Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 216.154 km |
KM-stand laatst | 222.114 km |
Eerste review
- 218.945 km
Vaak hier de verslagen gelezen voor aankoop van een auto. De Saab is een tweede auto. En de aanloop van aankoop is wel bijzonder te noemen. Ik heb mijn vriendin aardig aangestoken met het autovirus. Hadden we ooit eens een Rover 216 cabrio is deze uiteindelijk opgevolgd door een Peugeot 106 1.1 Sport. Geel van kleur en superzuinig! Echter geen 'funfactor'! Dat resulteerde dat ik steeds vaker onze oprit zag met gebrek aan mijn BMW 530d. Zodoende kon ik met de kanarie naar het werk.
Wat vinden we leuk. En op die vraag kwam de cabriolet als antwoord. Vervolgens wat zijn de voorwaarden aan een cabriolet als 2e auto? Deze moest creme leer hebben, clima, stoelverwarming, redelijke volwaardige zitplaatsen achterin, parkeersensoren en een trekhaak. Geen 6 cilinder (de BMW en de Jaguar XJ hobby wagen hebben beide 6 kabouters) maar een zuinige(ahum) 4 cilinder.
En zo werd de 106 te koop gezet en binnen 24 uur verkocht. De koper deed aanbetaling en gaf aan de auto pas over een week nodig te zijn. Helemaal top.
Voorkeur werd besproken tussen een BMW E36 318 cabrio of een Saab Cabrio. En de Saab vonden we toch meer klasse hebben en de BMW gaf veel problemen met de kap aan. Dus op zoek naar een Saab Cabriolet. En ik kreeg eentje in het vizier. Een italiaanse Import en stond in Rijswijk. Hele verhaal klopte en plan was na telefonisch een deal te hebben gemaakt om naar Rijswijk te gaan. Vanuit omgeving Assen is dat twee en half uur rijden. Maar de avond van te voren gaf de verkoper aan dat hij de auto had verkocht. Beetje jammer dit. De zaterdag toch ingevuld door enkele Saabs te bekijken. Stond eentje in Zwolle. Betrof een automaat, 175.000km gelopen en was een 2.3 type 900. Maar deze auto wilde niet starten en uiteindelijk was ik zelf aan het sleutelen om de auto aan de loop te krijgen toen ik halverwege de klus besefte; '' waarben ik mee bezig'' . Dus hier weer vertrokken en toen naar 2e Exloermond. Daar stond een 900 meer dood dan levend. Ook konden we geen proefrit maken want hij was geschorst...
Dan maar weer naar huis. De hele rit deed me beseffen dat ik de 530 behoorlijk miste haha. Weer op het net en kwam 2 opties tegen een '94'r ge-upgrade 9-3 bij de Saab Dealer of een 9-3 2.0 Turbo bij een particulier. Notabene hier 10 km vandaan. En die laatste had echt alle opties tot aan trekhaak aan toe. En die trekhaak geniet de voorkeur omdat mijn vriendin in het ziekenhuis werkt en de auto aan de rand van de stad wil parkeren en vandaar uit naar d'r werk wil gaan. Maar hier betrof het een origineel afkopelbare Saab Trekhaak.
De verkoper profileerde als een zeer betrouwbare man, was 2e eigenaar en door scheiding was deze wagen over. Proefgereden in de regen, monteur mee gehad in combinatie met verkoper, de besproken prijs zou ik bijna de deal rond maken. Maar we hadden het dank nog niet getest. En wat bleek deze functioneerde niet. Maar de verkoper toonde zich weer sportief en gaf aan dit door de Saab dealer liet op te lossen. Zo geschiedde.
Na 2 weken de auto opgehaald met een goed functionerende dak.
Mijn vriendin is helemaal verliefd geraakt op de Saab. Ik heb mijn BMW terug en ze wacht met smart op het voorjaar.
Wat nu gedaan aan de Saab?
