Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet 1.8t Vector
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst126.920 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

8,5 jaar met Saab 9-3 Cabriolet

  • 114.000 km

Het idee

Altijd ben ik enthousiast geweest van cabrio’s. Mijn eerste eigen cabrio was een MG B roadster uit 1968. British racing green van kleur met een zwart leren stoelen en groen “piping”. Voorzien van een overdrive op de 3e en 4e versnelling en was daarmee een heerlijke auto.

Maar goed, op een gegeven moment komen er kinderen en staat de auto meer stil dan goed is voor de auto en toen heb ik besloten om de MG te verkopen. Ik kreeg er snel spijt van, maar bleef met de gedachte spelen dat er wel weer eens een cabrio zou komen.

In 2013 begon cabriogevoel toch echt weer te kriebelen en dat gevoel werd nog versterkt toen mijn gezin en ik uitgenodigd waren bij een oom van mij om te gaan barbecueën. Toen wij daar aankwamen op een stralende middag heeft hij ons eerst meegenomen voor een ritje in zijn Citroën DS cabriolet. Geweldig en je begrijpt, het gevoel was weer helemaal terug, niet alleen bij mij , maar ook mijn vrouw en kinderen waren enthousiast.

Om helemaal zeker te zijn hebben we eerst nog een weekend een cabrio gehuurd. Veel keuze is er niet, maar bij Hertz of Avis hadden ze toen een Opel Cascade in de verhuurvloot zitten en die we maar gehuurd. En ondanks dat een Opel Cascade geen Citroën DS cabriolet was, wisten we het zeker; er moest weer een cabrio komen.

De eisen waren eenvoudig, minimaal 4 zitplaatsen, redelijk ruim, niet te veel torsie (een euvel waar sommige cabrio’s nogal gevoelig voor zijn) en een chique uitstraling. De DS zou binnen het plaatje passen, maar we hadden het budget gesteld rond de € 20.000,-- Dus dat zou bij lange na niet gaan.

Aangezien ik op dat moment een BMW 3-serie Touring reed (E91) viel BMW voor mij af. Niet dat ik ontevreden was over BMW, maar twee keer hetzelfde op de oprit leek niet leuk. Een beetje afwisseling kan geen kwaad. Eigenlijk bleven er twee cabrio’s over. De Volvo C70 van de eerste generatie en de Saab 9-3.

De Volvo vond ik vanwege de fraaie vormgeving en die heerlijke 5 cilindermotor een aantrekkelijke auto, maar in mijn optiek vond ik dat de carrosserie teveel last heeft van torsie. De Saab 9-3 had daar wat minder last van en bij de 9-3 NG (New generation) is daar geen sprake meer van. De keuze was gemaakt, het moest een 9-3 NG cabriolet worden en de zoektocht kon beginnen.

De speurtocht

Op de occasionmarkt is er een ruim aanbod van Saabs 9-3 cabriolet, maar op het moment dat je kritisch bent wordt de keuze snel beperkt. Na de zomer van 2013 ben ik begonnen met zoeken en kwam auto’s tegen met achterstallig onderhoud, sporen van slecht gerepareerde schade’s, of auto’s met extreem hoge kilometerstanden. Totdat ik in het voorjaar bij Saab dealer Gol in Veenendaal tegen een juweeltje aan liep.

Een 9-3 cabriolet 1.8t automaat Vector met begeerlijke opties als Xenon, audio en navigatie af fabriek en leren bekleding. Er staat 1.8 t op, maar deze modellen hebben allemaal een cilinderinhoud van 2 liter en een vermogen van 150 pk. Bouwjaar van wat “mijn” Saab zou worden was 2007 en de auto had slechts 51.000 km gereden.

Gol had deze auto nieuw geleverd (dus origineel Nederlandse import) en vanaf dag 1 ook in onderhoud gehad. De auto had slechts 1 eigenaresse gehad en heeft dus een kloppende onderhoudshistorie. De auto had slechts een nadeel. Hij was duurder dan ik wilde uitgeven. Maar daar heb ik me overheen gezet en bij de koop nieuwe Michelins voor bedongen en 1 jaar garantie en ik had mijn Saab. Op 1 februari 2014 heb ik de auto in ontvangst genomen.

De kleur van deze Saab is “fusion blue”, een schitterende kleur. Dit is natuurlijk subjectief, want ik ken genoeg mensen die de kleur maar niks vinden. Ik vind nu ruim 8 jaar later dit nog steeds een geweldige kleur. Ik weet trouwens niet wat de Zweden met de naam “fusion” hebben. Mijn Volvo V60 heeft de kleur “fusion red”, ook een onderscheidende kleur.

