Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)

Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)

Uitvoering9-3 Cabriolet 1.8t Vector
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2014

8,5 jaar met Saab 9-3 Cabriolet

Het idee

Altijd ben ik enthousiast geweest van cabrio’s. Mijn eerste eigen cabrio was een MG B roadster uit 1968. British racing green van kleur met een zwart leren stoelen en groen “piping”. Voorzien van een overdrive op de 3e en 4e versnelling en was daarmee een heerlijke auto.

Maar goed, op een gegeven moment komen er kinderen en staat de auto meer stil dan goed is voor de auto en toen heb ik besloten om de MG te verkopen. Ik kreeg er snel spijt van, maar bleef met de gedachte spelen dat er wel weer eens een cabrio zou komen.

In 2013 begon cabriogevoel toch echt weer te kriebelen en dat gevoel werd nog versterkt toen mijn gezin en ik uitgenodigd waren bij een oom van mij om te gaan barbecueën. Toen wij daar aankwamen op een stralende middag heeft hij ons eerst meegenomen voor een ritje in zijn Citroën DS cabriolet. Geweldig en je begrijpt, het gevoel was weer helemaal terug, niet alleen bij mij , maar ook mijn vrouw en kinderen waren enthousiast.

Om helemaal zeker te zijn hebben we eerst nog een weekend een cabrio gehuurd. Veel keuze is er niet, maar bij Hertz of Avis hadden ze toen een Opel Cascade in de verhuurvloot zitten en die we maar gehuurd. En ondanks dat een Opel Cascade geen Citroën DS cabriolet was, wisten we het zeker; er moest weer een cabrio komen.

De eisen waren eenvoudig, minimaal 4 zitplaatsen, redelijk ruim, niet te veel torsie (een euvel waar sommige cabrio’s nogal gevoelig voor zijn) en een chique uitstraling. De DS zou binnen het plaatje passen, maar we hadden het budget gesteld rond de € 20.000,-- Dus dat zou bij lange na niet gaan.

Aangezien ik op dat moment een BMW 3-serie Touring reed (E91) viel BMW voor mij af. Niet dat ik ontevreden was over BMW, maar twee keer hetzelfde op de oprit leek niet leuk. Een beetje afwisseling kan geen kwaad. Eigenlijk bleven er twee cabrio’s over. De Volvo C70 van de eerste generatie en de Saab 9-3.

De Volvo vond ik vanwege de fraaie vormgeving en die heerlijke 5 cilindermotor een aantrekkelijke auto, maar in mijn optiek vond ik dat de carrosserie teveel last heeft van torsie. De Saab 9-3 had daar wat minder last van en bij de 9-3 NG (New generation) is daar geen sprake meer van. De keuze was gemaakt, het moest een 9-3 NG cabriolet worden en de zoektocht kon beginnen.

De speurtocht

Op de occasionmarkt is er een ruim aanbod van Saabs 9-3 cabriolet, maar op het moment dat je kritisch bent wordt de keuze snel beperkt. Na de zomer van 2013 ben ik begonnen met zoeken en kwam auto’s tegen met achterstallig onderhoud, sporen van slecht gerepareerde schade’s, of auto’s met extreem hoge kilometerstanden. Totdat ik in het voorjaar bij Saab dealer Gol in Veenendaal tegen een juweeltje aan liep.

Een 9-3 cabriolet 1.8t automaat Vector met begeerlijke opties als Xenon, audio en navigatie af fabriek en leren bekleding. Er staat 1.8 t op, maar deze modellen hebben allemaal een cilinderinhoud van 2 liter en een vermogen van 150 pk. Bouwjaar van wat “mijn” Saab zou worden was 2007 en de auto had slechts 51.000 km gereden.

Gol had deze auto nieuw geleverd (dus origineel Nederlandse import) en vanaf dag 1 ook in onderhoud gehad. De auto had slechts 1 eigenaresse gehad en heeft dus een kloppende onderhoudshistorie. De auto had slechts een nadeel. Hij was duurder dan ik wilde uitgeven. Maar daar heb ik me overheen gezet en bij de koop nieuwe Michelins voor bedongen en 1 jaar garantie en ik had mijn Saab. Op 1 februari 2014 heb ik de auto in ontvangst genomen.

De kleur van deze Saab is “fusion blue”, een schitterende kleur. Dit is natuurlijk subjectief, want ik ken genoeg mensen die de kleur maar niks vinden. Ik vind nu ruim 8 jaar later dit nog steeds een geweldige kleur. Ik weet trouwens niet wat de Zweden met de naam “fusion” hebben. Mijn Volvo V60 heeft de kleur “fusion red”, ook een onderscheidende kleur.