- Lampje van 3e remlicht gerepareerd
- Set winterbanden op stalen velg gekocht. Omdat het allemaal Opel techniek is kon ik hier zo Opel Velgen voor inkopen.
- Uitlijnen. Trok naar rechts
- Dak was enigzins groen getint deze helemaal behandeld en aangepakt.
Wat moet ik nog doen?
De CD wisselaar weigert iedere medewerking. Sta in dubio dit te vervangen of om te laten uitlezen bij Opel Dealer met Tech2. Maar ondertussen ook een Saab Specialist leren kennen. Denk dat ik daar binnenkort naar toe ga.
Boxen geven slechte kwaliteit aan geluid. Ik moet nog even uitvogelen hoe ik die kapjes loshaal. Onlangs kon ik even ''testen'' bij een sloop 9-3 maar dat was los en bleef los. Dus daar moet een ander truukje voor zijn. Dan de boxen vervangen.
Dashboardverlichting is thv toerenteller uitgevallen. Daarvoor moet ik het dashboard geheel los halen om zo de unit eruit te kunnen pakken.
Pdc werkte niet. Dit zelf weer werkend gemaakt.
Hoe rijdt de Saab?
Verbruik valt tegen. Voor een 4 cilinder is het verbruik hoog te noemen. 1 op 8/9 is regel dan uitzondering. Hoewel de reviews en testen dit wel bevestigen had ik een lager verbruik verwacht. M'n Jaguar XJ LWB voorzien van een 4.0 motor is nog zuiniger maar dat ter zijde.
Verder is het haast niet te merken dat je een cabrio bestuurd als de kap dicht is. Wel als er zijwind is dan verneem je dit wel maar niet negatief. De 2.0 Turbo komt prima mee met het hedendaagse verkeer. En de vele opties die de SE heeft functioneren allemaal. Het is toch een auto van 1998!
Ook in de winter (de paar dagen dat we vorst hebben gehad) gedraagt de wagen zich prima.
Onlangs voor de verzekering een taxatie laten uivoeren die heel erg positief uitviel.
Update 218.945km
Klacht van mijn wederhelft dat het verbruik zo hoog was 1/8 had ze zich bij neergelegd. Echter ik heb toch op een avondje alle remmen helemaal los gehad en meer gangbaar gemaakt dan dat ze al waren. En eens zien wat dat oplevert.
Verder te maken gehad met een kleine aanrijding. Een dame met net haar rijbewijs reed 'blind'achteruit met uitgeschakelde pdc. Dat deze uitgeschakeld was, was niet opgerekend. De Saab kreeg een 'kusje' linksvoor. Gevolg spatbord, bumper, naar rechts trekken
Verzekeringskwestie dus binnenkort naar schadebedrijf.
Auto word gedeeltelijk gespoten en hersteld. Tijdelijk in een Hyundai als vervangend vervoer.
Update
- 222.114 km
De Saab is leuk en blijft leuk! M'n vriendin is met haar moeder op vakantie in eigen land. Ze zou met de Cabrio gaan maar uiteindelijk de BMW Touring meegenomen vanwege de ruimte. Ik zag mijn kans schoon wat dingen aan te pakken. De airco werd niet heel koud op het moment dat het zou moeten. Een Opel dealer heeft een aanbieding lopen voor Eur 70,- bijvullen en bijkomende werkzaamheden voor de airco. Ook heb ik de radio cassette vervangen voor een radio cd. Er zat eentje in combi met een cd wisselaar. Door het Tech 2 gebeuren liep ik telkens vast. Nu had ik een originele radio cd die gekoppeld kon worden. Dus de old faashion cd's kunnen weer gespeeld worden.
Maar doordat de BMW op vakantie is had ik de Saab nodig voor de aanhanger. En heb getwijfeld maar volgens de papieren mocht er aardig wat achter hangen dus heb een dag met een tandemasser rond gereden.
Prima wagen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.