dat naar 1:14. De doorgaande wegen is dan ook echt het domein voor deze auto. Soepel en vlot, ietwat indirecte maar wel voorspelbare besturing. Lekkere mechanische versnellingsbak. De 16inch velgen zijn misschien wat aandoenlijk maar wel heel comfortabel. Qua blok vind ik de 2.0T lekkerder dan de 2.3T aero in de 9-5. Smeuiger onderin en topsnelheid is niet zo boeiend, omdat de remmen naar maatstaven van vandaag niet zo snel stoppen en een wat meer defensieve rijstijl vragen. Gecombineerd rijd ik 1:12. Fors zuiniger dan de 9-5 die ik ook gehad heb. Meer karakter en warmer dan de 9-3ss. Vooral het interieur is van een hogere kwaliteit dan de latere modellen van het merk.

De auto is helemaal origneel en de 185pk worden romig geserveerd. 0-100 in 8,2sec en 80-120-5,3 sec gemeten. Hiermee wordt de fabrieksopgave nog steeds gehaald. Ik overweeg om toch een kuurtje te nemen, ik mis net nog iets extra bite in de 5e versnelling. Zal dat waarschijnlijk doen bij de eerste oliewissel. Kan gelijk de carterpan eraf om te controleren op de beruchte black sludge en uitvoeren mod6 om de onluchting te verbeteren. zal al met al een paar honderd kosten. Verder weinig te klagen.

Na aankoop de hangende hemel met reparatie kit terugbevestigd. De achterlichten lekten op de pakking. Deze heb ik opnieuw ingevet en herbevestigd. Daarmee was ook de vochtige achterbak verleden tijd. Rustig ingereden en daarna zoetjes aan langzaam toeren en motordruk opgebouwd. Dit om de oude leidingen niet in een keer op hun donder te geven. Ging goed tot een komend scheurtje in de koelvloeistofleiding een lekkage gaf. Geluk dat het scheurtje precies op de slangklem aan het einde zat. Afgekoppeld, halve cm ingekort en herbevestigd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.