De ervaringen

Deze Saab heb ik nu 8,5 jaar. Dit is veruit de langste periode dat ik een auto in bezit gehad heb, dus dat geeft wel aan hoeveel plezier ik met de Saab heb. De auto staat ondertussen op 114.000 km, dat betekent dat ik er zo’n 7500 km per jaar mee rij. En ik kan zeggen dat de Saab een luizenleven heeft. Elke avond gaat hij de garage in, ook ’s zomers, tenzij we natuurlijk een weekend weg zijn of zo. In de winter wordt de Saab zo min mogelijk gebruikt.

Dit zorgt ervoor dat de auto nog steeds als nieuw oogt, dat de kap niet verweerd is, dat koplampglazen nog helder zijn en dat als ik op een zomerochtend beluit de cabrio mee te nemen naar werk, de kap gewoon droog is en naar beneden kan. Dit voorkomt schimmelvorming van de kap. De elektrische bediening van het dak werkt prima en ik heb er gelukkig geen trammelant mee gehad. De kap is prima winterhard en met de uitstekende stoelverwarming kan je Scandinavische winters aan, maar ik wil mijn Saab zo mijn mogelijk aan pekel e.d. onderwerpen.

De Saab is geen sportieve auto, zoals mijn MG dat wel was. Nee, het is een heerlijke comfortabele auto voor de lange afstanden. Die ook nog eens praktisch is door de grote kofferruimte. Deze wordt minder groot als de kap geopend is, maar biedt dan nog steeds voldoende ruimte voor de bagage van twee personen.

De auto schakelt, stuurt en remt prima. Hij heeft meer dan voldoende koppel en het vermogen is ruim voldoende voor de manier waarop wij met de Saab rijden. De stoelen bieden uitmuntende steun en de ergonomie is van het dashboard is goed voor elkaar.

Grote roadtrips hebben we nog niet gemaakt met de Saab. Zodra de kinderen niet mee gaan op vakantie dan is het wel de bedoeling en dan willen we dat gaan doen. Zweden, Spanje of Italië, ik heb er nu al zin in.
De Saab is geleverd met één jaar garantie en hier heb ik geen of nauwelijks gebruik van hoeven te maken.

Onderhoud en reparaties

• April 2015, onderhoudsbeurt € 317,--
• April 2016, onderhoudsbeurt € 414,--
• September 2016, xenonlamp vervangen € 80,--
• Maart 2017, onderhoudsbeurt € 629,--
• Juni 2017, remblokken voor en achter vervangen en raamschakelaar vervangen € 590,--
• November 2017, twee nieuwe Michelins voor ( 225/45 R17) € 275,--
• Mei 2018, onderhoudsbeurt € 219,--
• April 2019, onderhoudsbeurt € 266,--
• April 2020, onderhoudsbeurt inclusief reparatie stuurbekrachtigingspomp (keerring lek) en xenonlamp vervangen € 936,--
• April 2021, onderhoudsbeurt incl. twee nieuwe Michelins voor € 637,--
• April 2022, onderhoudsbeurt, incl twee nieuwe Michelins achter € 821,--

Dit is bij elkaar € 5.184,-- voor reparatie, onderhoud en banden. De voorbanden met name zijn relatief snel aan de beurt (elke 30.000 km) Alles bij elkaar komt dit neer op 8,3 eurocent per kilometer en dat vind ik voor een auto van dit formaat zeer acceptabel. Het brandstofverbruik bedraagt zo’n 1 op 10 en dat vind ik ook alleszins redelijk.

De toekomst

We zijn zeer tevreden en enthousiast over de Saab en we zeggen dat deze nooit meer weg gaat. Maar soms kijk ik met een schuin oog naar een V6. Gewoon vanwege het lekkere geluid.

Anderzijds kijk ook wel een naar een auto voor erbij, naast de huidige Saab. Iets vanuit mijn jeugd, een 900 turbo, of een CX GTI (Turbo), of een BMW E30 of E28 en als ik zoiets koop dan wordt het geen Saab V6. Het zijn allemaal luxe-problemen.

Maar voorlopig blijft de 9-3 en zal er altijd een 9-3 cabrio op de oprit staan, ongeacht of het 4- of 6 cilinder betreft. Op naar een toekomst met leuke roadtrips!

De lente is begonnen

  • 118.000 km

De lente is begonnen

De Saab heeft voor het eerst overwinterd in de garage. Nu werd de Saab ’s winters toch alleen gebruikt als het echt nodig was, maar door een gewijzigde werksituatie stonden we voor de keuze de Saab als dagelijks vervoermiddel te gaan gebruiken of er een auto bij te kopen.

De Saab verkeert in een uitermate goede staat dat mijn vrouw en ik het eigenlijk zonde vinden om in weer en wind de Saab te gebruiken. Derhalve hebben we besloten om er een Mini bij te kopen.