De ervaringen

Deze Saab heb ik nu 8,5 jaar. Dit is veruit de langste periode dat ik een auto in bezit gehad heb, dus dat geeft wel aan hoeveel plezier ik met de Saab heb. De auto staat ondertussen op 114.000 km, dat betekent dat ik er zo’n 7500 km per jaar mee rij. En ik kan zeggen dat de Saab een luizenleven heeft. Elke avond gaat hij de garage in, ook ’s zomers, tenzij we natuurlijk een weekend weg zijn of zo. In de winter wordt de Saab zo min mogelijk gebruikt.

Dit zorgt ervoor dat de auto nog steeds als nieuw oogt, dat de kap niet verweerd is, dat koplampglazen nog helder zijn en dat als ik op een zomerochtend beluit de cabrio mee te nemen naar werk, de kap gewoon droog is en naar beneden kan. Dit voorkomt schimmelvorming van de kap. De elektrische bediening van het dak werkt prima en ik heb er gelukkig geen trammelant mee gehad. De kap is prima winterhard en met de uitstekende stoelverwarming kan je Scandinavische winters aan, maar ik wil mijn Saab zo mijn mogelijk aan pekel e.d. onderwerpen.

De Saab is geen sportieve auto, zoals mijn MG dat wel was. Nee, het is een heerlijke comfortabele auto voor de lange afstanden. Die ook nog eens praktisch is door de grote kofferruimte. Deze wordt minder groot als de kap geopend is, maar biedt dan nog steeds voldoende ruimte voor de bagage van twee personen.

De auto schakelt, stuurt en remt prima. Hij heeft meer dan voldoende koppel en het vermogen is ruim voldoende voor de manier waarop wij met de Saab rijden. De stoelen bieden uitmuntende steun en de ergonomie is van het dashboard is goed voor elkaar.

Grote roadtrips hebben we nog niet gemaakt met de Saab. Zodra de kinderen niet mee gaan op vakantie dan is het wel de bedoeling en dan willen we dat gaan doen. Zweden, Spanje of Italië, ik heb er nu al zin in.
De Saab is geleverd met één jaar garantie en hier heb ik geen of nauwelijks gebruik van hoeven te maken.

Onderhoud en reparaties

• April 2015, onderhoudsbeurt € 317,--
• April 2016, onderhoudsbeurt € 414,--
• September 2016, xenonlamp vervangen € 80,--
• Maart 2017, onderhoudsbeurt € 629,--
• Juni 2017, remblokken voor en achter vervangen en raamschakelaar vervangen € 590,--
• November 2017, twee nieuwe Michelins voor ( 225/45 R17) € 275,--
• Mei 2018, onderhoudsbeurt € 219,--
• April 2019, onderhoudsbeurt € 266,--
• April 2020, onderhoudsbeurt inclusief reparatie stuurbekrachtigingspomp (keerring lek) en xenonlamp vervangen € 936,--
• April 2021, onderhoudsbeurt incl. twee nieuwe Michelins voor € 637,--
• April 2022, onderhoudsbeurt, incl twee nieuwe Michelins achter € 821,--

Dit is bij elkaar € 5.184,-- voor reparatie, onderhoud en banden. De voorbanden met name zijn relatief snel aan de beurt (elke 30.000 km) Alles bij elkaar komt dit neer op 8,3 eurocent per kilometer en dat vind ik voor een auto van dit formaat zeer acceptabel. Het brandstofverbruik bedraagt zo’n 1 op 10 en dat vind ik ook alleszins redelijk.

De toekomst

We zijn zeer tevreden en enthousiast over de Saab en we zeggen dat deze nooit meer weg gaat. Maar soms kijk ik met een schuin oog naar een V6. Gewoon vanwege het lekkere geluid.

Anderzijds kijk ook wel een naar een auto voor erbij, naast de huidige Saab. Iets vanuit mijn jeugd, een 900 turbo, of een CX GTI (Turbo), of een BMW E30 of E28 en als ik zoiets koop dan wordt het geen Saab V6. Het zijn allemaal luxe-problemen.

Maar voorlopig blijft de 9-3 en zal er altijd een 9-3 cabrio op de oprit staan, ongeacht of het 4- of 6 cilinder betreft. Op naar een toekomst met leuke roadtrips!