De Saab heb ik vanaf begin december geschorst en in mijn garage gestald. Goed schoongemaakt, in de was gezet, volgetankt met Superplus, bandenspanning op 3,5 bar en een druppellader gekocht. Een collega die zijn Subaru elke winter stil zet, raadde mij de druppellader van CTEK aan. Die heb ik gekocht en heeft prima zijn werk gedaan.

Begin april de auto weer klaar gemaakt voor het nieuwe seizoen. Auto startte meteen en de 2 liter turbomotor liep weer als een zonnetje. Wel heeft de auto een hoop stof gevangen. Volgende jaar koop ik een goede hoes, ondanks dat de auto in de garage staat. Ook heb ik de Saab laten taxeren en in een klassiekerverzekering gezet. Scheelt toch enigszins in premie.

Twee weken geleden de Saab weer naar Auto Thomas gebracht, de Saab specialist in de regio voor een beurtje, nieuwe accu en een APK. Gelijk goedgekeurd. Voor de Saab liefhebbers die nog een specialist zoeken met verstand van zaken is Auto Thomas in Amersfoort een aanrader.
De eerste zonnige kilometers zitten er weer op. Laat het maar weer een mooie zomer worden.

10 jaar in bezit, 0% ellende, 100 % plezier

  • 121.947 km

De Zweedse schone is weer uit de winterslaap gehaald, zonder enige vorm van protest, en de eerste kilometers van dit seizoen zijn weer afgelegd. Vorig jaar heb ik de Saab te weinig gebruikt. Een kleine 5.000 km heb ik er mee gereden. En dat is natuurlijk veel te weinig, want auto’s zijn gebouwd om te rijden.

Eerst maar even een update van de onderhouds- en reparatiekosten. Om met die laatste te beginnen geen. Buiten het reguliere onderhoud om is er gelukkig niks defect gegaan.
Het onderhoud wordt natuurlijk wel jaarlijks uitgevoerd.
• Mei 2023, onderhoudsbeurt € 601,68 inclusief nieuwe accu
• Maart 2024, onderhoudsbeurt € 484.57

Dit brengt het totaal aan onderhouds- en reparatiekosten, inclusief vervangen van banden en dergelijke over de afgelopen 10 jaar op € 6.270,-- op 8,8 eurocent per kilometer. Het verbruikt schommelt nog steeds op 1 op 10 en daar kan ik mee leven.

De Saab heb ik nu 10 jaar in bezit en dat geeft weer hoe tevreden ik ben over deze Auto. Nog nooit heb ik een auto zo lang gehad. Meestal ruil ik een auto in, ergens na 4/5 jaar. Dat gevoel tot vervangen heb ik niet met de Saab.

Of ik nu open of dicht rij, ik ben meer dan tevreden. Het uiterlijk is naar mij toegegroeid. In het begin moest ik wennen aan de massieve kont maar de vormgeving klopt m.i. helemaal. En persoonlijk ben ik blij met de vrij unieke kleur “Fusion blue” die je niet elke dag tegenkomt. De koets is zo goed als vrij van torsie en dat is voor een 4 persoons cabrio best bijzonder te noemen.

Ga ik hem houden of zal ik hem inruilen of een 9-3 cabrio V6? Ik weet het nog niet. Wel weet ik dat ik 10 jaar rond gereden heb en genoten heb van elke kilometer. En het doel is om dit jaar de 9-3 meer te gebruiken dan afgelopen jaar. Kan m’n Volvo het iets rustiger aan doen!

Weer een jaar rijplezier

  • 126.920 km

Het begint misschien een beetje eentonig te klinken, maar we zijn weer een jaar verder — tijd dus voor een korte update. In mijn vorige review schreef ik dat ik de Saab vaker wilde gebruiken. Helaas is dat niet helemaal gelukt. Er zijn slechts 5.000 kilometer onder de Michelins doorgegaan, wat toch echt aan de magere kant is.

In maart is de auto weer uit de winterstalling gehaald en heb ik hem aangeboden bij mijn Saab-specialist, Auto Thomas in Amersfoort, voor een onderhoudsbeurt en APK. De Saab kwam fluitend door de keuring heen. Wel werd geadviseerd om de airco te reinigen en bij te vullen — dat heb ik dan ook laten doen. Het totaalbedrag voor de beurt en de keuring kwam uit op €525,38.

Wat gelukkig onveranderd is gebleven, is het rijplezier en comfort. En nog altijd vind ik het een prachtige, stijlvolle Zweedse, ik ga haar zelfs steeds mooier vinden.

Om ervoor te zorgen dat er dit jaar wél meer kilometers gemaakt worden, hebben mijn vrouw en ik een roadtrip gepland voor deze zomer. We rijden door België, Luxemburg, Frankrijk en delen van Duitsland. Nu de kinderen niet meer met ons meegaan op vakantie, is dit hét moment voor de Saab om in actie te komen.

Wij hebben er zin in — en de Saab ook!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.